Agora ze spadkiem wpływów o 8 proc. Mniej z kin Helios, druku i „Gazety Wyborczej” - więcej z AMS, radia i internetu
W minionym półroczu grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów sprzedażowych netto o 8,1 proc. do 536,3 mln zł oraz 9,9 mln zł zysku netto (wobec 5,4 mln zł straty rok wcześniej). Przychody z biletów w kinach Helios zmalały o 6,3 proc., ze sprzedaży wydawnictw - o 3,8 proc., natomiast z usług reklamowych - wzrosły o 1,8 proc.
Spadek przychodów sprzedażowych Agory wynika przede wszystkim ze zmniejszenia się wpływów w jej segmentach druku, filmowo-książkowym i prasy. Procentowo najbardziej - o 45,5 proc. do 32,1 mln zł - zmalały przychody z usług poligraficznych, co wynika z niższego wolumenu zamówień, zwłaszcza na druk w technologii coldset.
W należących do Agory kinach Helios wpływy z biletów spadły w minionym półroczu o 6,3 proc. do 101,2 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 4,8 proc. do 37,8 proc. Dużo większe spadki nastąpiły w samym drugim kwartale - odpowiednio o 19,7 proc. do 35 mln i 21,1 proc. do 13,8 mln zł. Firma tłumaczy to niższą frekwencją związaną m.in. z bardzo dobrą pogodą utrzymującą się od kwietnia, ograniczeniem handlu w niedziele i przesunięciem niektórych premier ze względu na piłkarskie mistrzostwa świata.
Przychody ze sprzedaży wydawnictw, przede wszystkim prasy na czele z „Gazetą Wyborczą”, wyniosły w pierwszej połowie br. 65,5 mln zł, o 3,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Przyczynami są głównie trudna sytuacja na rynku prasy drukowanej i rezygnacja z wydawania części tytułów.
Z kolei wpływy z usług reklamowych zwiększyły się o 1,8 proc. do 267 mln zł, głównie dzięki wzrostom wpływów z reklamy zewnętrznej (o 3,4 proc. do 83,2 mln zł), internetowej (o 13,5 proc. do 75,6 mln zł) oraz radiowej (o 4,5 proc. do 46,9 mln zł).
Koszty operacyjne Agory wyniosły w minionym półroczu 546 mln zł, o 4,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Mocno zmalały nakłady na zużycie materiałów i energii (o 22,6 proc. do 73 mln zł), reprezentację i reklamę (o 20,3 proc. do 29,1 mln zł) oraz amortyzację (o 12,4 proc. do 43,8 mln zł). Natomiast koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych zwiększyły się o 0,8 proc. do 164,6 mln zł, głównie ze względu na otwieranie kolejnych Kin Helios i podniesienie z początkiem br. minimalnej stawki godzinowej.
W minionym kwartale firma zanotowała 26,7 mln zł zysku ze zbycia 41 proc. akcji spółki Stopklatka, kupionych przez Kino Polska TV. Ta transakcja podwyższyła wynik netto o 22,6 mln zł. Jednocześnie Agora dokonała odpisu w wysokości 13,6 mln zł z tytułu należności przeterminowanych, których prawdopodobnie nie uda się uzyskać od kontrahenta.
Wyniki EBITDA Agory w minionym półroczu wyniósł 33,9 mln zł zysku (wobec 60,3 mln zł zysku rok wcześniej), a w drugim kwartale br. - 2,4 mln zł straty (rok wcześniej było 31,4 mln zł zysku). W zeszłym kwartale firma miała 0,2 mln zł zysku netto, a w zeszłym półroczu - 9,9 mln zł (wobec odpowiednio 0,7 mln zł zysku i 5,4 mln zł straty rok wcześniej).
Na koniec czerwca br. zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora wynosiło 2 776 etatów, o 76 mniej niż rok wcześniej. Zmalała liczba pracowników głównie w segmentach druku, prasy, internetu i pionach wspomagających.
W lutym i marcu firma przeprowadziła zwolnienia grupowe w swoim pionie druku, pożegnała się z 47 osobami, czyli ok. 15 proc. wszystkich pracowników tego działu. Na zwolnienia zawiązała 1,4 mln zł rezerwy, szacuje, że mogą one przynieść ponad 2 mln zł oszczędności w skali roku.
Agora na koniec czerwca miała 161 mln zł wolnych środków pieniężnych, w tym 42,7 mln zł w kasie, na rachunkach i lokatach oraz 118,3 mln zł zainwestowanych w krótkoterminowe papiery wartościowe. Natomiast zadłużenie kredytowe Agory wyniosło 88,7 mln zł, z czego 60,5 mln zł stanowiło zadłużenie zewnętrzne Heliosa.
Dołącz do dyskusji: Agora ze spadkiem wpływów o 8 proc. Mniej z kin Helios, druku i „Gazety Wyborczej” - więcej z AMS, radia i internetu