SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska spółka Spotify z 2,1 mln zł wpływów i 102 tys. zł zysku

Spotify Poland w ub.r. zanotowało wzrost przychodów sprzedażowych o 1,7 proc. w górę, a przy spadku kosztów operacyjnych o 16,6 proc. jego zysk netto zwiększył się z 93,1 do 102,4 tys. zł.

Według sprawozdania finansowego zamieszczonego właśnie w elektronicznym KRS wpływy sprzedażowe Spotify Poland zwiększyły się z 2,1 mln zł w 2017 roku do 2,13 mln zł w ub.r. Wpływy od podmiotów powiązanych z firmą podskoczyły z 4,1 do 876,1 tys. zł.

W raporcie zaznaczono, że w ub.r. spółka zajmowała się przede wszystkim sprzedażą usług reklamowych. Na platformie Spotify reklamy są emitowane użytkownikom korzystającym z niej za darmo.

Spotify nie podaje, ilu subskrybentów korzysta z niego w naszym kraju. Globalnie na koniec września platforma miała 248 mln użytkowników (30 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego 113 mln płaciło za dostęp do niej. W trzecim kwartale br. koncern zanotował wzrost wpływów w skali roku o 28 proc. do 1,73 mld euro oraz 43 mln euro zysku netto.

Koszty operacyjne polskiej firmy Spotify zmalały z roku na rok z 1,43 do 2,03 mln zł. Nastąpiło to przede wszystkim dzięki spadkowi wydatków na usługi obce - z 1,88 do 1,19 mln zł. Spółka co prawda zwiększyła budżet marketingowy z 594,2 do 734,8 tys. zł, natomiast koszty licencyjne zmalały z 882,7 do 323,5 tys. zł, wydatki na obsługę systemu płatniczego - z 291,3 tys. zł do zera, a na usługi konsultingowe - z 64,1 do 8,7 tys. zł.

W sprawozdaniu zaznaczono, że Spotify Poland wcześniej zajmowała się usługą premium platformy, natomiast w ub.r. skupiło się na sprzedaży jej oferty reklamowej. W Polsce płatny dostęp do Spotify jest oczywiście nadal dostępny, kosztuje miesięcznie od 9,99 zł (pakiet Student) do 29,99 zł (pakiet Rodzina z sześcioma kontami), pierwsze trzy miesiące są bezpłatne.

Za to wydatki Spotify Poland na wynagrodzenia poszły w górę w skali roku z 500,8 do 646 tys. zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 13,9 do 74,2 tys. zł. Pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się z 34,2 do 101,1 tys. zł, a pozostałe wpływy operacyjne zmalały z 430 tys. zł do zera.

Wynik sprzedażowy spółki poprawił się z 336,6 tys. zł straty do 102,4 tys. zł, zysk operacyjny i zysk netto wzrósł z 93,1 do 102,4 tys. zł.

Jedynym udziałowcem firmy jest szwedzka spółka Spotify. Zeszłoroczny zysk przeznaczono na kapitał rezerwowy.

Jak radzą sobie platformy streamingowe?

W Polsce są też obecne Deezer i Tidal, najwięksi globalni konkurenci Spotify. Przy czym ta pierwsza platforma nie ma zarejestrowanej firmy w naszym kraju, natomiast w e-KRS nie zamieszczono jeszcze sprawozdania za ub.r. polskiej spółki Tidal.

Swoje raporty opublikowali już natomiast właściciele platform z audiobookami i e-bookami. Polska spółka należąca do Storytel w ub.r. zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 118,3 proc. do 20,48 mln zł, a jej wynik netto spadł z 50,5 tys. zł zysku do 79,1 tys. zł straty.

Natomiast przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Audioteka, obecnej też m.in. w Niemczech i Czechach, zwiększyły się o 22,8 proc. do 62,1 mln zł, a zysk netto z 1,46 do 4,22 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Polska spółka Spotify z 2,1 mln zł wpływów i 102 tys. zł zysku

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Artur
Bardzo ciekawe biorąc pod uwagę, że przez cały obecny rok nie da się kupić reklamy w Spotify w Polsce. Czyli z przyszłym roku będzie tu dziura w wyniku?
odpowiedź
User
Edwin
Bardzo ciekawe biorąc pod uwagę, że przez cały obecny rok nie da się kupić reklamy w Spotify w Polsce. Czyli z przyszłym roku będzie tu dziura w wyniku?


W Spotify nie ma reklam, obowiązuje abonament, podobnie jak w Netflixie.
odpowiedź
User
Dab
Przecież Spotify nie jest polską firmą. A tytuł artykułu błędnie to sugeruje
odpowiedź