DisplaySearch: Samsung sprzedaży najwięcej telewizorów. Dominują LCD
W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku na całym świecie sprzedano 77,6 miliona telewizorów.
To o 15 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2009 oraz o 30 proc. więcej wobec wcześniejszych trzech miesięcy - wynika z danych firmy badawczej DisplaySearch.
Wzrost sprzedaży telewizorów w ujęciu rocznym wyraźnie przyspieszył, po tym jak w III kwartale sięgnął tylko 9 proc. Przyczyniła się do tego poprawa sytuacji na rynkach rozwiniętych, szczególnie w Ameryce Północnej, gdzie w pierwszej połowie 2010 roku zaobserwowano znaczące spowolnienie. Jedynie w Chinach sprzedaż telewizorów spadła o 2 proc.
DisplaySearch odnotowuje, że po raz pierwszy od I kwartału zeszłego roku sprzedaż telewizorów LCD rosła szybciej niż odbiorników plazmowych. Przyczyniły się do tego nieco szybciej spadające ceny urządzeń z podświetleniem LED, które po raz pierwszy stanowiły 30 proc. sprzedanych telewizorów LCD (wobec 23 proc. w III kw.).
Sprzedaż odbiorników plazmowych znów rosła w dobrym tempie, tym razem na poziomie 20 proc. rok do roku. Obserwuje się jednak spowolnienie w związku z bardziej konkurencyjnymi cenami telewizorów LCD o najpopularniejszych wśród konsumentów przekątnych ekranu, w szczególności 42".
Z kolei sprzedaż telewizorów kineskopowych (CRT) zmalała w ujęciu rocznym o 32 proc., kontynuując trend z poprzednich kwartałów, w których odnotowywano spadki w okolicach 30 proc.
Światowa sprzedaż telewizorów w IV kw. 2010 r. (000)
Technologia |
sprzedaż
IV kw. 2010 |
udz. w rynk.
IV kw. 2010 |
wzrost
kw/kw |
wzrost
r/r |
LCD TV |
63,506 |
81.8% |
39% |
26% |
PDP TV |
5,662 |
7.3% |
17% |
20% |
OLED TV |
0.4 |
0.0% |
159% |
-1% |
CRT TV |
8,358 |
10.8% |
-10% |
-32% |
RPTV |
65 |
0.1% |
80.6% |
28% |
Suma |
77,592 |
100% |
30% |
15% |
Dzięki dużo lepszym wynikom w Japonii, Ameryce Północnej i Europie Zachodniej, w regionach rozwiniętych sprzedano więcej płaskich telewizorów niż w regionach rozwijających się (w III kw. po raz pierwszy w historii sytuacja była odwrotna). Szczególnie przyczyniła się do tego Japonia, gdzie odnotowano ponad 100-proc. wzrost i po raz pierwszy w jednym kwartale sprzedano więcej niż 10 milionów telewizorów.
Z danych DisplaySearch wynika także, że 9 proc. globalnego przychodu ze sprzedaży telewizorów wygenerowały w IV kwartale odbiorniki 3D.
Wśród producentów, liderem pod względem przychodu uzyskanego ze sprzedaży każdego rodzaju telewizorów, a także w segmencie odbiorników z płaskimi ekranami, po raz kolejny był Samsung, z odpowiednio 21,2 i 21,4 proc. udziału w rynku. Za cały 2010 rok Samsung utrzymał pozycję numer 1 wśród producentów płaskich telewizorów, ale w porównaniu z rokiem 2009 stracił około 1 pkt. proc.
W IV kwartale Samsung był też czołową marką telewizorów LCD, podczas gdy wśród producentów odbiorników plazmowych dominował Panasonic. W segmencie telewizorów 3D najwięcej odbiorników 3D LCD sprzedało Sony, a 3D PDP Panasonic, ale biorąc pod uwagę wszystkie technologie najlepszy znów okazał się Samsung.
Ranking czołowych marek telewizorów z płaskimi ekranami w IV kw. 2010 r. pod względem przychodu
Ranking |
Marka |
udz. w ryn.
III kw. 2010 |
udz. w ryn.
IV kw. 2010 |
wzrost
kw/kw |
wzrost
r/r |
1 |
Samsung |
21.6% |
21.4% |
27% |
2% |
2 |
Sony |
11.8% |
14.2% |
54% |
34% |
3 |
LGE |
13.5% |
12.7% |
20% |
18% |
4 |
Panasonic |
9.1% |
8.3% |
15% |
13% |
5 |
Sharp |
8.0% |
8.1% |
29% |
67% |
|
Pozostałe |
36% |
35.3% |
25% |
8% |
|
Suma |
100.0% |
100.0% |
28% |
15% |
Dołącz do dyskusji: DisplaySearch: Samsung sprzedaży najwięcej telewizorów. Dominują LCD