Netia z malejącymi przychodami i zyskiem. Rośnie liczba użytkowników telewizji
W trzecim kwartale 2020 roku Netia zanotowała niewielki spadek przychodów, a zysk EBITDA okazała się niższy o 6 procent rok do roku. Liczba usług szerokopasmowego internetu wzrosła do 544 tysięcy, zaś grupa odbiorców ofert telewizyjnych osiągnęła 267 tysięcy.
W III kwartale 2020 r. Grupa Netia wypracowała przychody w wysokości 315 mln zł (-4 proc. kwartał do kwartału, -1 proc. rok do roku). Według operatora gros różnicy kwartał do kwartału jest pochodną spadku przychodów z ruchu hurtowego, które w II kwartale br. były wyższe niż zazwyczaj. Łącznie przychody Grupy Netia po 9 miesiącach 2020 r. wyniosły 965 mln zł i były o 1 proc. niższe niż w tym samym okresie 2019 r.
Zysk EBITDA (liczony zgodnie ze standardem MSSF 16) za III kw. br. wyniósł 113 mln zł (-2 proc. k-d-k i -6 proc. r-d-r), a marża EBITDA wzrosła do 36 proc. (+0,5 pp.). Po 9 miesiącach tego roku spółka wygenerowała 337 mln zł zysku EBITDA (-1 proc., r-d-r).
- Solidne wyniki, które osiągnęliśmy w kolejnym epidemicznym kwartale pokazują, że zarówno organizacyjnie, technologicznie, jak i pod względem ofertowym, jesteśmy odporni i dość dobrze przygotowani – zaznacza w komunikacie Andrzej Abramczuk, prezes zarządu i dyrektor generalny Netia S.A. - Dlatego pomimo zauważanych trudności i ograniczeń podtrzymujemy naszą opinię o umiarkowanym wpływie epidemii nowego koronawirusa na naszą grupę.
Segment korporacyjny
Jak podaje Netia przychody przypisane do segmentu B2B w III kw. br. sięgnęły kwoty 174 mln zł (-5 proc. k-d-k, bez zmian w stosunku do tego samego okresu 2019 r.).
Pomijając efekty spadku na rynku hurtowego zakańczania połączeń, w pozostałych liniach biznesowych B2B – a zwłaszcza w zaawansowanych usługach ICT z linii NetiaNext – spółka twierdzi, że konsekwentnie rozwija swoje kompetencje produktowe i ofertę. W trakcie III kw. br. rosła liczba realizowanych projektów sprzedażowych, a liczba klientów usług NetiaNext przekroczyła 1000.
Segment konsumecki
Operator ujawnia, że przychody przypisane do segmentu B2C wyniosły w III kw. br. 137 mln zł (-1 proc. k-d-k, -3 proc. r-d-r). Trzeci kwartał 2020 r. był pierwszym od wielu lat, w którym spółka w segmencie B2C – pomimo dalszej erozji usług głosowych - odnotowała organiczny wzrost liczby świadczonych usług ogółem (+1 proc. r-d-r) i kontynuowała wzrost (+3 tys. RGU) kwartał do kwartału. Na koniec września br. liczba RGU wyniosła 1,380 mln.
Czytaj także: Nowe taryfy w mobilnej ofercie Netii: pakiety z nielimitowanymi połączeniami i SMSami - od 30 zł
Netia zaznacza, że powróciła do organicznego wzrostu liczby ogółem świadczonych usług szerokopasmowych (wzrost na sieci własnej o ponad 1 tys. usług przewyższył sumę usług na sieci obcej, które zostały odłączone).
W efekcie Netia na koniec września br. obsługiwała 564 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu. 60 proc. wszystkich usług i 75 proc. usług szerokopasmowych Netia świadczy na sieciach własnych (+1 proc. k-d-k, +5 proc. r-d-r). Do 388 tys. (-13 tys.) spadała natomiast na koniec III kw. br. liczba usług głosowych.
Na koniec III kw. br. liczba usług telewizyjnych wyniosła 267 tys. co oznacza wzrost o kolejne 9 tys. usług. Natomiast liczba usług mobilnych wzrosła o 5 tys. k-d-k (łącznie 160 tys. aktywnych abonamentów Netia Mobile w obszarze B2C). W ciągu roku liczba usług TV Netii wzrosła o 17 proc., zaś usług mobilnych o 11 proc.
Operator zaznacza, że postępująca modernizacja sieci (na koniec września br. w zasięgu łączy do 1 Gb/s było już 1,65 mln gospodarstw domowych, +2,38 proc. wzrostu penetracji na sieciach zmodernizowanych) umożliwia coraz skuteczniejszą dosprzedaż kolejnych usług obecnym abonentom i pozyskiwanie nowych abonentów, wśród których większość wybiera co najmniej pakiety internetu z TV.
Według Netii dzięki wprowadzeniu pod koniec II kw. zupełnie nowej, prostszej i bardziej atrakcyjnej oferty pakietów TV, średnia kwota abonamentu za tego typu pakiet w nowej sprzedaży wzrosła z 44 zł do 50 zł. Wskaźnik ARPU w segmencie B2C Netii pozostaje od wielu kwartałów na stabilnym poziomie 55 zł miesięcznie.
Inwestycje w górę
Po 9 miesiącach 2020 r. – za sprawą inwestycji w nowoczesne Data Center w Jawczycach pod Warszawą - nakłady inwestycyjne Grupy Netia wzrosły do 265 mln zł (vs. 236 mln po 9 miesiącach 2019 r.). Zadłużenie netto na koniec września br. wyniosło 548 mln zł, co stanowi dźwignię finansową na poziomie 1,2x zysku EBITDA za 2019 r. w kwocie 457 mln zł (liczonego zgodnie ze standardem MSSF 16).
Czytaj także: Plus rusza ze świąteczną promocją. 5G w abonamencie i więcej internetu
Dołącz do dyskusji: Netia z malejącymi przychodami i zyskiem. Rośnie liczba użytkowników telewizji
Polsat kupił Netię z powodu światłowodów i promocje na nie masz w Polsacie, a nie Netii, która jako osobny, chociaż zależny podmiot nie jest Polsatowi potrzebna. Osobny zarząd, rada nadzorcza i kadra zarządzająca to niepotrzebne koszty i całe to towarzystwo pójdzie wkrótce całkowicie na zieloną trawkę. Może ktoś wyróżniający zostanie przygarnięty przez Polsat, Plus lub ewentualnie Interię po czystkach. Nawet aktualna infrastruktura Plusa idzie pod młotek, bo z 5G jest do niczego.