Polska reklama telewizyjna w górę o 3,3 proc., duże wzrosty mniejszych kanałów z multipleksów
Wydatki reklamowe netto na polskim rynku telewizyjnym w pierwszej połowie br. wzrosły w skali roku o 3,3 proc., do 1,983 mld zł. W dużych stacjach rosła sprzedaż spotów, a spadały wydatki na sponsoring i product placement.
Z szacunków Starcom MediaVest Group (SMG) wynika, że w pierwszym kwartale br. reklama telewizyjna odnotowała wzrost o 3,7 proc., zaś w drugim - o 3 proc. (przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy).
W okresie od kwietnia do czerwca br. stacje telewizyjne zarobiły blisko 32,5 mln zł więcej niż w drugim kwartale 2014 wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W drugim kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej - o 12 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 5 proc.
Według SMG przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w drugim kwartale br. o 3,9 proc. - o ponad 37 mln zł. W całym pierwszym półroczu przychody z emisji spotów rosły w tempie 4,1 proc. ( zwiększyły się o 70,5 mln złotych).
Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od kwietnia do czerwca br. cztery główne stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie 2 proc. przychodów ze sprzedaży (2,8 proc. w całym pierwszym półroczu). Przychody ze sponsoringu i lokowania produktu w tych czterech stacjach spadły o 1,3 proc.
- W drugim kwartale tego roku przychody reklamowe stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły o 26,1 proc. (nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu). Udział tych kanałów w rynku reklamy tv w analizowanym okresie zbliżył się do 20 proc. wobec 16 proc. między kwietniem a czerwcem 2014 roku - opisuje Anna Lembas, analityk mediów w Starcom Mediavest Group.
W grupie stacji dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej najszybciej rosną przychody TV Puls, TVN7 i TV4 przy czym to właśnie TV4 może pochwalić się największym wolumenowym wzrostem przychodów. Trzycyfrowy wzrost przychodów odnotował również Fokus TV, zaś blisko 60 proc. wzrostu odczuły Stopklatka i Polsat Sport News. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w drugim kwartale br. o 1,6 proc., a ich udział w przychodach zmalał w niewielkim stopniu (do 22,2proc. z 22,5 proc. w drugim kwartale 2014 roku). - Zauważamy, że ten segment osiągnął już stabilizację, a wzrostów można oczekiwać w szczególności od kanałów dostępnych na multipleksach - dodaje Anna Lembas.
Według prognoz należącego do SMG Starlinka przedstawionych na początku br. wzrost całego rynku reklamowego w Polsce w całym bieżącym roku może wynieść od 2,7 do 3,3 proc. (zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Polska reklama telewizyjna w górę o 3,3 proc., duże wzrosty mniejszych kanałów z multipleksów