„Fakty” liderem oglądalności w I kwartale, serwisy TVP zyskały najwięcej
Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w pierwszym kwartale br. były „Fakty” emitowane w TVN i TVN24 BiS, które jako jedyne odnotowały spadek. Największym wzrostem pochwalić się mogła „Panorama” pokazywana w TVP2 i TVP Info, wyraźne zyskały również „Wiadomości” i „Teleexpress” - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
„Fakty” TVN i TVN24 BiS w pierwszym kwartale 2020 roku oglądało średnio 3,37 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 23,47 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis stracił 1,24 proc. widzów, czyli 42 tys. oglądających (jedyny spadek w zestawieniu), ale jego udział wzrósł z 23,31 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Średnia oglądalność „Faktów” w TVN w zeszłym kwartale wyniosła 3,04 mln widzów, a w TVN24 BiS - 331 tys.
W grudniu ub.r. Adam Pieczyński, redaktor naczelny TVN24 i „Faktów”, szef pionu informacji TVN „postanowił zakończyć pracę zawodową i poświęcić swój czas rodzinie”. Jego stanowisko objął Michał Samul, który współpracował z nim od początku istnienia TVN24. Przez najbliższe miesiące Adam Pieczyński pełni rolę doradcy zarządu TVN ds. programów informacyjnych.
Z trzeciego na drugie miejsce awansowały „Wiadomości” TVP1 i TVP Info. Widownia dziennika zwiększyła się o 12,10 proc. (356 tys. osób; w ujęciu bezwzględnej zmiany widowni największy wzrost w zestawieniu) do 3,30 mln oglądających. Udział „Wiadomości” w rynku wzrósł z 19,26 proc. do 22,11 proc.
Dziennik w TVP1 śledziło 2,51 mln widzów, a w TVP Info było to 793 tys. osób.
Na ostatnią lokatę podium spadł „Teleexpress”, którego oglądalność w Jedynce i TVP Info w ciągu roku wzrosła - o 8,41 proc., czyli o 251 tys. widzów. W pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 3,23 mln osób (2,42 mln w TVP1 i 817 tys. w TVP Info). Z kolei udział serwisu uplasował się na poziomie 28,55 proc. (rok wcześniej było to 26,51 proc.).
Oczko niżej znalazły się „Wydarzenia” Polsatu i Polsatu News. Widownia dziennika wyniosła 2,45 mln osób, po wzroście o 4,04 proc. (95 tys. widzów). Średnia widownia „Wydarzeń” na głównej antenie wyniosła 2,16 mln osób, a w Polsacie News było to 293 tys.
Z kolei wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy” TVP2 i TVP Info wzrósł o 18,98 proc. (największy wzrost w ujęciu procentowym) do 1,98 mln widzów (1,34 mln w Dwójce i 639 tys. w stacji informacyjnej).
- Od marca, w związku z sytuacją COVID-19, obserwujemy z jednej strony zwiększoną konsumpcję mediów, a z drugiej większą liczbę osób poszukujących treści informacyjnych. W tych okolicznościach nadawcy telewizyjni notują zwiększoną widownię programów informacyjnych. Zmiany oglądalności w tym okresie wpłynęły w widoczny sposób na wyniki całego pierwszego kwartału - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Cudny, video group manager w Havas Media Group Polska. - Wzrosty dotyczą różnych segmentów demograficznych, jednak z biznesowego punktu widzenia, kluczowa dla każdego z nadawców jest grupa komercyjna. To właśnie wyniki oglądalności tej widowni przekładają się bezpośrednio na wysokość przychodów reklamowych - dodaje.
Wśród widzów w wieku 16-49t w pierwszym kwartale 2020 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty”, których widownia zwiększyła się o 0,57 proc. do 1,19 mln oglądających.
Drugie miejsce zajęły tutaj „Wydarzenia”, które śledziło 989 tys. osób (do góry o 11,08 proc.). Podium uzupełniają „Wiadomości” (758 tys. widzów; + 11,20 proc.), czwarty był „Teleexpress” (719 tys. widzów; + 11,29 proc.), a piąta - „Panorama” (442 tys. widzów; + 19,73 proc. - największy w zestawieniu).
- „Faktom” udało się w pierwszym kwartale uzyskać niewielki wzrost w grupie A16-49 i zachować pozycję lidera, co nie jest złym wynikiem, biorąc pod uwagę spadek w analogicznym okresie w całej populacji. W tym samym czasie jednak zdecydowanie więcej zyskały „Wydarzenia” Polsatu, które rok do roku zmniejszyły swoje straty w stosunku do „Faktów” o blisko 100 tysięcy widzów. Zadowolona może także być telewizja publiczna której „Panorama”, „Teleexpress” oraz „Wiadomości” w grupie komercyjnej A16-59 zanotowały wysokie wzrosty. Oglądało je w sumie ponad 350 tys. osób więcej porównując pierwszy kwartał 2020 do 2019. Programy te generują 20 - 30 proc. swojej widowni na zyskującej obecnie antenie TVP info, natomiast przypadku nadawców prywatnych oglądalność w dużo większym stopniu koncentruje się na głównych stacjach. Należy też zauważyć że we wszystkich przypadkach stacje niszowe zanotowały wyraźne wzrosty, co nie było regułą na kanałach „Big 4” - analizuje nam Piotr Cudny.
Dane oglądalności dzienników w grupie wiekowej 16-59.
Dołącz do dyskusji: „Fakty” liderem oglądalności w I kwartale, serwisy TVP zyskały najwięcej