SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”

W 2013 roku wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki sprzedaży. Najwięcej straciły „Rzeczpospolita” i „GW”. Czytelników prasie odbiera internet, ale cały czas to wydania drukowane są najbardziej dochodowe.

Liderem sprzedaży ogółem wśród dzienników w Polsce pozostaje tabloid „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), który w 2013 roku sprzedawał się średnio w liczbie 338 833 egz., czyli o 9,3 proc. niższej niż rok wcześniej.

Najpopularniejszym dziennikiem opiniotwórczym jest natomiast będąca na miejscu drugim w całym zestawieniu „Gazeta Wyborcza” (Agora), której średnia sprzedaż ogółem w ub.r. wyniosła 197 882 egz. po spadku o 16,1 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Kolejny tabloid znalazł się na miejscu trzecim - był to „Super Express” (Murator) z wynikiem 154 210 egz. i najmniejszym spadkiem sprzedaży w rankingu wynoszącym tylko 4,2 proc. Największy spadek sprzedaży zanotowała z kolei będąca na czwartym miejscu „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communications), której wynik zmalał aż o 20 proc. To m.in. pokłosie zwolnienia dziennikarzy i redaktora naczelnego „Rz” po publikacji tekstu Cezarego Gmyza „Trotyl we wraku tupolewa”. Miało to miejsce w listopadzie ub.r. i spowodowało to odpływ części prawicowych czytelników.

Dane ZKDP pokazują, że sprzedaż dzienników opiniotwórczych w 2013 roku zmalała zdecydowanie bardziej niż tabloidów. - Internet odbiera prasie młodych czytelników, którzy poszukiwali dotąd w niej treści informacyjnych - uważa Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema & new media w Initiative Media Warszawa. Jej zdaniem, w związku z tym trendem wydawcy coraz częściej będą szli w stronę płatnego kontentu w sieci. Zarówno „Rzeczpospolita” jak i „ Gazeta Wyborcza” od dawna w internecie oferują  wybrane treści odpłatnie i coraz bardziej poszerzają zakres tej oferty. Jak już informowaliśmy, od wtorku Agora wprowadziła nowy system dostępu do treści w serwisach internetowych „Wyborczej” oparty o tzw. metered paywall (więcej na ten temat).

Piąte miejsce wśród dzienników o największej średniej sprzedaży ogółem w 2013 roku zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) z wynikiem 51 204 egz., po spadku o 9,3 proc. Kolejna lokata należała do „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska). Mimo że dziennik ten został latem 2013 roku odświeżony i wsparty kampanią reklamową, to w całym roku jego sprzedaż ogółem spadła o 11,4 proc. i wyniosła 38 272 egz.

Na siódmej pozycji uplasowała się „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), tracąca 8,8 proc. W 2013 roku sprzedawała się średnio w liczbie 25 600 egz. Dziennik ten zwłaszcza pod koniec roku notował bardzo duże spadki sprzedaży, sięgające 25 proc. W mediach pojawiły się nawet pogłoski, że tytuł niedługo może zniknąć z rynku, ale zaprzeczył temu Tomasza Sakiewicz, szef „GPC” (dowiedz się więcej). Monika Rychlica uważa, że spadek sprzedaży tego dziennika to skutek poszerzenia oferty tytułów prasowych o charakterze prawicowym. Pod koniec 2012 roku i na początku 2013 roku pojawiły się bowiem dwa nowe tygodniki konserwatywne: „Do Rzeczy” i „W Sieci”.

Ostatnie lokaty w zestawieniu zajęły dwa specjalistyczne tytuły ekonomiczne, których dynamika spadku była w porównaniu z dziennikami opiniotwórczymi nieduża. „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) stracił 6,6 proc. i sprzedawał się w liczbie 11 657 egz., zaś „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Business Communications) miała średni wynik na poziomie 4 004 egz. po spadku o 6 proc.

Na początku ubiegłego roku niemal wszystkie dzienniki ogólnopolskie podniosły swoje ceny (więcej na ten temat), a „Gazeta Wyborcza” zdrożała też w lipcu. Zdaniem Moniki Rychlicy, to nie była jednak główna przyczyna spadku sprzedaży dzienników, bo wzrosty ceny nie były duże. Np. w przypadku „GW” było to najpierw 30 groszy, a potem 10-20 groszy.

Rychlica uważa, że w najbliższym czasie żaden z dzienników nie zniknie z rynku. - Stan współistnienia papieru i internetu może potrwać jeszcze kilka lat, bo to wydawcom się opłaca. Papier pozostaje cały czas najbardziej dochodową częścią tego biznesu - mówi Wirtualnemedia.pl.

Lata

2013

2012

Tytuł

Średni nakład jednorazowy

Rozpow. Płatne razem

Sprzedaż ogółem

Średni nakład jednorazowy

Rozpow. płatne razem

Sprzedaż ogółem

Fakt Gazeta Codzienna

469 033

338 835

338 833

506 439

373 721

373 721

Gazeta Wyborcza

292 910

220 258

197 882

347 077

256 497

235 991

Super Express

263 316

154 930

154 210

280 711

161 617

160 895

Rzeczpospolita

87 378

96 504

63 894

133 120

107 814

79 851

Dziennik Gazeta Prawna

74 286

67 227

51 204

100 301

82 062

56 478

Przegląd Sportowy

77 368

38 272

38 272

82 963

43 223

43 216

Gazeta Polska Codziennie

88 691

25 621

25 600

102 204

28 073

28 073

Puls Biznesu

17 651

16 099

11 657

19 473

17 376

12 478

Parkiet Gazeta Giełdy

10 679

6 106

4 004

11 809

7 393

4 260

Dołącz do dyskusji: Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojtek
Dobra robota z tym wykresem. Wyglada na to, ze zywot gazet skonczy sie kolo 2018/20.

0 0
odpowiedź
User
ja
Spadki, Spadki, Spadki - troche robi się to juz nudne. Młodzieży do roboty i nauczcie swoich starych korzystania z neta bo szkoda lasów.
0 0
odpowiedź
User
czytelnik
Nic tak nie wchłania wilgoci z butów jak wyborcza. Tablety są w tym przypadku mało wygodne ;)
0 0
odpowiedź