Google podnosi 14-krotnie ceny w Google Maps. „Podwyżki dotkną niewielką liczbę klientów”
Google znacząco podniósł ceny dla firm i instytucji wykorzystujących w swoich usługach Google Maps. Koszty wzrosły z 0,5 do 7 dolarów za każdy tysiąc załadowań mapy. Koncern wyjaśnia, że zmiany są związane z uproszczeniem obsługi Google Maps i wprowadzeniem dodatkowych usług, a każdy z partnerów otrzymuje miesięcznie 200 dolarów kredytu do wykorzystania. - Zmianą zostanie dotknięty niewielki odsetek naszych klientów, jesteśmy z nimi w kontakcie, by przejście na nową platformę było jak najpłynniejsze - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Zalewski z polskiego oddziału Google.
Platforma geolokalizacyjna Google Maps funkcjonuje w internecie od 2005 r. Jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników, jak i firmy i instytucje używające Google Maps w ramach swoich usług, co wiąże się z opłatami pobieranymi przez Google.
14-krotny wzrost cen
Niedawno Google podniósł ceny związane z komercyjnym wykorzystywaniem Google Maps. Zamiast jak dotąd 0,5 dol. za każdy tysiąc załadowań mapy Google żąda teraz kwoty 7 dol., co oznacza 14-krotny wzrost kosztów za używanie platformy przez firmy.
Oprócz tego zmianie na niekorzyść dla partnerów Google uległ też limit darmowych zapytań, który z 750 tys. zmalał do 28 tys. miesięcznie.
Wprowadzone zmiany w cenniku mogą oznaczać znaczący wzrost kosztów szczególnie dla tych firm, które opierają swój model biznesowy na szerokim wykorzystaniu usług związanych z Google Maps.
Jednym z nich jest serwis Gdzie po lek, który ułatwia użytkownikom zlokalizowanie w Google Maps położonych najbliżej nich aptek oferujących konkretne specyfiki. Na swoim blogu serwis wylicza, że po podwyżkach koszty korzystania z Google Maps przy dotychczasowym ruchu związanym z tą usługą wzrosną w firmie do ok. 5 tys. dol. miesięcznie, co kilkakrotnie przewyższa wydatki na pozostałe elementy infrastruktury.
W tej sytuacji Gdzie po lek nie ukrywa, że rozważa rezygnację z wykorzystywania w swoich usługach Google Maps i związanie swojej działalności z jedną z alternatywnych platform geolokalizacyjnych, gdzie koszty pozostały na o wiele niższym poziomie.
Dodatkowe usługi, podwyżki dotkną niewielu
W podobnej sytuacji jak Gdzie po lek może się znaleźć znacznie więcej serwisów i usług internetowych, szczególnie tych które notują miesięcznie dużą liczbę odsłon map dokonywanych przez użytkowników.
Google poproszony przez Wirtualnemedia.pl o skomentowanie wprowadzonych podwyżek w komunikacie przesłanym do redakcji zaznacza, że zmiany nie powinny być zaskoczeniem dla partnerów Google, były bowiem zapowiadane już w maju br.
- Wielokrotnie słyszeliśmy od naszych partnerów prośby o uproszczenie cennika związanego z Google Maps – podkreśla Google. - To jeden z powodów dla których połączyliśmy ze sobą pakiety opłat Standard i Premium. W ramach nowego jednolitego planu każdy z klientów otrzymuje miesięczny kredyt w wysokości 200 dol., co wy wypadku przeważającej większości partnerów powinno im wystarczyć do komfortowego korzystania z Google Maps bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Dodatkowo każdy z naszych klientów zyskuje wsparcie techniczne, które wcześniej było dostępne jedynie w wybranych taryfach.
W podobnym duchu kwestię nowego cennika wyjaśnia w rozmowie z nami Piotr Zalewski, rzecznik polskiego oddziału Google. - Spodziewamy się, że kredyt w wysokości 200 dol. pokryje bieżące wykorzystanie Map przez większość naszych klientów – ocenia Piotr Zalewski. - Ponadto, teraz wszyscy klienci otrzymają wsparcie niezależnie od tego, jak mało lub jak dużo płacą. Zmianą zostanie dotknięty niewielki odsetek naszych klientów, jesteśmy z nimi w kontakcie, by przejście na nową platformę było jak najpłynniejsze – zapewnia rzecznik Google.
W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska nałożyła na Google grzywnę w wysokości 4.34 mld euro za naruszenie unijnych przepisów ochrony konkurencji. Według KE od 2011 r. Google nakłada niezgodne z prawem ograniczenia na producentów urządzeń z systemem Android i operatorów sieci komórkowych, aby ugruntować swoją przewagę na rynku wyszukiwarek internetowych.
Dołącz do dyskusji: Google podnosi 14-krotnie ceny w Google Maps. „Podwyżki dotkną niewielką liczbę klientów”