SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Producent AdBlocka Plus wygrał w sądzie z „Die Zeit” i „Handelsblatt”

Wydawcy niemieckich dzienników „Die Zeit” i „Handelsblatt” przegrali przed sądem w Hamburgu spór z firmą Eyeo, producentem blokującego reklamy narzędzia AdBlock Plus. - Sąd stanął w obronie użytkowników, którzy mają prawo decydować o tym co chcą oglądać na ekranach swoich urządzeń - komentuje werdykt Ben Williams, menedżer projektu AdBlock Plus.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Rozprawa przed niemieckim sądem to skutek pozwu złożonego wspólnie przez wydawców dzienników „Die Zeit” i „Handelsblatt”. Oskarżyli oni twórców AdBlocka Plus (wtyczki do przeglądarek przeznaczonej do blokowania reklam na stronach internetowych) o to, że działają nielegalnie na szkodę rynkowej konkurencji i pozbawiają wydawców zysków. Prawnicy wydawców podnosili również kwestię tego, że niektóre firmy płacą twórcom AdBlocka Plus za znalezienie się na „białej liście” firm, które nie są blokowane przez program.

Lokalny sąd w Hamburgu uznał jednak pozew wydawców za bezzasadny i orzekł, że AdBlock Plus działa zgodnie z prawem. W uzasadnieniu orzeczenia sędziowie stwierdzili, że użytkownicy mają prawo decydowania o tym, co chcą oglądać w oknach swoich przeglądarek internetowych, a wydawcy zamiast zarabiać na reklamach mogą oferować internautom wysokiej jakości płatne treści i w ten sposób zarabiać pieniądze.

Hamburski sąd nie uznał także argumentu powodów mówiącego o tym, że AdBlock Plus bezprawnie czerpie zyski z umieszczania na „białej liście” firm, które za to zapłacą. Twórcy programu dowiedli bowiem, że w 90 proc. przypadków firmy są dodawane do wspomnianej listy za darmo po spełnieniu przez nie określonych warunków dotyczących reklam, które nie mogą być zbyt inwazyjne i przeszkadzać odbiorcom w przeglądaniu treści.

- Sąd stanął w obronie użytkowników, którzy mają prawo decydować o tym co chcą oglądać na ekranach swoich urządzeń - podkreślił w komentarzu na swoim blogu Ben Williams, menedżer projektu AdBlock Plus. - To orzeczenie każe nam patrzeć z optymizmem w przyszłość i czekać na kolejne rozstrzygnięcia sądowe.

Williams wspominając o kolejnych rozprawach ma na myśli fakt, że z podobnymi oskarżeniami, które wysunęli wydawcy „Die Zeit” i „Handelsblatt” wystąpiły także inne niemieckie firmy medialne - między innymi ProSiebenSat.1, RTL Interactive i Axel Springer.

Obaj wydawcy, którzy przegrali przed hamburskim sądem zapowiedzieli apelację po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem werdyktu.

Z danych publikowanych przez Eyeo aplikacja AdBlock Plus została ściągnięta ponad 300 mln razy, a miesięcznie korzysta z niej 50 mln użytkowników na całym świecie. Ostatnio projekt znalazł się jednak na cenzurowanym po doniesieniach „Financial Times”, według których Eyeo zawarło tajne porozumienie z Google, Amazonem oraz Microsoftem i przyjęło od tych firm pieniądze w zamian za możliwość omijania stron trzech internetowych gigantów przez AdBlock Plus (więcej informacji tutaj).

Dołącz do dyskusji: Producent AdBlocka Plus wygrał w sądzie z „Die Zeit” i „Handelsblatt”

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sie
Hmmm. Skoro tak się troszczą o użytkownika który ma prawo decydować o tym jakie reklamy ogląda na ekranie to dlaczego nie da możliwości o samodzielnym tworzeniu własnej białej listy użytkownika? A no kasa panie kasa....
odpowiedź
User
Zen
sie jak nie ma jak jest. Adblocka mozesz dowolnie konfigurowac samemu, wlaczac reklamy wylaczac, tworzyc i zmieniac reguly filtru itp. Widac ze chyba jestes kims z drugiej strony jezeli wprowadzasz tak ludzi w blad. Jak ktos ma w d... ze autor dogadal sie z kims i trzepie kase to kazdy moze to i tak zmienic tak jak domyslna wyszukiwarke w przegladarce mimo ze tez za to ktos kase trzepie.
odpowiedź