Platforma cyfrowa straciła 64 tys. abonentów
Działająca w Stanach Zjednoczonych platforma cyfrowa Dish Network straciła w III kwartale 2023 roku 64 tys. abonentów. W analogicznym okresie 2022 roku ubytek bazy klientów był mniejszy, bo wyniósł 30 tys. osób. Rezygnacje wpłynęły na wyniki finansowe dostawcy płatnej telewizji.
Firma zakończyła kwartał z 8,84 mln abonentów płatnej telewizji. 6,72 mln z nich to klienci korzystający z technologii satelitarnej (DTH), natomiast 2,12 mln to abonenci serwisu streamingowego Sling TV. Przychody wyniosły 3,7 mld dol., podczas gdy w III kwartale ub.r. było to 4,1 mld dol. Strata netto wyniosła 139 mln dol. Przed rokiem firma zanotowała zysk netto na poziomie 412 mln dol.
Problemy amerykańskich platform
W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln. W ostatnich latach wszyscy dostawcy płatnej telewizji ze Stanów Zjednoczonych tracą jednak klientów. Z raportu Leichtman Research Group wynika, że wszyscy najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych stracili w 2022 roku 5,88 mln abonentów.
Alternatywą dla platform cyfrowych i sieci kablowych są serwisy streamingowe typu Netflix, Prime Video, Disney+, Max, Peacock czy Hulu, które nie wymagają długoterminowych umów. W USA, gdzie opłaty za płatną telewizję należą do najwyższych na świecie, rozwijają się też darmowe platformy z kanałami FAST i piractwo IPTV.
W Polsce stabilniejsza sytuacja operatorów?
Na koniec III kwartału 2023 roku Orange Polska miała 936 tys. abonentów. To o tysiąc mniej niż 30 czerwca. Najwięcej, bo o 15 tys. zmniejszyła się liczba klientów korzystających z odbioru satelitarnego. Firma zapewniła Wirtualnemedia.pl, że od dawna odchodzi od DTH na rzecz światłowodu. Nie wyznaczyła jednak ostatecznej daty rezygnacji z satelity.
Canal+ od ponad trzech lat nie aktualizuje danych o liczbie abonentów na polskim rynku. W 2020 roku wynosiła ona 2,7 mln. Ostatnio firma przestała również podawać połączone dane dla wszystkich rynków.
Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) już od lat nie podaje precyzyjnych danych. Na koniec II kwartału br. w sektorze płatnej telewizji o 4,3 proc. do 4,89 mln spadła liczba usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym. Przed rokiem wynosiła ona 5,12 mln. Szefowie firmy tłumaczyli, że to wciąż pokłosie zamknięcia dwa lata temu iPli, która była oferowana za niewielką opłatą dla wybranych abonentów. Wyniki ma poprawić likwidacja darmowego serwisu streamingowego Polsat Go i wprowadzenie taniego pakietu Polsat Box Go Start za 30 zł rocznie, czyli równowartość 2,50 zł miesięcznie.
Dołącz do dyskusji: Platforma cyfrowa straciła 64 tys. abonentów
Autor w formie.