SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

3,3 mln zł kary dla Alior Banku za zmianę regulaminu lokat we frankach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Alior Bank karę w wysokości ponad 3,3 mln zł za sposób wprowadzenia zmiany w regulaminie lokat terminowych we frankach szwajcarskich uniemożliwiającej wypłatę gotówki w tej walucie po zakończeniu lokaty.

UOKiK prowadził postępowanie przeciwko Alior Bankowi od września 2014. Wątpliwości wzbudził sposób potraktowania konsumentów posiadających lokaty terminowe we franku szwajcarskim. Urząd ustalił, że bank w trakcie obowiązywania umów jednostronnie wprowadził zmiany do regulaminu wycofując możliwość wypłaty zgromadzonych środków w gotówce w walucie lokaty. W ocenie Urzędu zmiana ta godziła w samą istotę umowy o lokatę bankową i pozbawiała konsumentów części spodziewanych zysków. Na skutek działania banku konsumenci mogli bowiem albo zgodzić się na to, że środki zgromadzone na lokacie zostaną wypłacone w złotówkach, albo rozwiązać umowę godząc się na utratę odsetek, które zostałyby naliczone za dalszy zakładany czas oszczędzania. Tymczasem zmiana warunków umowy terminowej jest dozwolona jedynie za zgodą obu stron. Konsument, który nie zgadza się na nowy regulamin, a możliwość zmiany nie została zawarta w umowie w tzw. klauzuli modyfikacyjnej, ma prawo kontynuować ją na uzgodnionych warunkach do końca ustalonego terminu.

UOKiK zakwestionował również sposób, w jaki Alior Bank informował o zmianie regulaminu. Przedsiębiorca powinien bowiem doręczyć klientowi co najmniej zmienione postanowienia regulaminu. Tymczasem, jak stwierdził UOKiK, informacje o wprowadzanych zmianach bank wprawdzie przekazywał za pośrednictwem poczty oraz drogą elektroniczną, sprowadzały się one jednak do krótkiego opisania zmian. W ocenie Urzędu przedsiębiorca zrobił zatem za mało, by można było uznać, że konsumentom została dostarczona rzetelna informacja. Taka praktyka mogła pozbawić ich możliwości sprzeciwu.

W ocenie UOKiK-u Alior Bank naruszył interesy konsumentów, ograniczając ich prawa do swobodnego dysponowania własnym kapitałem i osiągnięcia zysku w walucie lokaty, w jakiej była ona prowadzona. Urząd stwierdził, że gdyby konsumenci wiedzieli, że obsługa gotówkowa zostanie wycofana prawdopodobnie nie zakładaliby w tym banku lokat we franku szwajcarskim i ocenił je jako nieuczciwą praktykę rynkową.

Prezes UOKiK-u uznał, że działania przedsiębiorcy: niezgodne z prawem wprowadzenie zmiany warunków umowy w trakcie jej trwania, a także nierzetelne i wprowadzające konsumentów w błąd wdrożenie ich w życie, były ze sobą wzajemnie powiązane, co dodatkowo wzmacniało ich negatywne oddziaływanie na konsumentów. Na Alior Bank została nałożona kara finansowa - ponad 3,3 mln zł. Bank zaprzestał już stosowania zakwestionowanych praktyk. Za okoliczność łagodzącą, która pozwoliła na obniżenie kary, Urząd uznał także fakt, że jeszcze przed wszczęciem postępowania bank prowadził działania mające na celu łagodzenie niekorzystnych dla konsumentów ich skutków - przygotował ofertę pozwalającą na dokonywanie wypłat oraz pozytywnie rozpatrywał zgłaszane reklamacje.

Decyzja nie jest prawomocna, a Alior Bank odwołał się już do sądu.

Dołącz do dyskusji: 3,3 mln zł kary dla Alior Banku za zmianę regulaminu lokat we frankach

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
michał sobolewski
Ponoć "wyższy poziom bankowości"....
odpowiedź
User
piotr czorniej
Usługi na najniższym poziomie, bankowość elektroniczna dno.
odpowiedź
User
andrew
Każdy bank jest taki sam (najlepszy i rozdaje prezenty) zanim nie jesteśmy jego klientem później na nas głęboko w d... i doi ile wlezie.
odpowiedź