Młodzi Polacy doceniają znaczenie nauki (infografika)
77 proc. młodych Polaków wyraźnie dostrzega, że nauka przyczynia się do poprawy jakości codziennego życia - wynika z badania Millward Brown.
W wymiarze indywidualnym respondenci bardzo wysoko oceniają wpływ nauki na różne aspekty własnego życia: dostęp do nowoczesnych leków i terapii (63 proc.) oraz przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym i będącym efektem starzenia się społeczeństwa (52 proc.). Ponadto cenią dostęp do nowoczesnych, energooszczędnych materiałów budowlanych (53 proc.) oraz innowacji z zakresu energii odnawialnej (51 proc.).
W wymiarze społecznym zdobycze nauki ułatwiają kontakty międzyludzkie (40 proc.) i przyczyniają się do rozwoju gospodarczego (36 proc.). W efekcie umożliwiają postęp cywilizacyjny, rozumiany jako rozwój ludzkości (pojmowanie świata i praw natury) oraz rozwój jednostki (intelektualny, osobisty) - ich wagę podkreśla odpowiednio 44 proc. i 42 proc. respondentów.
Jako nauki o największym znaczeniu dla jakości życia pokolenie Y wskazuje nauki medyczne i przyrodnicze oraz techniczne. O ile za najważniejsze obecnie uważane są postępy w medycynie, elektronice i informatyce, o tyle przyszłość należy do genetyki, biotechnologii oraz automatyki i robotyki.
Młodzi Polacy postrzegają siebie jako raczej innowacyjnych. Blisko 1/4 (24 proc.) to osoby zdecydowanie innowacyjne, a dalsze 46 proc. określa siebie jako innowacyjnych, choć nie w tak dużym stopniu. Jako bardziej innowacyjni określają się mężczyźni z wykształceniem ścisłym, w wieku 30-35 lat. Respondenci są gotowi zaangażować swój czas i wysiłek by efektywnie korzystać z innowacyjnych walorów produktów - 84 proc. ankietowanych jest bardziej skłonnych zmienić w tym celu swoje przyzwyczajenia niż trzymać się utartych schematów, wobec 11 proc., którzy nie są gotowi do takich zmian).
Finansowe zaangażowanie w badania naukowe winno, zdaniem respondentów, być domeną państwa (35,5 proc.), organizacji międzynarodowych takich jak Unia Europejska (27 proc.) oraz firm (18 proc.).
Środki na prowadzenie badań, w połączeniu ze współpracą ośrodków akademickich z biznesem, to według badanych przepis na wzrost innowacyjności. Kolejnymi czynnikami są wysoka jakość edukacji oraz możliwości pracy stwarzane naukowcom. Znacznie niższą rolę respondenci przypisują takim czynnikom jak korzystne regulacje prawne i podatkowe oraz uproszczone procedury biurokratyczne.
Ankietowani oceniają zarazem, że środki na badania powinny być lepiej wykorzystywane. Uważają, że na prace naukowe powinno przeznaczać się więcej pieniędzy, ale powinno to być poprzedzone dokładnym namysłem w celu określenia najważniejszych dyscyplin zasługujących na dofinansowanie.
Trzecia edycja badania "Barometr Edukacyjny Bayer" została przeprowadzona przez Millward Brown na zlecenie firmy Bayer w czerwcu 2013 r. w skali ogólnopolskiej wśród 600 osób w wieku 20-35 lat.
Dołącz do dyskusji: Młodzi Polacy doceniają znaczenie nauki (infografika)