Apple wprowadza subskrypcje do App Store
Apple udostępniło nową usługę subskrypcyjną wszystkim wydawcom aplikacji opartych na treściach, takich jak magazyny, gazety, wideo i muzyka.
To ta sama usługa, którą firma z Cupertino wprowadziła razem z pojawieniem się w jej sklepie cyfrowej gazety na iPada "The Daily", autorstwa koncernu News Corp. (więcej na ten temat).
Apple podaje, że kupowane w App Store subskrypcje będą sprzedawane z użyciem tego samego systemu bilingowego, który jest wykorzystywany w sklepie do kupowania pojedynczych aplikacji i zakupów w samych aplikacjach.
Wydawcy sami będą ustalać ceny i okres subskrypcji (tygodniowy, miesięczny, dwumiesięczny, kwartalny, półroczny lub roczny). Użytkownicy za pomocą jednego kliknięcia będą decydować się na jedną z opcji, po czym automatycznie pobrana zostanie od nich stosowna opłata. Zarządzać wszystkimi swoimi subskrypcjami, w tym anulować ich automatyczne przedłużenie, będą oni mogli na stronie własnego konta.
Apple poinformowało, że będzie zatrzymywać 30 proc. przychodu z dokonywanych przez użytkowników płatności. "Nasza filozofia jest prosta - gdy Apple przyciąga nowego subskrybenta do aplikacji, zarabia 30 proc.; gdy wydawca przyciąga obecnego lub nowego subskrybenta do aplikacji, to on zarabia 100 proc., a Apple nic. Wymagamy, aby w przypadku gdy wydawca oferuje subskrypcję poza aplikacją, taką samą lub lepszą ofertę umieścił w samej aplikacji, tak aby użytkownik mógł łatwo dokonać subskrypcji za pomocą jednego kliknięcia bezpośrednio w aplikacji. Naszym zdaniem ta innowacyjna usługa zapewni wydawcom nową możliwość rozszerzenia cyfrowego dostępu do ich treści na iPada, iPoda touch i iPhone'a, zachwycając zarówno nowych jak i obecnych subskrybentów" - stwierdził Steve Jobs, dyrektor wykonawczy Apple.
Wydawcy korzystający z usługi Apple będą mogli też stosować inne metody zachęcania użytkowników poza aplikacją. Przykładowo będą oni mogli sprzedawać subskrypcje na własnych stronach internetowych albo umożliwiać bezpłatny dostęp obecnym subskrybentom. W takim przypadku nie będzie dochodziło do podziału przychodu z Apple ani wymiany informacji na temat użytkowników.
Wydawcy będą mieli za to obowiązek umieszczenia w aplikacji własnej procedury identyfikacyjnej dla subskrybentów, którzy zarejestrowali się poza aplikacją. Jeśli wydawca zdecyduje się na sprzedawanie subskrypcji oddzielnie poza aplikacją, taką samą ofertę - w takiej samej lub niższej cenie - będzie musiał udostępnić również klientom chcącym z niej skorzystać wewnątrz aplikacji.
Poza tym wydawcy nie będą już mogli umieszczać w swoich aplikacjach linków (np. do stron internetowych), pozwalających użytkownikom na kupowanie treści lub subskrypcji poza aplikacjami.
Obecnie w Apple app Store znajduje się ponad 350 tys. aplikacji, w tym ponad 60 tys. stworzonych specjalnie na tablet iPad.
Dołącz do dyskusji: Apple wprowadza subskrypcje do App Store