Polsat wygrał wiosnę, TVP1 wyprzedziła TVN
Wiosenny sezon telewizyjny należał do Polsatu. Stacja należąca do Zygmunta Solorza była najpopularniejszą stacją na całym rynku - zarówno w grupie ogólnej jak i komercyjnej - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. Dobrą passę dzięki "Big Brotherowi" i telenoweli „Zakochani po uszy” miał TVN7, który w grupie 16-49 zmniejszył dystans do Jedynki.
Wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 25 lutego do 9 czerwca 2019 roku (umownie przyjęty okres obowiązywania wiosennych ramówek) pierwsze miejsce zajął Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu rok wcześniej (tj. od 26 lutego do 10 czerwca 2018 roku) spadł o 0,10 proc. i wyniósł 10,51 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Codemedia.
Telewizja Polsat wiosną br. na głównej antenie nie emitowała nowości. Nadawca postawił na kontynuację sprawdzonych projektów.
Z trzeciej na drugą pozycję awansowała TVP1, której udział w analizowanym okresie jednak zmniejszył się o 3,09 proc. do 9,08 proc.
Wśród wiosennych nowości TVP1 pokazywała nowy program rozrywkowy „To był rok!” oraz serial „Stulecie Winnych”. Przez znaczną część wiosny stacja emitowała również serial „Echo serca”, który zadebiutował w połowie stycznia.
Na ostatnią lokatę podium spadł z kolei TVN. Jego wynik w porównaniu do wiosny 2018 roku zmalał o 8,33 proc. do 8,69 proc.
Czwarte miejsce przypadło TVP2, która jako jedyna z tzw. „wielkiej czwórki” pochwalić się mogła wzrostem (8,67 proc. udziału; do góry o 5,09 proc.).
Stacja ta wiosną br. wprowadziła na antenę jedną nowość - taneczne show z celebrytami „Dance, dance, dance”.
- Największym przegranym może czuć się TVN, ponieważ zainwestował w nowe produkcje, a niestety nie osiągnęły takich wyników jakich można się było spodziewać - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Marcin Hajdenrajch, media manager z Codemedia.
Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 37,62 proc. podczas ramówki wiosennej 2018 roku do 36,95 proc. wiosną 2019 roku.
Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TVN24, który awansował z szóstej pozycji. Udział tej stacji wyniósł 4,36 proc., po wzroście o 6,34 proc.
W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,95 proc.; w dół o 12,22 proc.), TV Puls (3,56 proc.; spadek o 1,11 proc.), TVP Info (3,42 proc.; + 0,88 proc.), TVN7 (3,34 proc.; + 6,03 proc.) i TTV (2,20 proc.; + 0,46 proc.).
TVN7 zbliża się do TVP1
W grupie komercyjnej 16-49 z miejsca drugiego na pozycję lidera awansował Polsat, którego udział wyniósł tutaj 11,49 proc., po spadku o 1,46 proc. Drugi był TVN, którego wynik w wiosennej ramówce br. zmniejszył się o 8,14 proc. do 11,40 proc.
Trzecia była TVP2 (7,34 proc udziału; do góry o 7,15 proc.), a oczko niżej plasowała się TVP1 (5,92 proc., spadek o 4,05 proc.).
Z siódmego na piąte miejsce w tym ujęciu awansował kanał TVN7, którego wynik zwiększył się o 27,36 proc. do 4,05 proc. udziału. Stacja ta wiosną br. po kilku latach przerwy na swoją antenę wprowadziła nowości - reaktywowany reality-show „Big Brother” oraz telenowelę „Zakochani po uszy”.
- Warto zauważyć bardzo duży wzrost udziału TVN7. Miała na to wpływ emisja „Big Brothera”, który był najliczniej oglądanym programem w tej stacji. Uznawany jest on za sukces stacji. Dlatego zapowiadana jest kontynuacja produkcji podczas jesiennej ramówki - komentuje Hajdenrajch.
Ranking 30 stacji wśród widzów w grupie wiekowej 16-59.
„Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami” hitem Polsatu
W rankingach top 30 programów (w podziale na każdą z dziesięciu najchętniej oglądalnych stacji w 4+) w okresie od 25 lutego do 9 czerwca 2019 roku królowały te pozycje, które z reguły już od lat już przyciągają najwięcej widzów.
Na antenie Polsatu po 8 pozycji zajęły „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami” oraz prognoza pogody. Sześć lokat należało do „Wydarzeń”.
