Polskie telekomy zapewniają dobrą jakość rozmów, Plus i T-Mobile z najlepszym internetem mobilnym
Czterej najwięksi operatorzy komórkowi na polskim rynku utrzymują skuteczność połączeń głosowych w swoich sieciach na poziomie 99 procent. Najszybszy internet mobilny ma Plus, najgorzej wypada pod tym względem Play - wynika z badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Regulator zapowiada też udostępnienie aplikacji do badania jakości sieci przez użytkowników.
Raport dotyczący jakości usług w sieciach ruchomych oferowanych przez firmy telekomunikacyjne w Polsce został opracowany przez UKE po raz pierwszy. W opracowaniu oparto się na badaniach przeprowadzonych w okresie od 3 do 22 grudnia ub.r. na terenie całego kraju, najwięcej pomiarów dokonano na terenach miast i aglomeracji, aby objąć nimi jak najwięcej konsumentów. W trakcie testów wykorzystywano samochody wyposażone w odpowiednią aparaturę pomiarową, które w sumie pokonały ponad 20 tys. km na trasach łączących największe miejscowości w naszym kraju. Pod lupę regulator wziął czterech największych operatorów mobilnych: Orange Polska, P4 (operatora sieci Play), Polkomtel (operatora Plusa) i T-Mobile Polska.
W komunikacie Magdalena Gaj, prezes UKE zdradza, że pomimo wcześniejszych wysiłków urzędu nie udało się przeprowadzić pomiarów we współpracy ze wspomnianymi operatorami, dlatego ostatecznie UKE zdecydował się na samodzielne badania jakości usług.
- Rozmowy z operatorami w ramach powstałego w 2012 r. memorandum ds. badania jakości sieci telekomunikacyjnych nie w pełni przyniosły spodziewany efekt - przyznaje Magdalena Gaj. - Operatorzy nie byli skłonni ustalić jednej metodologii pomiaru. Na początku ubiegłego roku wstaliśmy od stołu. Podjęłam decyzję o niezależnym zbadaniu jakość sieci. Teraz pokazaliśmy pierwszy raport z badania operatorom.
W swoim raporcie UKE skupił się na dwóch głównych usługach oferowanych przez największych operatorów mobilnych - rozmowach głosowych oraz transmisji danych internetowych.
Badano usługi głosową i dostępu do internetu we wszystkich obecnie dostępnych w sieciach technologiach GSM (2G), UMTS (3G) i LTE (4G). Zawsze była testowana najlepsza technologia udostępniania przez operatora na danym obszarze.
Do świadczenia usług głosowych dostawcy wykorzystują przede wszystkim technologię UMTS, jedynie w kilku procentach w użyciu pozostaje platforma GSM.
Skuteczność mobilnych połączeń telefonicznych (wskaźnik CSSR) u wszystkich operatorów okazał się wysoki - najlepiej wypadła pod tym względem sieć Play z wynikiem na poziomie 99,4 proc., która nieznacznie wyprzedziła T-Mobile (99,3 proc.), Orange (99,2 proc.) oraz Plusa (98,9 proc.). Podobnie - powyżej 99 proc. u wszystkich badanych - wypadł współczynnik jakości mowy (MOS_PI). Największym odsetkiem przerwanych połączeń telefonicznych (DCR) wykazał się Plus (0,73 proc.), najmniej tego typu wypadków (0,22 proc.) zanotowano w sieci T-Mobile.
W zakresie usług dostępu do mobilnego internetu i transmisji danych widać wyraźną dominację technologii LTE, którą dynamicznie starają się rozwijać wszyscy ujęci w raporcie dostawcy. Obecnie w największym stopniu LTE wykorzystuje w swojej sieci Plus (94,1 proc.), najmniejszą penetracją tej technologii wykazuje się obecnie Orange (77,8 proc.).
Z pomiarów dokonanych przez UKE wynika, że operatorem oferującym na terenie całego kraju najszybsze połączenie z siecią (prędkość ściągania danych - MDR_DL) jest Plus (25,1 Mb/s), na drugim miejscu znajduje się T-Mobile (20,6 Mb/s), a na trzecim Orange (19,6 Mb/s). Pod względem tego parametru od stawki wyraźnie odstaje Play zapewniający prędkość ściągania danych na poziomie 12,4 Mb/s. Ten operator ma również najwyższy wskaźnik nieukończonych sesji DL (HSFR) – 4,5 proc. Na tym polu najlepiej wypada Plus z odsetkiem 0,4 proc. sesji DL, które zakończyły się niepowodzeniem.
UKE zbadał także sprawność, z jaką w czterech największych sieciach obsługiwane są treści wideo w serwisie YouTube. Tutaj wszyscy operatorzy zanotowali wyniki oscylujące wokół 99 proc. jeśli chodzi o prawidłowe pobranie konkretnego pliku (YSVD), natomiast przy wskaźniku czasu mijającego do wyświetlanie pierwszej ramki wideo (YRSD) najlepiej wypadł T-Mobile (1,3 sek.), najgorzej zaś Play (2 sek.).
- Widać, że jesteśmy w czołówce Europy jeśli chodzi o jakość sieci mobilnych, to świadczy, że działają mechanizmy inwestycyjne, bez nich nie było by szybkiego mobilnego internetu - podsumowała wyniki raportu Magdalena Gaj. Jednocześnie zapowiedziała, że regulator zamierza cyklicznie powtarzać pomiary jakości usług telekomunikacyjnych, chce też oddać w ręce użytkowników specjalną aplikację mobilną, która pomoże użytkownikom w ocenie parametrów oferty poszczególnych operatorów na wybranym terenie.
- Badania mają pomagać ludziom w podejmowaniu świadomych decyzji podczas wyboru usługi, dlatego już teraz rozpoczynamy pracę nad aplikacją dla konsumentów. Chcę aby sami mogli wyszukiwać i sprawdzać konkretne lokalizacje - zapowiedziała Gaj. Aplikacja będzie przekazywała za zgodą użytkownika anonimowe dane do systemu UKE, w którym każdy przez przeglądarkę internetową będzie mógł na mapie Polski zobaczyć interesujące go wyniki. Dzięki takiej współpracy UKE z użytkownikami ma powstać na bieżąco aktualizowana mapa jakości sieci komórkowych.
Dołącz do dyskusji: Polskie telekomy zapewniają dobrą jakość rozmów, Plus i T-Mobile z najlepszym internetem mobilnym
Od 4 msc nie mogę doprosić się w Orange nowej umowy. Obsługa zerowa, ciągle inne wersje i coraz gorsze oferty. Zero szacunku dla klienta.