Point Group: spadek przychodów i strata netto, w planach studio TV
Platforma Mediowa Point Group zakończyła I kwartał br. ze spadkiem przychodów i stratą netto. Spółka integruje newsroom serwisów internetowych, buduje studio telewizyjne i szuka nowych źródeł przychodów.
Przychody PMPG w I kwartale br. wyniosły 15,03 mln zł i były o 13 proc. niższe niż rok wcześniej. Spółka zanotowała stratę z działalności operacyjnej na poziomie - 634 tys. zł (rok wcześniej miała zysk wynoszący 2,612 mln zł). Zaś strata netto w I kwartale br. wyniosła - 672 tys. zł względem zysku na poziomie 2,344 mln zł rok wcześniej.
Jak podano w komunikacie, niższe niż w analogicznym okresie 2011 r. przychody są wynikiem zarówno ograniczenia działalności o niskiej rentowności, jak i niekorzystnej koniunktury na rynku reklamowym, w szczególności na rynku reklamy prasowej. Według szacunków, wartość polskiego rynku reklamy w I kw. wyniosła ok. 1,7 mld zł i była o ponad 1,5 proc. niższa niż przed rokiem.
wybrane dane finansowe | GK PMPG S.A. | GK PMPG S.A. |
okres 3 miesięcy zakończony | okres 3 miesięcy zakończony | |
31 marca 2012 r. | 31 marca 2011 r. | |
w tys. pln | ||
przychody ze sprzedaży | 15.029 | 17.249 |
zysk brutto ze sprzedaży | 7.560 | 8.350 |
ebitda | -327 | 2.890 |
zysk (strata) z działalności operacyjnej | -634 | 2.612 |
zysk (strata) netto | -672 | 2.344 |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa Platforma Mediowa Point Group S.A. Sprawozdanie finansowe za I kwartał 2012 r. |
PMPG tłumaczy, że poprzez sukcesywne ograniczanie biznesów o niskiej rentowności, obniżyła poziom kosztów własnych sprzedaży. Kwotowo spadek ten okazał się jednak mniejszy niż spadek przychodów, czego rezultatem jest mniejszy zysk brutto ze sprzedaży. Z kolei spadek zysku operacyjnego w I kwartale br. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. wiąże się ze wzrostem kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, w tym nakładów ponoszonych na umacnianie pozycji rynkowej pisma „Bloomberg Businessweek Polska” oraz kosztów usług doradczych (związanych z rozwojem infrastruktury informatycznej oraz nowych mediów, a także z przygotowaniem kampanii promującej “Wprost” w roku jego 30. urodzin).
Efektem działań podjętych w I kwartale br. jest m.in. rozpoczęcie integracji newsroomów serwisów internetowych wydawanych przez spółki należące do PMPG. Wkrótce firma uruchomi również internetowe studio telewizyjne, które będzie dostarczało treści wideo dla wszystkich serwisów Grupy, w tym głównie dla www.wprost.pl, www.bbwp.pl oraz innych projektów.
- Własne studio i uzupełnienie oferty serwisów internetowych o kontent wideo wydają się koniecznością dla mediów opiniotwórczych w sytuacji, kiedy multimedia w sieci odpowiadają za ponad 50 proc. całego ruchu w internecie. Według raportu Interaktywnie.com, najpóźniej za cztery lata ten odsetek wzrośnie do ponad 90 procent, co będzie oznaczać dominację tego typu treści - głosi komunikat spółki.
W I kwartale br. spółka inwestowała również w rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji tytułów prasowych, udostępniając wersje przeznaczone na urządzenia mobilne. W marcu wprowadzono opłaty za aplikacje na smartfony i tablety, które powinny w przyszłości stanowić kolejne źródło przychodów wydawcy.
PMPG szuka też nowych źródeł przychodów. Dlatego powołała spółkę Film Point Group, której głównym obszarem działalności jest dystrybucja i pozyskiwanie środków na produkcję filmową, a także Fundację Europejskie Centrum Innowacyjnej Myśli Publicznej, której celem jest wspieranie i promocja społeczeństwa obywatelskiego.
- Mimo nie najlepszej koniunktury, Grupa kontynuuje rozwój organiczny i ponosi koszty nowych projektów, które mają wpłynąć na dywersyfikację źródeł przychodów i ich wzrost w średnim okresie, co umocni pozycję GK w wybranych segmentach rynku - mówi Michał M. Lisiecki, prezes PMPG.
Dołącz do dyskusji: Point Group: spadek przychodów i strata netto, w planach studio TV