Netflix, Polsat Box Go i Prime Video ze spadkami. Zyskał HBO Max
HBO Max dzięki sporemu wzrostowi umocnił się na pozycji wicelidera zasięgowego wśród platform VoD i OTT w Polsce. Natomiast prowadzący z kilkukrotną przewagą Netflix zanotował spadek liczby użytkowników, dużo mocniej zmalała odwiedzalność Polsat Box Go i Prime Video.
Według wyników badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w kwietniu Netflixa, jako stronę www oraz aplikację mobilną i na smart TV, odwiedziło 13,81 mln polskich internautów, co dało 45,94 proc. zasięgu. Każdy spędził na platformie średnio 5 godzin, 23 minuty i 2 sekundy.
W zestawieniu są podawane statystyki dotyczące użytkowników, czyli wszystkich internautów odwiedzających poszczególne platformy (np. po kliknięciu w reklamy, żeby przejrzeć ofertę), a nie tylko subskrybentów (oglądających dostępne odpłatnie treści). Zdecydowana większość platform nie ujawnia, ilu ma subskrybentów w Polsce.
Postępuje tak Netflix, który globalnie ma za sobą mało udany kwartał - liczba jego płacących użytkowników zmalała o 0,2 mln do 221,64 mln (to pierwszy spadek od ponad 10 lat). Platforma przyznała w sprawozdaniu, że wzrost jej wpływów zwalnia, m.in. wskutek współdzielenia profili i rosnącej konkurencji. Błyskawicznie przełożyło się to na przecenę akcji Netflixa na giełdzie.
HBO Max w Polsce od marca
Całość ruchu HBO w kategorii VoD i OTT przez lata stanowiła platforma HBO GO, która 8 marca na polskim rynku została zastąpiona przez HBO Max. Wsparto to promocją obejmującą kupno dostępu do platformy na bezterminowy okres za 19,99 zł miesięcznie.
W kwietniu HBO Max odwiedziło 5,95 mln polskich internautów (co dało 19,8 proc. zasięgu), spędzając średnio po godzinę, 33 minuty i 39 sekund.
Spośród platform największych nadawców telewizyjnych w Polsce na czele jest Player (należy do TVN Grupy Discovery). W zeszłym miesiącu zanotował 4,02 mln użytkowników, 13,37 proc. zasięgu oraz 2 godziny, 58 minut i 40 sekund średniego czasu spędzonego przez odwiedzającego. Platformy Telewizji Polskiej z tej kategorii (przede wszystkim TVP VOD) miały 2,75 mln odwiedzających, 9,15 proc. zasięgu oraz 3 godziny, 24 minuty i 44 sekundy średniego czasu korzystania.
##NEWS
Do grupy Cyfrowy Polsat należą dwie platformy, uruchomione pod koniec lata ub.r. w miejsce Ipli: działający w modelu subskrypcyjnym Polsat Box Go oraz oferujący treści bezpłatnie Polsat Go. W kwietniu pierwsza zanotowała 2,74 mln użytkowników, 9,12 proc. zasięgu oraz godzinę, 29 minut i 24 sekundy przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego, a druga - 2,4 mln użytkowników, 8 proc. zasięgu oraz 2 godziny,13 minut i 33 sekundy średniego czasu korzystania.
Canal+ online z 3,2 mln użytkowników, Viaplay z 1,3 mln
Uruchomioną dwa lata temu platformę Canal+ online odwiedziło w zeszłym miesiącu 3,17 mln internautów (przełożyło się to na 10,56 proc. zasięgu), z których każdy spędził na niej przeciętnie godzinę, 27 minut i 25 sekund.
CDA Premium zanotowało 3,1 mln użytkowników, 10,32 proc. zasięgu oraz 39 minut i 28 sekund średniego czasu korzystania. Na koniec ub.r. platforma miała 447,3 tys. subskrybentów, wobec 348,6 tys. rok wcześniej i 231,7 tys. na koniec 2019 roku (jej dane są publikowane co kwartał, ponieważ jej właściciel jest obecny na warszawskiej giełdzie). W sierpniu ub.r. w ramach usługi wprowadzono opcję CDA TV ze streamingiem ok. 90 stacji telewizyjnych.
