Agora stawia na cyfryzację prasy, telewizję i poprawę rentowności
Cyfrowa transformacja działalności prasowej, wejście na rynek telewizyjny, wzrost rentowności kluczowych biznesów oraz optymalizacji kosztów usług wspólnych to priorytety Agory na najbliższe lata. Realizacja postawionych przez grupę zadań pochłonie ok. 230 mln zł.
- W ostatnich latach mierzyliśmy się ze spadkiem przychodów i rentowności, pomimo dwukrotnej redukcji zatrudnienia, z powodu której zatrudnienie w spółce zmniejszyło się o 560 osób. Zsumowane wyniki operacyjne wszystkich prócz prasowego segmentów są zbyt niskie, by zbilansować kurczący się wynik operacyjny biznesu prasowego - mówił na konferencji prasowej Bartosz Hojka, członek zarządu Agory. - Powodem tego zjawiska są zmiany strukturalne na rynku prasy oraz kryzys na rynku reklamy - dodał.
W związku z tym spółka zdecydowała się ogłosić nową, średniookresową strategię, która zakłada cztery priorytety: cyfrową transformację działalności prasowej, zbudowanie pozycji na rynku telewizyjnym, poprawę rentowności biznesów nie prasowych oraz optymalizacje kosztów usług wspólnych.
Pierwszym celem firmy jest cyfryzacja jej działalności prasowej.
- W roku 2008 w segmencie prasy nasze przychody czerpaliśmy ze sprzedaży egzemplarzowej i reklamy drukowanej. W 2016 roku chcemy, aby do tych dwóch kanałów przychodowych dołączyły wpływy z subskrypcji cyfrowych i reklamy cyfrowej - mówił Robert Musiał, członek zarządu Agory - Krokiem w celu realizacji tej strategii było wprowadzenie przez nas paywalla - dodał.
Agora nowy płatny system dostępu do treści internetowych z “Gazety Wyborczej” i jej magazynów wprowadziła 4 lutego br. Jest on oparty o tzw. metered paywall. Po przeczytaniu 10 darmowych artykułów w miesiącu użytkownik jest przekierowywany do okna płatności, gdzie może wybrać jeden z trzech pakietów: „Wyborcza” w cenie 17,99 zł, „Wyborcza Plus” za 29,99 zł lub o 10 zł droższy pakiet „Wyborcza Premium” (dowiedz się więcej).
- Liczymy, że do końca 2014 roku będziemy mieli 40 tys. subskrybentów płatnych treści, z kolei do końca 2016 roku, ich liczba wzrośnie do 75 tys. Naszym celem jest to, aby rentowność działalności prasowej ustabilizowała się do 2016 roku - poinformował na konferencji Musiał. Na razie spółka nie podaje, ile osób dotąd zdecydowało się na wykupienie dostępu do płatnych treści.
Drugim celem Agory jest rozwój działalności na rynku telewizyjnym. 15 marca br. rozpocznie nadawanie naziemny kanał filmowy Stopklatka TV, należący do Agory i Kino Polska TV.
- Do końca 2014 roku chcemy mieć 1 proc. udziałów w oglądalności, zaś do końca 2016 roku zależy nam na tym, aby to było już 2 proc. - mówił Robert Musiał - Aspirujemy, żeby w przyszłości mieć więcej kanałów telewizyjnych - dodał (więcej na ten temat).
Celem spółki w segmencie internetowym jest poprawa marży EBIT z 15,5 proc. w 2013 roku do 20 proc. w 2018 roku. Do tego czasu Agora chce w tym obszarze zainwestować ok. 20 mln zł.
- Stawiamy na rozwój aplikacji mobilnych, treści wideo i wysokich jakościowo treści dziennikarskich. Zamierzamy się tutaj rozwijać, głównie w oparciu o wzrost organiczny. Jednocześnie nie wykluczamy selektywnych akwizycji spółek na wczesnych etapach rozwoju - powiedział na konferencji Tomasz Jagiełło, członek zarządu Agory.
Natomiast w obszarze działalności kinowej i filmowej spółka celuje we wzrost marży EBIT z 3 proc. w 2013 roku do 9-10 proc. w 2018 roku. Łączne nakłady inwestycyjne na ten segment do 2018 roku wyniosą ok. 80 mln zł. - Chcemy rozbudowywać sieć kin Helios. W 2014 roku chcemy otworzyć pięć nowych multipleksów - mówił Tomasz Jagiełło. Agora nie wyklucza też zamykania obiektów, które będą sobie radziły najgorzej.
Do końca 2014 roku dystrybucyjna spółka Agory, czyli Next Film, ma wprowadzić na rynek cztery filmy, w tym „Powstanie Warszawskie" w reżyserii Jana Komasy oraz „Bogów" - film poświęcony prof. Zbigniewowi Relidze, natomiast do końca 2015 roku pierwszą produkcję filmową, której producentem będzie Agora.
Spółka poinformowała, że planuje zwiększyć poziom rentowności segmentu radiowego z 6 proc. w 2013 roku do 9 proc. w 2017 roku. Nakłady inwestycyjne na ten segment do 2018 roku wyniosą 17 mln zł. Z kolei celem spółki w segmencie druku jest osiągnięcie pozytywnej rentowności EBIT, na co przeznaczone zostanie 15 mln zł.
Rentowność w segmencie reklamy outdoorowej ma natomiast zwiększyć się z 2,5 proc. w 2013 roku do 8-10 proc. w 2017 roku. - Ten cel chcemy osiągnąć głównie dzięki realizacji kontraktu na budowę 1580 wiat przystankowych w Warszawie - mówił Grzegorz Kossakowski, członek zarządu Agory. Na tę inwestycję firma przeznaczy 80 mln zł.
Ostatnim z głównych priorytetów Agory jest zoptymalizowanie kosztów usług wspólnych w grupie. W latach 2008-2013 procesy restrukturyzacyjne przyniosły ok. 316 mln zł oszczędności. - Bez uwzględniania Heliosa, koszty wspólne obecnie stanowią ok. 7,5 proc. przychodów grupy. Naszym celem jest, aby w ciągu najbliższych lat ten udział spadł do 6,8 proc. - poinformował na konferencji Bartosz Hojka.
Realizacja przez Agorę planowanych zadań pochłonie w ciągu najbliższych czterech lat ok. 230 mln zł. Planowane inwestycje będą finansowane ze środków własnych spółki. Na koniec 2013 roku grupa miała 171,4 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów, dysponuje też linią kredytową.
Na konferencji poinformowano, że Agora nie wyklucza też przejęć w nowych segmentach. W jakich? - Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Zależy od tego, co się na rynku pojawi. Na tym polega trudność w dyskusji o przejęciach - mówiła Wanda Rapaczyńska, prezes Agory.
Dołącz do dyskusji: Agora stawia na cyfryzację prasy, telewizję i poprawę rentowności