Dyskonty najpopularniejszym miejscem zakupów (infografika)
Wybierając się na zakupy Polacy najczęściej korzystają z sieci dyskontowych. Są też w stosunku do nich najbardziej lojalni i zadowoleni z ich usług, w porównaniu do super- i hipermarketów, małych i średnich sklepów czy hurtowni - wynika z badania PBS.
Zdecydowana większość Polaków (94 proc.) robi zakupy w sieciach handlowych - odsetek tam kupujących jest większy niż przed rokiem i przed trzema laty.
Decydentami w swoich gospodarstwach domowych jest 39 proc. Polaków. To oni najczęściej osobiście robią zakupy spożywcze i kupują produkty codziennego użytku, od nich zależy wybór zakupów w sklepach sieciowych.
Wciąż więcej Polaków wybiera dyskonty niż małe i średnie sklepy. W Top 3 sieci spożywczych, w których zakupy robi 82 proc. Polaków, znalazły się Biedronka, Lidl i Tesco.
Polacy nie tylko zadeklarowali, że najczęściej korzystają z sieci dyskontowych, ale też są w stosunku do nich najbardziej lojalni, na co wskazuje użyty w badaniu wskaźnik lojalności NPS. Analiza rynku na podstawie przeprowadzonego badania wskazuje, że najwyższy wskaźnik NPS dotyczy właśnie sieci dyskontowych (NPS = 31 na skali od -100 do 100), podczas gdy wartość wskaźnika dla super- i hipermarketów oszacowana została na 18.
Kim są decydenci kupujący w sieciach spożywczych? 70 proc. z nich woli zakupy niż sport. Do sklepu zwykle nie mają daleko - mogą tam jednak dotrzeć samochodem, jako że połowa z nich ma własne auto. 37 proc. posługuje się smartfonem, a 34 proc. korzysta z serwisów społecznościowych.
Dziś 4,4 proc. kobiet i 5,1 proc. mężczyzn rozważa robienie zakupów spożywczych w sklepach internetowych. Takiej formie zakupów przychylnych jest wciąż najwięcej mieszkańców miast powyżej 50 tys. mieszkańców i osób z wykształceniem średnim lub wyższym. Więcej jest wśród nich osób posiadających własny samochód niż tych bez auta. Potencjalni kupujący to single lub rodziny z jednym lub dwójką dzieci.
Obecnie najczęściej wskazywanymi marketami internetowymi, w których Polacy robią zakupy spożywcze, są Piotr i Paweł, Alma 24, Makro i Tesco.
Badanie ilościowe zostało przeprowadzone przez PBS w ramach OmniPBS techniką wywiadu bezpośredniego CAPI na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+: n=2000 (2015), n=2000 (2014), n=3205 (2012).
Dołącz do dyskusji: Dyskonty najpopularniejszym miejscem zakupów (infografika)