SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski sektor e-commerce zmniejsza nakłady na reklamy. Liderem Allegro przed Zalando

Branża e-commerce przeznaczyła na promocję w 2016 r. prawie 222,2 mln zł, o ok. 16,9 mln zł mniej niż w 2015 r. - wynika z analizy Codemedia.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Najwięcej na reklamę w sektorze e-commerce wydają reklamodawcy z kategorii sklepy internetowe. W 2016 r. ich udział wyniósł 71%. Na drugim miejscu plasują się serwisy ogłoszeniowe (11%), a na trzecim aukcje i narzędzia aukcyjne (10%). Kolejne pozycje zajmują porównywarki cen (5%) i pasaże handlowe (2%).

W porównaniu do poprzedniego roku inwestycje w promocję sklepów internetowych spadły o 9% (ponad 15 mln zł). Mniej na reklamę wydali także reklamodawcy z kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne (o 22%). Wzrosły zaś inwestycje w promocję serwisów ogłoszeniowych (o 22%).

W sektorze e-commerce najwięcej na reklamę w 2016 r. przeznaczyła Grupa Allegro - 26,4 mln zł. Za nią znalazło się Zalando oraz Naspers Classifieds z inwestycjami na poziomie odpowiednio 23,4 mln zł i 12,3 mln zł. Grupa Allegro zmniejszyła inwestycje w reklamę w porównaniu rok do roku o 45%, a Zalando o 39%. Natomiast o 88% wzrosły wydatki na reklamę Naspers Classifieds - właściciela takich serwisów jak OLX.pl, otodom.pl i otomoto.pl.

Za pierwszą trójką na kolejnych miejscach uplasowały się Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Grupa Wirtualna Polska, Heligo Polska (właściciel Enbutique.com), Polska Press Grupa i Ucando - internetowy sklep motoryzacyjny.

Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w 2016 r. ponad połowę (52%) wydatków mediowych całego sektora. W porównaniu do 2015 r. oznacza to spadek o 11 pkt. proc.

Wśród TOP 10 brandów zalazło się 8 sklepów internetowych: Zalando.pl, Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Domodi.pl, Enbutique.com, Ucando.pl i Denley.pl, odpowiednio na 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9 i 10 pozycji. Na drugim miejscu uplasowała się platforma zakupowa Allegro zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne, a na szóstym Ceneo - lider kategorii porównywarki cen. Oba brandy należą do Grupy Allegro.

Reklamodawcy z branży e-commerce przeznaczyli w 2016 r. największe nakłady na promocję odzieży i obuwia - ponad 86,8 mln zł. To o prawie 16 mln zł mniej niż w poprzednim roku.

Sektor e-commerce w 2016 r. najwięcej wydał na reklamę w internecie (63% nakładów - spadek o 4 pkt. proc. r/r, wartościowo - prawie 19,8 mln zł). W dalszej kolejności wybierane były: telewizja (18%), magazyny (10%), outdoor (3%), radio (3%), gazety (2%) i kina (2%). Wśród nich nieznaczne wzrosty udziałów odnotowały telewizja i magazyny (po 2 pkt. proc.) oraz outdoor (o 1 pkt. proc.).

Lider sektora - Grupa Allegro – zdecydowanie więcej niż konkurenci przeznaczyła w 2016 r. na promocję w telewizji, która stanowiła ponad połowę (53%) jej nakładów na media, podczas gdy wydatki na reklamę w internecie - 1/3. W poprzednim roku sytuacja wyglądała odwrotnie - udział telewizji wynosił 33%, a internetu - 47%.

W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w 2016 r. znalazły się: WP.pl, Onet.pl, Polsat, TVN, Gazeta.pl, Plotek.pl, OLX.pl, Sport.pl, Plejada.pl i Fakt.pl.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Dołącz do dyskusji: Polski sektor e-commerce zmniejsza nakłady na reklamy. Liderem Allegro przed Zalando

24 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sandra
Przed ZALLANDO, brawo dla redakcji.
odpowiedź
User
Calka
ecommerce prężnie się rozwija ostatnimi czasy. Sam zakładałem stronę internetową i pomogli mi z hashmagnet, wytłumaczyli jak działa rynek, no ale jestem zadowolony z rezultatów.
odpowiedź
User
kazio
tez korzystam z uslug hashmagnet, strone zakladalismy juz jakis czas temu ale zawsze moge sie do nich odezwac z jakimkolwiek pytankiem
odpowiedź