Polski sektor e-commerce zmniejsza nakłady na reklamy. Liderem Allegro przed Zalando
Branża e-commerce przeznaczyła na promocję w 2016 r. prawie 222,2 mln zł, o ok. 16,9 mln zł mniej niż w 2015 r. - wynika z analizy Codemedia.
Najwięcej na reklamę w sektorze e-commerce wydają reklamodawcy z kategorii sklepy internetowe. W 2016 r. ich udział wyniósł 71%. Na drugim miejscu plasują się serwisy ogłoszeniowe (11%), a na trzecim aukcje i narzędzia aukcyjne (10%). Kolejne pozycje zajmują porównywarki cen (5%) i pasaże handlowe (2%).
W porównaniu do poprzedniego roku inwestycje w promocję sklepów internetowych spadły o 9% (ponad 15 mln zł). Mniej na reklamę wydali także reklamodawcy z kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne (o 22%). Wzrosły zaś inwestycje w promocję serwisów ogłoszeniowych (o 22%).
W sektorze e-commerce najwięcej na reklamę w 2016 r. przeznaczyła Grupa Allegro - 26,4 mln zł. Za nią znalazło się Zalando oraz Naspers Classifieds z inwestycjami na poziomie odpowiednio 23,4 mln zł i 12,3 mln zł. Grupa Allegro zmniejszyła inwestycje w reklamę w porównaniu rok do roku o 45%, a Zalando o 39%. Natomiast o 88% wzrosły wydatki na reklamę Naspers Classifieds - właściciela takich serwisów jak OLX.pl, otodom.pl i otomoto.pl.
Za pierwszą trójką na kolejnych miejscach uplasowały się Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Grupa Wirtualna Polska, Heligo Polska (właściciel Enbutique.com), Polska Press Grupa i Ucando - internetowy sklep motoryzacyjny.
Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w 2016 r. ponad połowę (52%) wydatków mediowych całego sektora. W porównaniu do 2015 r. oznacza to spadek o 11 pkt. proc.
Wśród TOP 10 brandów zalazło się 8 sklepów internetowych: Zalando.pl, Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Domodi.pl, Enbutique.com, Ucando.pl i Denley.pl, odpowiednio na 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9 i 10 pozycji. Na drugim miejscu uplasowała się platforma zakupowa Allegro zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne, a na szóstym Ceneo - lider kategorii porównywarki cen. Oba brandy należą do Grupy Allegro.
Reklamodawcy z branży e-commerce przeznaczyli w 2016 r. największe nakłady na promocję odzieży i obuwia - ponad 86,8 mln zł. To o prawie 16 mln zł mniej niż w poprzednim roku.
Sektor e-commerce w 2016 r. najwięcej wydał na reklamę w internecie (63% nakładów - spadek o 4 pkt. proc. r/r, wartościowo - prawie 19,8 mln zł). W dalszej kolejności wybierane były: telewizja (18%), magazyny (10%), outdoor (3%), radio (3%), gazety (2%) i kina (2%). Wśród nich nieznaczne wzrosty udziałów odnotowały telewizja i magazyny (po 2 pkt. proc.) oraz outdoor (o 1 pkt. proc.).
Lider sektora - Grupa Allegro – zdecydowanie więcej niż konkurenci przeznaczyła w 2016 r. na promocję w telewizji, która stanowiła ponad połowę (53%) jej nakładów na media, podczas gdy wydatki na reklamę w internecie - 1/3. W poprzednim roku sytuacja wyglądała odwrotnie - udział telewizji wynosił 33%, a internetu - 47%.
W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w 2016 r. znalazły się: WP.pl, Onet.pl, Polsat, TVN, Gazeta.pl, Plotek.pl, OLX.pl, Sport.pl, Plejada.pl i Fakt.pl.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.
Dołącz do dyskusji: Polski sektor e-commerce zmniejsza nakłady na reklamy. Liderem Allegro przed Zalando