Oferta giełdowa PKP będzie warta 1,1 mld zł
Giełdowa oferta publiczna akcji PKP Intercity, planowana na 2009 rok, będzie miała wartość 400 mln zł, a oferta PKP Cargo w 2010 roku będzie warta 700 mln zł.
Poinformował we wtorek Mirosław Chaberek, wiceminister transportu odpowiedzialny za kolejnictwo.
"Ze sprzedaży akcji spółek z grupy PKP na rynku publicznym w latach 2009-2010 chcemy uzyskać środki w wysokości 1,2 mld zł" - powiedział Chaberek podczas posiedzenia komisji infrastruktury.
Wyjaśnił, że w skład tej kwoty, oprócz środków z ofert PKP Intercity i PKP Cargo, wchodzą środki pozyskane ze sprzedaży innych spółek z Grupy.
Wiceminister poinformował, że wcześniej, w latach 2007-2009, Grupa PKP pozyska minimalnie 200 mln zł tytułu sprzedaży walorów spółek o marginalnym dla niej znaczeniu.
W połowie kwietnia rząd przyjął strategię dla transportu kolejowego do 2013 roku, która przewiduje, że należące do Grupy PKP - PKP Intercity i PKP Cargo zostaną częściowo sprywatyzowane poprzez giełdę w latach 2009-2010.
Skarb Państwa zachowa w nich większościowy udział.
Strategia dla kolei zakłada też oddłużenie do 2009 roku spółki PKP Przewozy Regionalne, która pod koniec 2006 roku miała ponad 2,1 mld zł długu, znacznie przewyższającego wartość majątku spółki.
Przewiduje się, że spółka ta za pośrednictwem spółki matki - Grupy PKP - otrzyma w latach 2008-2009 pożyczkę z budżetu państwa w wysokości 1860 mln zł.
"Pożyczka z budżetu zostanie przekazana dla PKP w dwóch transzach" - powiedział Chaberek na wtorkowej komisji.
W 2008 roku będzie to kwota 1.383 mln zł a w 2009 roku 477 mln zł.
Dodał, że Grupa PKP od razu przekaże pożyczone środki spółce PKP PR a ta z kolei spłaci swoje długi - 1.110 mln zł na rzecz Polskich Linii Kolejowych (PLK), które zainwestują je w infrastrukturę, 600 mln zł dla PKP Cargo na rozwój taboru i nowych usług oraz 160 mln zł dla PKP Energetyka, m.in. na spłatę zobowiązań wobec dostawców energii.
"Odsetki od tej pożyczki zostaną spłacone przez PKP w terminie jej całkowitej spłaty" - powiedział wiceminister, dodając, że spłatą nastąpi udziałami w PKP PR, a jeśli będzie ich za mało - spłata zostanie uzupełniona walorami PLK i ewentualnie innych spółek
Z chwilą rozpoczęcia oddłużenia PKP Przewozy Regionalne, spółka zostanie przekazana nieodpłatnie w równych częściach 16-tu samorządom wojewódzkim.
Samorządy wojewódzkie będą pełnić wszystkie podstawowe funkcje związane z utrzymaniem kolei regionalnej, np. organizować przewozy, pełnić rolę wykonawcy oraz dofinansowywać linie regionalne.
Chaberek poinformował, że zgodnie ze strategią na koniec 2013 roku Grupa PKP ma zmniejszyć zadłużenie do 1,1 mld zł z 5,5 mld zł obecnie.
Pozostałe zadłużenie zostanie zrolowane, a pełne oddłużenie PKP SA będzie możliwe dopiero w 2022 roku.
Grupa PKP zmniejszyła stratę netto do 100 mln zł w 2006 roku z 710 mln zł straty rok wcześniej. Według planów na 2007 rok, grupa ma odnotować zerowy wynik netto.
Dołącz do dyskusji: Oferta giełdowa PKP będzie warta 1,1 mld zł