Duży spadek sprzedaży 'Dziennika', 'Rzeczpospolitej' i GazetyWyborczej'
W marcu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dziennikówogólnopolskich - najwięcej stracił Dziennik, bardzo słaby wynikzanotowała "Rzeczpospolita". Szczegóły w raporcieWirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje"Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety wmarcu 2009 r. wyniosła 490 898 egz., czyli o 7,7 proc. mniej niż wanalogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danychZwiązku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portalWirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej"(Agora) wyniosła 370 784 egz. Jest to wynik o 11 proc. gorszy niż wmarcu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), któryzmniejszył swoją sprzedaż o 4,5 proc. do 198 399 egz.
Tuż za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika),która zanotowała spadek o 12 proc. W marcu br. tytuł sprzedawał sięw ilości 120 172 egz. - to najgorszy wynik w historii.
Na piątym miejscu "Dziennik" (Axel Springer Polska) ze średniąsprzedażą ogółem wynoszącą 83 460 egz. (spadek o 40proc.).
Tytuł | marzec | |||
2009 | 2008 | |||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem* | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Fakt | 667 240 | 490 898 | 718 676 | 531 800 |
GazetaWyborcza | 514 361 | 370 784 | 589 302 | 418 997 |
SuperExpress | 322 115 | 198 399 | 359 621 | 207 418 |
Rzeczpospolita | 194 733 | 120 172 | 231 419 | 139 206 |
Dziennik | 215 195 | 83 460 | 267 041 | 136 706 |
GazetaPrawna | 105 241 | 70 323 | 107 849 | 73234 |
PrzeglądSportowy | 114 220 | 58 521 | 124 948 | 66462 |
PulsBiznesu | 22565 | 15 852 | 29959 | 19578 |
Parkiet | 19596 | 8998 | 27185 | 11860 |
W marcu** br. w porównaniu z lutym największy spadek sprzedażyodnotowała "Gazeta Prawna".
Tytuł | 2009 | |||
marzec | luty | |||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem* | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem* |
Fakt | 667 240 | 490 898 | 675 588 | 500 066 |
GazetaWyborcza | 514 361 | 370 784 | 516 466 | 365 209 |
SuperExpress | 322 115 | 198 399 | 328 204 | 211 497 |
Rzeczpospolita | 194 733 | 120 172 | 201 371 | 126 623 |
Dziennik | 215 195 | 83 460 | 218 412 | 87 871 |
GazetaPrawna | 105 241 | 70 323 | 117 942 | 82 285 |
PrzeglądSportowy | 114 220 | 58 521 | 111 559 | 60 361 |
PulsBiznesu | 22565 | 15 852 | 22802 | 16 088 |
Parkiet | 19596 | 8998 | 21808 | 9262 |
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie -taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasieprzedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatnerazem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż wramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30%ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedażyegzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przezwydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. wsamolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych wzamian za towary lub usługi.
**
Dane od stycznia 2009 r. są przygotowane według nowej wersji"Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione zostały m.in. zasadyprenumeraty tzw. pakietów pism, składających się z co najmniejdwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP. Poprzednio do prenumeratymożna było zaliczyć tylko jeden z nich, a pozostałe byłykwalifikowane jako "inne płatne formy rozpowszechniania". Obecnie,po spełnieniu określonych warunków, do prenumeraty można zaliczyćwszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty pakietowej jest oferta"Dziennik" + "Gazeta Prawna", która dotychczas była kwalifikowanado rubryki "prenumerata" w przypadku "Gazety Prawnej" i jako "innepłatne formy rozpowszechniania" w przypadku "Dziennika".
Dołącz do dyskusji: Duży spadek sprzedaży 'Dziennika', 'Rzeczpospolitej' i GazetyWyborczej'