Grupa Lotos zrezygnowała z reklamowania się w TVN
Grupa Lotos inwestując w ub.r. w reklamę telewizyjną nie wydała nawet złotówki na reklamy w TVN i kanałach tematycznych należących do Grupy TVN. - Nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos.
Z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Nielsen Audience Measurement wynika, że Grupa Lotos jest jedną z kilku spółek z udziałem Skarbu Państwa, która w ub.r. znacznie ograniczyła wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, a zwiększyła je w TVP1 i TVP2.
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w głównych kanałach tv |
||||
(dane w mln zł, bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) |
||||
Stacja |
I-VI 2015 |
VII-XII 2015 |
I-VI 2016 |
VII-XII 2016 |
Polsat |
0,62 |
6,08 |
2,86 |
0,52 |
TVN |
0 |
2,2 |
0 |
0 |
TVP1 |
2,98 |
2 |
3,84 |
1,29 |
TVP2 |
0,22 |
0,75 |
1,19 |
0,72 |
Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos wyjaśnił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że spółka dobierała kanały telewizyjne we współpracy z domem mediowym, na bazie dopasowania stacji do odpowiedniej grupy docelowej oraz wynegocjowanych warunków emisji reklam. - W 2016 roku, z uwagi na rozgrywki Euro, Lotos prowadził działania wynikające ze sponsorowania reprezentacji Polski w piłce nożnej. Działania były prowadzone zarówno w TVP, jak i Polsacie, które transmitowały mecze Euro. Ograniczenie wydatków reklamowych w TVN wynikało m.in. z faktu, że stacja ta nie transmituje wydarzeń sportowych i nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany - tłumaczy Mateusz Cabak.
Przypomnijmy, że Grupa Lotos głównym sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski została na początku 2015 roku. Jesienią 2015 roku przeprowadziła kampanię z udziałem czołowym zawodników drużyny i kierowcy rajdowego Roberta Kubicy, natomiast latem ub.r., w związku z Euro 2016, realizowała promocję i kampanię reklamową opartą na motywie biało-czerwonych sznurówek.
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w stacjach Grupy TVN |
||||
(bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) |
||||
|
I-VI 2015 |
VII-XII 2015 |
I-VI 2016 |
VII-XII 2016 |
TVN |
|
2 219 270 zl |
|
|
TVN Fabula |
|
52 949 zl |
|
|
TVN Turbo |
|
501 124 zl |
|
|
TVN24 |
|
579 769 zl |
|
|
TVN24 Biznes i Swiat |
|
250 392 zl |
|
|
TVN7 |
|
130 258 zl |
|
|
Grupa Lotos zredukowała wydatki reklamowe nie tylko na antenie TVN, ale także w należących do Grupy TVN kanałach tematycznych.
Uzasadnienie Mateusza Cabaka dotyczące ograniczenia wydatków w TVN nie znajduje potwierdzenia w danych dotyczących Polsatu - stacji, która pokazywała wszystkie mecze rozgrywane w ramach Euro 2016. Lotos na tej antenie wydał 49,6 proc. mniej niż w 2015 roku.
Firma zwiększyła jednak – rok do roku – wydatki na reklamę w kilku kanałach tematycznych Polsat m.in. w Polsat Sport, Polsat News, Polsat Film czy Polsat Sport Extra. Mniej wydała w Polsat Play czy Polsat Viasat Explore.
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w stacjach Polsatu |
||||
(bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) |
||||
|
I-VI 2015 |
VII-XII 2015 |
I-VI 2016 |
VII-XII 2016 |
Polsat |
624 680 zl |
6 075 456 zl |
2 855 340 zl |
515 010 zl |
Polsat Film |
|
37 880 zl |
|
133 450 zl |
Polsat News |
|
81 335 zl |
77 315 zl |
88 033 zl |
Polsat News 2 |
|
4 725 zl |
289 030 zl |
40 195 zl |
Polsat Play |
|
454 685 zl |
353 905 zl |
73 705 zl |
Polsat Sport |
59 780 zl |
423 650 zl |
625 030 zl |
63 705 zl |
Polsat Sport Extra |
|
152 300 zl |
349 465 zl |
41 545 zl |
Polsat Viasat Explore |
|
79 555 zl |
|
70 260 zl |
Polsat Viasat History |
|
71 040 zl |
332 730 zl |
62 525 zl |
Polsat Viasat Nature |
|
46 025 zl |
|
|
Polsat2 |
|
125 270 zl |
|
|
Zredukowane w TVN i Polsacie i ich kanałach budżety reklamowe Lotosu trafiły na anteny TVP. Wydatki reklamowe koncernu na reklamy w TVP1 wzrosły w skali rok o 3 proc. ( z 4,98 do 5,13 mln zł), a w TVP2 - o 96,9 proc. (z 0,97 do 1,91 mln zł).
Lotos więcej przeznaczył również w niektórych stacjach tematycznych TVP. I tak np. jego wydatki reklamowe w TVP Historia wzrosły o 612,9 proc. (z 31,1 tys. zł do 221,7 tys. zł). W TVP Kultura - z 2,5 tys. zł do 68,9 tys. zł, a w TVP Rozrywka - z 81,6 tys. zł do 218,2 tys. zł.
Więcej w skali roki na reklamach Lotosu zarobiły również TVP Seriale (wzrost o 149,5 proc.) i TVP Polonia (wzrost o 1738 proc.).
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w stacjach TVP |
||||
(bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) |
||||
|
I-VI 2015 |
VII-XII 2015 |
I-VI 2016 |
VII-XII 2016 |
TVP ABC |
|
161 205 zl |
|
|
TVP HD |
|
28 857 zl |
|
45 083 zl |
TVP Historia |
|
31 064 zl |
107 920 zl |
113 773 zl |
TVP Kultura |
2 063 zl |
440 zl |
44 230 zl |
24 668 zl |
TVP Rozrywka |
|
81 562 zl |
102 540 zl |
115 673 zl |
TVP Seriale |
|
219 011 zl |
195 128 zl |
351 203 zl |
TVP Sport |
|
17 037 zl |
119 759 zl |
25 975 zl |
TVP1 |
2 978 340 zl |
2 005 270 zl |
3 842 260 zl |
1 291 310 zl |
TVP2 |
218 055 zl |
745 325 zl |
1 189 930 zl |
717 500 zl |
TVP3 |
|
10 000 zl |
|
|
TVP INFO |
|
184 418 zl |
35 205 zl |
|
TVP Polonia |
1 703 zl |
|
8 630 zl |
22 673 zl |
Przypomnijmy, że z reklamowania w TVN zrezygnował też m.in. bank PKO BP.
Dołącz do dyskusji: Grupa Lotos zrezygnowała z reklamowania się w TVN