Producent „Fortnite’a” z 520 mln dol. kary. Chodzi o prywatność i płatności
Federalna Komisja Handlu USA nałożyła na koncern Epic Games grzywny w łącznej kwocie 520 mln dolarów. Zarzuciła firmie, że w grze wideo „Fortnite”, popularną m.in. wśród nastolatków, naruszono prywatność użytkowników i nakłaniano ich do zakupu wirtualnych atrybutów. Koncern w ramach ugody zapłaci kary.
Epic Games zgodnie z ugodą zawartą z Federalną Komisją Handlu (FTC) zapłaci 275 mln dolarów kary za naruszenie prywatności nieletnich użytkowników „Fortnite’a”. Nakazano firmie, żeby w grze czat tekstowy i głosowy zostały domyślnie wyłączone, zaznaczając, że dotychczas ustawienia domyślne były inne, mimo że zastrzeżenia w tej sprawie zgłaszali pracownicy koncernu.
Ponadto według FTC koncern proponował wszystkim graczom, także tym najmłodszym, ankiety na temat gry, tak żeby móc ją ulepszać. Tymczasem zgodnie z przepisami obowiązującymi w USA na pozyskiwanie wszelkich informacji od dzieci w wieku do 13 lat potrzeba zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych.
FTC alleged Epic violated the COPPA Rule by collecting personal information from children under 13 who played Fortnite, without notifying their parents or obtaining their parents’ consent and enabled real-time voice and text chat communications for children and teens by default.
— FTC (@FTC) December 19, 2022
Z kolei grzywna w kwocie 245 mln dolarów zostanie przeznaczona na zwroty pieniędzy użytkownikom za nieintencjonalne zakupy wirtualnych atrybutów w ramach „Fortnite’a”. Zdaniem FTC nieletnim dzieciom sugerowano, że dzięki takim atrybutom będą osiągać lepsze wyniki, a zakupy można było robić jednym kliknięciem, bez zgody rodziców. Natomiast profile graczy, którzy domagali się zwrotu takich płatności, były blokowane.
- Epic wystawił dzieci i nastolatków na ryzyko poprzez niedbałe praktyki ws. prywatności i konsumentów na milionowe koszty wskutek nielegalnych opłat z wykorzystaniem dark patterns - podkreślił w komunikacie Samuel Levine, dyrektor biura ochrony konsumenta w FTC.
FTC alleged that Epic used dark patterns to trick players into making unwanted purchases and let children rack up unauthorized charges without any parental involvement.
— FTC (@FTC) December 19, 2022
Epic Games w swoim komunikacie zwrócił uwagę, że branża gier wideo zmienia się bardzo szybko, więc obowiązujące od lat przepisy nie nadążają za nowymi zjawiskami.
- Zaakceptowaliśmy porozumienie z FTC, ponieważ chcemy, żeby Epic był na czele ochrony konsumentów i zapewniał naszym graczom najlepsze doświadczenia - podkreśliła firma. Wyliczyła też zmiany, jakie w ostatnich latach wprowadzono w grze „Fortnite” w zakresie prywatności, a także płatności i ich zwrotów dla użytkowników.
We’ve reached a settlement with the FTC. Our response: https://t.co/hrzyud8VEc
— Epic Games Newsroom (@EpicNewsroom) December 19, 2022
„Fortnite” ma na całym świecie ponad 400 mln użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Producent „Fortnite’a” z 520 mln dol. kary. Chodzi o prywatność i płatności