Bonnier Business Polska: więcej z „Pulsu Biznesu” i reklam, 4,2 mln zł zysku
Firma Bonnier Business Polska, wydająca m.in. „Puls Biznesu” i Bankier.pl, w ub.r. zwiększyła przychody o 11,5 proc. do 62,39 mln zł, głównie dzięki ponad 30-proc. wzrostowi wpływów z reklam i eventów. Jej zysk netto wzrósł czterokrotnie, do 4,25 mln zł.
Najwięcej Bonnier Business Polska zarabia na reklamach - przychody z ich sprzedaży w ub.r. poszły w górę z 17,39 do 22,63 mln zł.
Firma sprzedaje powierzchnię reklamową w dzienniku „Puls Biznesu” i jego portalu PB.pl oraz swoich pozostałych platformach internetowych, m.in. Bankier.pl, Pit.pl, Vat.pl, Mambiznes.pl, Dyskusja.biz i PRnews.pl. Według badania Mediapanel w maju br. Bankier.pl odwiedziło 3,78 mln internautów, spędzając średnio po 12 minut i 10 sekund.
Więcej z „Pulsu Biznesu”, mniej z e-commerce
Przychody ze sprzedaży „Pulsu Biznesu” zwiększyły się z 11,16 do 12,85 mln zł. Dziennik w ub.r. zanotował wzrost średniego rozpowszechniania płatnego razem o 13,6 proc. do 12 264 egz. (według danych PBC). Z początkiem ub.r. jego cenę podwyższono z 7 do 7,50 zł, a w styczniu br. - o kolejne 50 groszy.
Zanosi się na dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży „PB” - na koniec ub.r. wydawca miał opłacone prenumeraty dziennika na kwotę 3,95 mln zł, wobec 3,45 mln zł rok wcześniej. Natomiast z jego subskrypcji cyfrowej na początku br. korzystało 22 tys. użytkowników.
W drugim roku po wybuchu epidemii na dobre odżyła działalność eventowa Bonnier Business Polska - firma oprócz 52 konferencji internetowych i 50 webinarów (w 2020 roku było to 35 konferencji i 42 webinaria) zorganizowała szereg imprez stacjonarnych. Przychody ze sponsoringu i eventów poszły w górę z 5,8 do 7,87 mln zł.
Natomiast wpływy e-commerce’owe, m.in. z sieci afiliacyjnej i porównywarek finansowych Bankiera promujących głównie usługi finansowe, zmalały z 21,42 do 18,55 mln zł. - Z uwagi na istotny negatywny wpływ pandemii koronawirusa na ten sektor biznesu, zwłaszcza w obszarze sieci afiliacyjnej - uzasadniono w sprawozdaniu wydawnictwa.
Połowa wydatków na pracowników
Wydatki operacyjne Bonnier Business Polska zwiększyły się dużo mniej od przychodów - o 1,9 proc. do 57,1 mln zł. Koszty usług obcych zmalały z 31,71 do 30,3 mln zł, natomiast nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 18,73 do 20,34 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,55 do 4,13 mln zł.
Średnie zatrudnienie w wydawnictwie wynosiło 187 etatów, tyle samo co rok wcześniej. Zarobki członków zarządu zmniejszyły się z 851,3 do 605,4 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na 1,3 mln zł wpływów finansowych w ub.r. złożyło się przede wszystkim 1,28 mln zł dywidendy od spółki zależnej Prawomaniacy. Pozostałe przychody operacyjne zmalały z 1,3 mln zł do 225,8 tys. zł (w 2020 roku firma na sześć miesięcy obniżyła pensje i wymiar pracy o 20 proc., dzięki czemu z tarczy antykryzysowej otrzymała 1,1 mln zł)., a pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 777,8 tys. zł do 1,2 mln zł.
Zysk na pokrycie wcześniejszych strat
Wyniki zyskowności Bonnier Business Polska zwiększyły się kilkukrotnie. Wynik sprzedażowy poszedł w górę z 66,3 tys. zł straty do 5,29 mln zł zysku, zysk operacyjny - z 455,5 tys. zł do 4,31 mln zł, a zysk netto - z 1,06 do 4,25 mln zł.
Szwedzki koncern Bonnier jako jedyny udziałowiec firmy postanowił, że jej zeszłoroczny zysk netto zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat. A te straty na koniec ub.r. wynosiły 64,38 mln zł.
Na początku ub.r. Bonnier kupił 100 proc. udziałów Grupy Rx wydającej serwisy dla lekarzy i studentów medycyny.
Z końcem ub.r. Bonnier Business Polska przeniósł do przejętej spółki swoje aktywa z segmentu zdrowotnego, m.in. wydawanie dwutygodnika „Puls Medycyny” z dodatkiem „Puls Farmacji” i ich platform internetowych oraz organizację eventów o takiej tematyce.
Dołącz do dyskusji: Bonnier Business Polska: więcej z „Pulsu Biznesu” i reklam, 4,2 mln zł zysku