Carrefour planuje ogromne inwestycje w e-commerce i technologię
Carrefour ogłosiła nową strategię rozwoju cyfrowego. Sieć chce być światowym liderem cyfrowej sprzedaży detalicznej. Do 2026 r. wskaźnik GMV (Gross Merchandise Value - wartość sprzedanych towarów) ma wzrosnąć do 10 mld euro, a działalność w segmencie cyfrowym ma wygenerować dodatkowy zysk z bieżącej działalności operacyjnej na poziomie 600 mln euro.
Podczas konferencji w Paryżu Carrefour przedstawił kluczowe kierunki swojej strategii cyfrowej do roku 2026 oraz związane z nią cele w zakresie tworzenia wartości.
Strategia oparta jest na podejściu „data-centric, digital first” i będzie wdrażana w czterech podstawowych obszarach: szybszy rozwój działalności e-commerce, wzrost znaczenia biznesu opartego na Data & Retail Media, cyfryzacja usług finansowych oraz gruntowna transformacja tradycyjnych operacji dystrybucyjnych poprzez cyfryzację.
Carrefour chce być liderem w e-commerce
Carrefour dąży do potrojenia wskaźnika GMV (Gross Merchandise Value - wartość sprzedanych towarów) swojej działalności e-commerce, który ma wynieść 10 mld euro w 2026 r.
W tym celu Carrefour przyspieszy rozwój wszystkich form elektronicznego handlu towarami spożywczymi. Oprócz modelu Drive, dominującego we Francji i przyczyniającego się do systematycznego zwiększania udziału w rynku, Grupa zamierza zdobyć pozycję lidera w najszybciej rozwijających się formatach, takich jak: dostawy ekspresowe (do 3 godzin) oraz quick commerce (do 15 minut), personal shopper (prowadzone z sukcesem w kilku krajach Grupy za pośrednictwem Bringo, we Francji wprowadzona pod nazwą OK Market) oraz B2B ( dzięki dużemu potencjałowi Atacadão w Brazylii).
W potrojeniu GVM w handlu elektronicznym (do poziomu 10 mld euro) ma pomóc również ukierunkowany rozwój Carrefour w sektorze niespożywczym, w szczególności poprzez platformy handlowe typu marketplace oraz działalność typu social commerce i live-shopping. Oferta produktowa będzie rozwijana w segmentach wzrostowych, takich jak produkty używane, produkty markowe sprzedawane w formacie dropshipment oraz tanie produkty niespożywcze marek własnych Grupy Carrefour.
Carrefour szacuje, że dzięki tak silnemu wzrostowi i ciągłej transformacji modelu operacyjnego w handlu elektronicznym działalność e-commerce wygeneruje 200 mln euro dodatkowego zysku operacyjnego w 2026 r. w porównaniu z rokiem 2021.
600 mln zysku Carrefour dzięki cyfryzacji
Grupa przewiduje również, że w 2026 roku cyfryzacja przyniesie dodatkowe 600 mln euro zysku z bieżącej działalności operacyjnej (ROI) w porównaniu z rokiem 2021.
W tym celu Carrefour zwiększy swoje inwestycje w sektorze cyfrowym o około 50 proc. w ramach specjalnego planu na lata 2022-2026, z budżetem w wysokości 3 mld euro. W związku z tym Grupa podnosi swój roczny cel inwestycyjny do około 1,7 mld euro, czyli do maksymalnego poziomu przedziału od 1,5 mld euro do 1,7 mld euro zapowiedzianego na początku 2021 roku.
Zgodnie z przyjętymi zasadami w zakresie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej Grupa zapowiada osiągnięcie neutralności węglowej swojej działalności e-commerce do roku 2030, czyli 10 lat przed realizacją ogólnego celu Grupy w roku 2040.
- Po udanym pierwszym planie transformacji chcemy teraz przekształcić Carrefour z tradycyjnego detalisty posiadającego możliwości w zakresie e-commerce w cyfrową firmę handlu detalicznego, która opiera całą swoją działalność oraz model tworzenia wartości na technologiach cyfrowych i danych. Ta głęboka przemiana, którą zamierzamy przeprowadzić do 2026 r., pozwoli w pełni wykorzystać wszechkanałowość, która stanowi dziś DNA Grupy Carrefour i jej unikalny atut w branży. Nasze osiągnięcia cyfrowe pozwolą nam rozwinąć nowe źródła przychodów i zysków oraz poprawić wyniki operacyjne całej naszej działalności. Będą one oparte na najwyższej klasy partnerach międzynarodowych, pakiecie dodatkowych inwestycji oraz szkoleniach z technologii cyfrowych dla wszystkich pracowników Grupy. Jestem przekonany, że ten nowy kierunek - „digital first” - istotnie przyczyni się do objęcia pozycji lidera na szybko zmieniającym się rynku - komentuje Alexandre Bompard, prezes-dyrektor generalny Carrefour.
3 mld euro na technologie cyfrowe
Carrefour znacząco zwiększy swoje inwestycje w technologie cyfrowe, przeznaczając na ten cel 3 mld euro w okresie od 2022 do 2026 r., co stanowi wzrost o 50% w stosunku do kwot wydatkowanych w ostatnich latach (600 mln euro rocznie w porównaniu do średnio 400 mln euro rocznie od roku 2018).
W ten sposób Grupa podnosi swój roczny cel inwestycyjny do około 1,7 mld euro, czyli do górnej granicy przedziału od 1,5 mld euro do 1,7 mld euro zapowiadanego na początku 2021 roku.
Aby osiągnąć pozycję lidera w Data & Retail Media, Carrefour stawia także na rozwój platformy Carrefour Links. Umożliwia partnerom przemysłowym Grupy prowadzenie kampanii marketingowych we wszystkich obszarach (strony internetowe, aplikacje, sklepy) oraz kompleksowe mierzenie ich rzeczywistej siły oddziaływania, od widoczności aż po zrealizowaną sprzedaż. Grupa przewiduje bardzo szybki rozwój tej działalności i spodziewa się, że Carrefour Links wygeneruje 200 mln euro dodatkowego bieżącego wyniku operacyjnego (ROC) w 2026 r. w porównaniu z 2021 r.
Dołącz do dyskusji: Carrefour planuje ogromne inwestycje w e-commerce i technologię