Wizyty lekarskie przez internet zamawiają głównie kobiety w wieku 25-34 lat z dużych miast (raport)
Głównie kobiety w wieku 25-34 lat, z dużych miast, aktywne zawodowo, dla których internet jest naturalnym środowiskiem. Wymagająca wobec usług medycznych i preferująca umawianie się na wizyty online, która nie chce i nie ma czasu czekać w kolejce do lekarza, ale chce mieć pewność, że zdrowie swoje i najbliższych odda w najlepsze ręce, dlatego zwraca uwagę na opinie o danym lekarzu. To główne cechy dzisiejszych pacjentów. Polska, z pewnymi wyjątkami, jest podobna do innych krajów - wynika z raportu DocPlanner.
Jak wynika z danych demograficznych, tzw. Pacjent 3.0 w Polsce jest w wieku pomiędzy 25 a 34 lata - podobnie jak w innych krajach. Są to najbardziej aktywni zawodowo lub wchodzący na rynek pracy użytkownicy, znający blaski i cienie państwowego systemu opieki zdrowotnej, dysponujący środkami finansowymi na prywatną opiekę medyczną oraz niechętnie spędzający czas na oczekiwaniu w kolejkach do lekarzy. Na arenie międzynarodowej, w tym obszarze wyjątek stanowi Hiszpania, gdzie wyraźnie wybija się grupa użytkowników w przedziale wiekowym 35-44 lata.
W Polsce osoby starsze, zwłaszcza w wieku emerytalnym, stanowią zdecydowaną mniejszość, co można tłumaczyć relatywnie niskimi kompetencjami komputerowymi, sporadycznym korzystaniem z internetu oraz przywiązaniem do tradycyjnych form kontaktu z lekarzem, szczególnie w publicznych przychodniach. Z kolei na przykładzie Hiszpanii widać wyraźne przesunięcie w kierunku starszych użytkowników.
W badaniu wyraźnie wyłania się postać pacjenta – kobiety. We wszystkich krajach odsetek płci pięknej aktywnie korzystającej z platform waha się pomiędzy 60% (w tureckim Doktortakvimi.com) do 76% w Polsce, Hiszpanii czy Brazylii. Kobiety częściej niż mężczyźni podejmują decyzje odnośnie leczenia siebie i to one głównie dbają o zdrowie swojej rodziny, częściej umawiają się na wizyty do lekarzy i dbają o profilaktykę.
Pacjent 3.0 mieszka w dużych ośrodków miejskich, centrach życia gospodarczego w danym kraju. W Polsce są to Warszawa (29,7%), Kraków (8,3%) i Wrocław (7,1%). Nie zawsze musi to być stolica danego kraju (przykład Turcji czy Brazylii).
Zdecydowanie najczęściej korzysta z telefonu komórkowego (60%). Wyjątek stanowi Polska, gdzie pacjenci preferują komputer i to za jego pośrednictwem korzystają z platformy ZnanyLekarz.pl (56%). Różnice w wykorzystywanym sprzęcie związane są ze wzrostem popularności telefonii komórkowej w krajach najszybciej rozwijających się.
Ginekolodzy – to najpopularniejsza specjalizacja lekarska, której najczęściej szukają pacjenci za pośrednictwem portalu w Polsce (18%), Hiszpanii (10%), Brazylii (12,3%), Meksyku (14%) i Turcji (14,6%). Wyjątek stanowią Włochy - tam dominują stomatolodzy (18%). Na kolejnych miejscach w Polsce znaleźli się stomatolodzy (8,4%), ortopedzi (6,9%) oraz dermatolodzy (5,7%). W zakresie konkretnych usług lub specjalistycznych badań, których pacjenci szukają, najbardziej popularne są: ultrasonografia (17,3%), echo serca (2,5%), leczenie kanałowe (2,1%), kolonoskopia (2%) czy gastroskopia (2%).
Jeśli chodzi o terminy, w których Pacjent 3,0 umawia wizyty online, zdecydowanie robi to w ciągu tygodnia, a szczyt przypada na poniedziałek, godz. 8.00-11.00 i od 17.00. Stopniowo spada do soboty i ponownie wzrasta pod koniec tygodnia: poniedziałek -20%; wtorek -18%; sobota - 8%; niedziela -10%. Wygląda na to, że jesteśmy zwolennikami ostatniej chwili, gdyż w Polsce, Włoszech i Turcji umawiamy wizyty zwykle dzień wcześniej (odpowiednio 15%, 23,2% i 38,6% osób rezerwujących wizytę). W pozostałych krajach wolą to zrobić wcześniej.
Pacjent 3.0. generalnie pozytywnie ocenia lekarzy. We wszystkich krajach jako "bardzo dobrą" (pięć gwiazdek na profilu lekarza) współpracę z danym lekarzem/specjalistą oceniło ponad 90% użytkowników. Najczęściej oceniani są ginekolodzy (32,4%), stomatolodzy (10%), pediatrzy (5,4%) ortopedzi (5,2%). W porównaniu do pozostałych krajów, w Polsce jest najwięcej niezadowolonych użytkowników: 9% udzieliło odpowiedzi "bardzo źle" (jedna gwiazdka na profilu), a 5,2% – "źle" (dwie gwiazdki). Podobnie jak w przypadku każdej innej usługi online, Pacjent 3,0 w Polsce jest bardzo wrażliwy na opinie o lekarzach, które wpływają na "popularność" danego specjalisty i niejednokrotnie przekładają się na liczbę umawianych wizyt. 92% polskich użytkowników deklaruje, że zarezerwowali wizytę, wybierając lekarza lub specjalistę z najwyższym wynikiem, ocenionym przez innych użytkowników jako "bardzo dobry".
Polscy pacjenci najczęściej pytają o kwestie dotyczące sfery intymnej, życia seksualnego, czy stosowania leków (szczególnie przeciwzapalnych), a także leczenia kontuzji sportowych, depresji oraz cen za poszczególne usługi medyczne. Top 5 specjalizacji, której przedstawiciele otrzymują najwięcej pytań, to: seksuolodzy, ginekolodzy, endokrynolodzy, proktolodzy i ortodonci. Dla porównania, w krajach Ameryki Łacińskiej w większym stopniu dotyczą one stosowania leków (dawek, łączenia medykamentów, przeciwskazań) i suplementów diety oraz leczenia chorób dziecięcych.
Badanie zostało przeprowadzone w 2016 r. na próbie kwotowej wśród użytkowników platform internetowych w wybranych sześciu państwach: trzech, gdzie funkcjonuje serwis DocPlanner (w Polsce, Turcji - lokalny odpowiednik to Doktortakvimi.com, Włoszech - lokalny serwis to MioDottore.it) oraz trzech, gdzie funkcjonuje serwis Doctoralia (w Hiszpanii, Meksyku oraz Brazylii).
Dołącz do dyskusji: Wizyty lekarskie przez internet zamawiają głównie kobiety w wieku 25-34 lat z dużych miast (raport)