Młodzi ludzie chronią swoją prywatność, większość nie ufa Facebookowi
Stereotyp na temat nastolatków, dotyczący ich obsesji na punkcie portali społecznościowych, sławy i telewizyjnych show, i wynikające z tego unikanie relacji twarzą w twarz, to prawda tylko w niektórych przypadkach - wynika z badania McCann Truth Central.
W trakcie fokusowych badań wielu nastolatków świadomie nie zgadzało się z takim obrazem, twierdząc, że by osiągnąć swoje cele w świecie realnym, nie mogą się rozpraszać w świecie wirtualnym. Stąd, by móc w pełni oddać się realizowanym celom, wielu z nich coraz częściej usuwa swoje konta na portalach społecznościowych, bądź też poświęca im dużo mniej czasu niż kiedyś.
Badanie pokazało także, jak poważnie młodzi ludzie podchodzą do ochrony swojej prywatności w sieci. Coraz więcej z nich zaczyna przenosić swoje zainteresowanie i czas z Facebooka, któremu przestało ufać 59 proc. badanych, do serwisu Snapchat. Zapewnia on im bowiem większą prywatność i mniejsze prawdopodobieństwo na pojawienie się w wyszukiwarce Google, którą za zagrożenie uważa 32 proc. z nich. W trosce o swoją prywatność i wizerunek nastolatki, które decydują się korzystać z sieci, stosują się do nieformalnego kodeksu zachowań, ułatwiającego im pokazywanie tylko tego co chcą (a nie co jest modne) na poszczególnych portalach społecznościowych.
Współcześni maturzyści dają sobie 10 sekund na zdobycie zainteresowania znajomych. Po tym czasie ich wiadomość znika i staje się niemożliwa do odszukania.
Ponadto nastolatki, dorastające w czasach ekonomicznej niestabilności i poczucia wolności w mediach społecznościowych, stają się coraz bardziej samodzielne i elastyczne jeśli chodzi o budowanie ścieżki życiowej i zawodowej. Tradycyjna droga, opierająca się na wyższym wykształceniu, wciąż jest dla nich atrakcyjna, ale nie traktują jej jako jedynej możliwości do osiągnięcia celów. W czasie spotkań grup fokusowych badani zauważali wiele opcji alternatywnych do uniwersytetu, tj. zdobywanie konkretnego rzemiosła, dążenie do rozwijania własnej przedsiębiorczości, czy kariera w siłach zbrojnych.
Jednocześnie dzisiejsi maturzyści nie porzucają silnego idealizmu leżącego w ich naturze. Widać go najbardziej wtedy, gdy omawia się z nimi życiowe cele. Jako jeden z kluczowych celów stawianych sobie przez współczesną młodzież wymieniany jest dobrobyt, definiowany jako praca, która ma znaczenie, ale także radość płynąca z życia rodzinnego i trzymania się swoich korzeni. Przeciętnemu 18-19-latkowi przede wszystkim zależy na tym, by codziennie wracać do domu z poczuciem, że w pracy poświęcił się czemuś naprawdę istotnemu dla świata.
Badanie "Prawda o nastolatkach" zostało przeprowadzone przez McCann Truth Central metodą grup fokusowych na osobach w wieku 17-19 lat.
Dołącz do dyskusji: Młodzi ludzie chronią swoją prywatność, większość nie ufa Facebookowi