WP.pl w kategorii VoD i OTT (chodzi głównie o platformę WP Pilot) miała 2,19 mln użytkowników, 7,29 proc. zasięgu oraz 44 minuty i 46 sekund spędzonych średnio przez odwiedzającego. Prime Video, oferowane w Polsce od października ub.r. w ramach usługi subskrypcyjnej Amazon Prime, odwiedziło 1,97 mln użytkowników (6,55 proc. zasięgu), z których każdy spędził przeciętnie 32 minuty i 14 sekund.
Kolejny miesiąc poza pierwszą dziesiątką jest obecna u nas od sierpnia ub.r. skandynawska platforma Viaplay, oferująca głównie transmisje sportowe. Zanotowała 1,29 mln użytkowników, 4,29 proc. zasięgu oraz 40 minut i 23 sekundy średniego czasu spędzonego przez odwiedzającego, wobec 791,2 tys. internautów, 2,64 proc. zasięgu oraz 28 minut i 41 sekund przeciętnego czasu korzystania.
Według sprawozdania finansowego właściciela Viaplay platforma na koniec marca br. poza Skandynawią miała 1,208 mln subskrybentów, z czego większość w Holandii, w której wystartowała z początkiem marca. Kwartalne przychody platformy poszły w górę o 28,7 proc. do 1,2 mld koron szwedzkich, to największy pion biznesowy koncernu NENT Group.
W porównaniu z marcem Netflix zanotował spadek liczby odwiedzających o 212,1 tys. (czyli 1,5 proc.), natomiast przeciętny czas korzystania wydłużył się o 17 minut i 43 sekundy (5,8 proc.). Platforma drugi miesiąc z rzędu traciła polskich użytkowników, w lutym miała ich 14,35 mln.
Polsat Box Go i Prime Video bez ponad 25 proc. użytkowników
Zdecydowanie najmocniej zmalały zasięgi Polsat Box Go i Prime Video. Pierwsza platforma zanotowała spadek o 1,01 mln internautów (26,9 proc.) oraz 12 minut i 42 sekundy średniego czasu korzystania (12,4 proc.), a na drugiej przy spadku liczby użytkowników o 694,6 tys. (26,1 proc.) przeciętny czas spędzany przez każdego wydłużył się o 2 minuty i 21 sekund (5,7 proc.).
Na Playerze ubyło 187,9 tys. internautów (4,5 proc.) oraz 8 minut 25 sekund średniego czasu korzystania (4,5 proc.), na platformach Telewizji Polskiej - 262,3 tys. użytkowników (8,7 proc.) oraz 2 minuty i 8 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez odwiedzającego (1 proc), a na platformach WP.pl - 91,8 tys. użytkowników (4 proc.) oraz 9 minut i 18 sekund średniego czasu korzystania (17,2 proc.)
HBO Max dobija do 6 mln polskich użytkowników
Jako jedyny w zestawieniu wzrosty we wszystkich statystykach osiągnął HBO Max. Platforma zyskała 395,3 tys. użytkowników (7,1 proc.) oraz 14 minut i 22 sekundy przeciętnego czasu spędzonego przez każdego (18,1 proc.).
Na Canal+ online przy wzroście liczby odwiedzających o 318 tys. (11,1 proc.) średni czas korzystania zmalał minimalnie (o 3 sekundy, czyli 0,1 proc.). Na CDA Premium liczba użytkowników zwiększyła się o 248,3 tys. (8,7 proc.), a przeciętny czas spędzony zmalał o 5 minut i 7 sekund (11,5 proc.)
Polsat Go zanotował spadek liczby odwiedzających o 369,2 tys. (13,3 proc.) i wzrost średniego czasu korzystania o 10 minut i 6 sekund (8,2 proc.), a Prime Video - spadek liczby użytkowników o 694,6 tys. (26,1 proc.) i wzrost przeciętnego czasu korzystania o 2 minut i 21 sekund (5,7 proc.).
Dołącz do dyskusji: Netflix, Polsat Box Go i Prime Video ze spadkami. Zyskał HBO Max