Atlas nie jest lepszy od GPS - spot wprowadza w błąd
Komisja Etyki Reklamy oceniła, że spot radiowy atlasu samochodowego Carta Blanca wprowadza odbiorców w błąd, przypisując nawigacji GPS nieistniejące wady. Instytucja uznała tym samym, że reklama narusza branżowy kodeks etyczny.
Komisja Etyki Reklamy zajęła się spotem radiowym atlasu samochodowego Carta Blanca po otrzymaniu protestu zarzucającego reklamie wprowadzanie odbiorców w błąd przez podawanie nieprawdziwych informacji o nawigacji GPS. Spot wykazywał wyższość atlasu nad tą technologią, wytykając jej, że - jak to opisał autor skargi - "nie jest w stanie pokazać punktów użyteczności publicznej, nie pokazuje aktualnych dróg oraz brak mu innych cech, które w rzeczywistości GPS oferuje i w dodatku daje możliwość aktualizacji co kilka miesięcy". Odbiorca spotu zauważył też, że promowany w nim adres internetowy www.najlepszyatlas.pl też narusza ustawę o konkurencji rynkowej, ponieważ nie podaje danych uzasadniających to stwierdzenie ani nie asekuruje się dodaniem słowa "prawdopodobnie", jak robi to Carlsberg.
Na podstawie skargi reklamie postawiono zarzuty sprzeczności z dobrymi obyczajami, nadużywania zaufania i braku wiedzy odbiorców oraz wprowadzanie ich w błąd przez podawanie nieprawdziwych informacji o cechach reklamowanego produktu. Odpowiedzialna za kontrowersyjną promocję firma Carta Blanca wyjaśniała, że płaszczyzną porównania produkowanego przez nią atlasu z technologią GPS jest czynność planowania trasy. Pod tym względem atlas wypada wg Carta Blanca bardzo dobrze, pokazując atrakcje turystyczne poszczególnych terenów oraz obowiązującą i planowaną sieć drogową bez konieczności aktualizowania. Firma zauważyła, że wydawany przez nią produkt nie jest bezpośrednią konkurencją dla nawigacji satelitarnej.
Komisja Etyki Reklamy nie przychyliła się do tych wyjaśnień, oceniając, że reklama przypisuje technologii GPS wady, których ona nie posiada, np. niepokazywanie fotoradarów, atrakcji po drodze, nowych autostrad i dróg w budowie. W konsekwencji instytucja uznała, że spot wprowadza konsumentów w błąd, naruszając tym samym Kodeks Etyki Reklamy.
Dołącz do dyskusji: Atlas nie jest lepszy od GPS - spot wprowadza w błąd