W Jedynce 9 topowych audycji to emisje „Ojca Mateusza”. Ranking top 30 programów w TVN w całości został okupiony przez dziennik „Fakty”. Z kolei w Dwójce 29 na 30 pozycji zajął serial „M jak miłość”.
Na antenie TVN24 wyróżniły się „Fakty po Faktach” (16 miejsc), w TV4 - serial „Sprawiedliwi - Wydział Kryminalny” (28), w TV Puls - „Lombard. Życie pod zastaw” (24), w TVP Info - „Teleexpress Extra” (24), w TVN7 – pozycje związane z reality-show „Big Brother” (17), a w TTV - „Gogglebox. Przed telewizorem” (14).
Komentarz: Marcin Hajdenrajch, media manager z Codemedia:
Polsat postawił na sprawdzone pozycje i kontynuację programów, które wydawało się, że mogą sobie nie poradzić - tym razem - w konkurowaniu z innym ofertami nadawców. Okazało się jednak, że pozycje takie jak „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami” potrafią wciąż przyciągać 3 milionową widownię przed telewizorami.
TVP1 zaproponowała tej wiosny m.in takie programy jak serial „Stulecie winnych”, widowisko rozrywkowe „To był rok!”, czy wydarzenia sportowe (np. Liga Mistrzów i eliminacje do mistrzostw Europy w piłce nożnej z udziałem reprezentacji Polski). Okazuje się, że nie tylko TVP2 zarezerwowane jest na wysoką oglądalność seriali. „Stulecie winnych” w niektórych momentach przyciągało ponad 3 miliony widzów. Jednak to właśnie wydarzenia sportowe cieszyły się największą oglądalnością w tym okresie. Dzięki nim w przyszłości spadek udziału ma szansę wyhamować lub nawet w niektórych przypadkach przyczynić się do jego wzrostu. Zwłaszcza, że słyszy się o kolejnych zapowiedziach inwestowania przez Telewizję Polską w kontent sportowy. Jednak, żeby to się stało musi za tym iść również sukces sportowy.
TVP2 odnotowując kolejny raz wzrost udziału (tym razem o 5,09 proc.) miał w swojej ofercie m.in. takie propozycje jak reaktywowaną „Szansę na sukces” oraz „Dance, Dance, Dance”. Jednak to wciąż serial „M jak miłość” i serialowa oferta dominuje w rankingach oglądalności tej stacji. Przy tak wysokim wyniku serialowych pozycji pozostaje jedynie uzupełnienie oferty w inne formaty mogące walczyć z TVN-em i Polsat-em. Jak na razie to się udaje, ponieważ wiosną przybyło stacji 40 tysięcy widzów.
Największym przegranym może czuć się TVN, ponieważ zainwestował w nowe produkcje, a niestety nie osiągnęły takich wyników jakich można się było spodziewać. Oferta wiosenna była bardzo bogata, ponieważ oprócz „Agent - Gwiazdy” i „Masterchef Junior” stacja postawiła na jakościowe seriale jak „Chyłka - Zaginięcie”, „Szóstka”, „Odwróceni. Ojcowie i córki”. Pierwszy osiągał udział 13,12 proc. i zapowiadał się bardzo dobrze, jednak prawie z każdym odcinkiem widownia spadała. W przypadku „Szóstki” scenariusz był jeszcze słabszy: pierwszy odcinek 8,05 proc., ostatni niecałe 4,17 proc. Udział pierwszego odcinka „Odwróconych” to 13,99 proc., ostatni natomiast 8,9 proc.
W grupie komercyjnej Polsat i TVN odnotował spadek. Jednak podobnie jak w grupie all 4+ to TVN dotknął największy pik i przez to Polsat przesunął się na pierwsze miejsce w ramówce wiosennej. TVP1 ze spadkiem 4,05 proc., natomiast TVP2 ze wzrostem 7,15 proc. Warto zauważyć bardzo duży wzrost udziału TVN7. Miała na to wpływ emisja „Big Brothera”, który był najliczniej oglądanym programem w tej stacji. Uznawany jest on za sukces stacji. Dlatego zapowiadana jest kontynuacja produkcji podczas jesiennej ramówki. Kolejna stacją, na która warto zwrócić uwagę to TVN24. Stacja informacyjna, która często jest porównywana do TVP Info. Jest ona w TOP10 mimo, że nie jest kanałem ogólnodostępnym tak jak konkurencyjny kanał publiczny.
Dołącz do dyskusji: Polsat wygrał wiosnę, TVP1 wyprzedziła TVN