Google uruchamia program News Showcase w Japonii
Google rozszerza swoją usługę News Showcase na Japonię. Dzięki temu umożliwi swoim użytkownikom przeglądanie nagłówków z ponad 40 japońskich gazet i agencji informacyjnych, z których każda pobiera opłatę licencyjną od amerykańskiego giganta technologicznego.
W przeciwieństwie do treści, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google'a, usługa ta umożliwia mediom informacyjnym zarządzanie i umieszczanie ich relacji na stronie lub w aplikacji News Showcase.
Usługa jest już świadczona w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej. Teraz obejmuje ogólnokrajowe i lokalne japońskie gazety, w tym "The Asahi Shimbun", "The Mainichi Shimbun", "The Yomiuri Shimbun", "The Chunichi Shimbun" i "Kyodo News", z wybranymi treściami w wielu językach. Opłaty licencyjne nie są ujawniane.
News Showcase jest dostępny zarówno na platformach stacjonarnych, jak i smartfonach. Każdy tytuł może "zapakować" kilka nagłówków naraz i umieścić linki do artykułów na ich stronach internetowych. Wydawcy, którzy publikują treści za paywallem, mogą zdecydować, czy zezwolić na bezpłatny dostęp do poszczególnych artykułów.
Opłata licencyjna od Google'a szansą dla nadawców
Podczas gdy Google zwiększa ogromne przychody z reklam w wyszukiwarkach, wydawcy gazet borykają się ze spadającymi nakładami i niższymi przychodami z reklam zarówno w druku, jak i w internecie. Nadawcy liczą, że program, który pobiera opłatę licencyjną od Google'a zwiększy przychody i liczbę sprzedawanych prenumerat.
Google uruchomiło program News Showcase w październiku ubiegłego roku w Niemczech i Brazylii. Obecnie do programu w kilkunastu krajach dołączyło ponad 1 tys. serwisów informacyjnych, takich jak Reuters i News Corp., spółka macierzysta "The Wall Street Journal" i innych głównych serwisów.
Koncern Google szacuje, że zapłaci nawet 1 mld dolarów wydawcom mediów informacyjnych na całym świecie, licząc od chwili startu News Showcase, czyli października 2020 r.
W minionym kwartale koncern Alphabet, właściciel m.in. Google’a, osiągnął wzrost przychodów o 61,6 proc. do 61,88 mld dolarów i zysk netto z 6,96 do 18,52 mld dolarów. To wyniki dużo wyższe od oczekiwań rynku.
Dołącz do dyskusji: Google uruchamia program News Showcase w Japonii