SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad połowa Polaków interesuje się modą

54,5 proc. Polaków interesuje się modą - wynika z badania SW Research.

Większy odsetek badanych zainteresowanych tematyką modową odnotowano wśród kobiet. Prawie 23% z nich zadeklarowało, że bardzo interesuje się modą, podczas gdy wśród mężczyzn największe zainteresowanie wyraziło 14%.

Respondenci wykazali się dużą znajomością projektantów mody - tylko 21% nie było w stanie samodzielnie podać nazwiska żadnego polskiego twórcy. Najbardziej znana okazała się Ewa Minge, którą wskazało 34% pytanych. Drugie miejsce zajął Maciej Zień (19%), a trzeci był duet Paprocki&Brzozowski (18%). Większą znajomością projektantów wykazywały się kobiety niż mężczyźni. Znajomość rynku modowego nie ma jednak odzwierciedlenia w kupowaniu ubrań polskich projektantów – tylko co czwarta osoba zadeklarowała, że ceni sobie polskie projekty.

Prawie 60% badanych uznało, że trendy w polskim świecie mody wyznaczane są głównie przez celebrytów. Następnie pojawili się projektanci mody (częściej zagraniczni niż rodzimi). Rzadziej wymieniani byli popularni blogerzy i blogerki modowe – wskazało ich 23,7% badanych.

Według badanych, aby być dobrym projektantem mody trzeba przede wszystkim posiadać trzy cechy osobowości - mieć własny styl, być oryginalnym (45,1%), posiadać intuicję, wyczucie trendów (41,8%) oraz odznaczać się pasją i zamiłowaniem do tego co robi (41,3%). W dalszej kolejności respondenci wymieniali talent (37,9%), umiejętność rysowania i projektowania (19,3%), kompetencje w zakresie sprzedaży i promocji (15,6%), doświadczenie (14%), kontakty w branży (11,6%), wytrwałość (8,6%), umiejętność szycia (7,6%), przygotowanie dobrego biznesplanu (7,1%), pracę nad warsztatem krawieckim (6,1%) i odpowiednie wykształcenie (1,5%).

Z perspektywy obojga płci, Polki raczej nie mają sobie nic do zarzucenia, jeśli chodzi o styl ubierania się. 73% badanych ocenia styl pań jako raczej lub bardzo dobry. Nieco gorzej jest jednak u Polaków – co czwarta osoba (24,6%) wystawia panom ocenę negatywną, a najczęstsza ocena to przeciętna (41%). Dobry styl u Polaków został zauważony przez jedynie co trzeciego respondenta (34,5%). Odnośnie samych siebie zarówno kobiety, jak i mężczyźni, mają podzielone zdanie, jednak z reguły uważamy się za osoby raczej lub zdecydowanie modnie ubrane (56%). Zaledwie 3% badanych wykazało się zdecydowaną samokrytyką.

Najlepiej ubranym Polakiem, zdaniem respondentów, jest Oliver Janiak, którego wskazało 7% badanych. Na drugim miejscu znalazł się Krzysztof Ibisz z 3% wskazań, a na 3. miejscu ex aequo - Borys Szyc i Kuba Wojewódzki (po 3%). Kolejne miejsca zajęli Michał Żebrowski, Robert Kozyra, Marcin Prokop, Bogusław Linda, Filip Bobek i Piotr Adamczyk. Część respondentów (30%) nie potrafiła wskazać najlepiej ubranego Polaka, a 31% wskazało inne osoby.

Z kolei najlepiej ubraną Polką jest według badanych Małgorzata Kożuchowska (9%), przed Małgorzatą Sochą (8%) i Jolantą Kwaśniewską (6%). 4% respondentów wybrało Grażynę Torbicką, a 3% - Dorotę Rabczewską. Kolejne były Anja Rubik, Anna Przybylska, Anna Mucha, Edyta Górniak i Beata Tyszkiewicz. Co czwarty badany nie wiedział jak odpowiedzieć na to pytanie (26%) lub wybrał inną osobę (25%).

Zdaniem większości respondentów polską stolicą mody jest Warszawa (61,6%), która wyraźnie zdystansowała pozostałe miasta. Na drugim miejscu wymieniana była Łódź (14,9%), a na trzecim - Kraków (9,6%). Miejsca poza podium przypadły Sopotowi (8,8%) i innym miastom (5,2%).

Najczęściej wymienianym źródłem inspiracji modowych jest obserwacja mody ulicznej (51,4%). Kolejnym ważnym przekaźnikiem aktualnych stylów są programy telewizyjne (46,8%). Nieco rzadziej inspirujemy się magazynami promocyjnymi galerii handlowych (37,4%). Co piąta osoba deklaruje, że śledzi serwisy lub magazyny branżowe (modowe), a blogi modowe stanowią inspirację dla 15,8%. Niemal dwukrotnie rzadziej wymieniane są profile w serwisach społecznościowych, a najrzadziej wskazywane były serwisy plotkarskie.

Swoje inspiracje najczęściej realizujemy poprzez zakup ubrań w markowych sklepach w galeriach handlowych (48,5%). Nieco rzadziej Polacy dokonują zakupu odzieży w butikach i małych sklepach (30,9%). Kolejne są second-handy, czyli sklepy z odzieżą używaną (26,1%). Czwarte najpopularniejsze miejsce zakupów ubraniowych stanowi internet (25,5%). Kobiety i mężczyźni różnią się pod względem stylów kupowania odzieży - panie znacznie częściej od panów preferują małe sklepy, butiki i second-handy.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Fox Life w dniach 19-23 września 2013 r. metodą CAWI (zestandaryzowanych, internetowych wywiadów kwestionariuszowych) na próbie badawczej n=1008 osób w wieku od 16 do 54 lat. Ankieta składała się z 16 pytań dotyczących obecności mody w życiu Polaków i ich znajomości tego świata.

Dołącz do dyskusji: Ponad połowa Polaków interesuje się modą

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szatan z siódmej klasy
Krzysztof Ibisz. Słusznie wskazano tego, który ma wyczucie trendów, w szczególności Top Trendów.
odpowiedź