Reklama farb nie dyskryminuje mężczyzn (wideo)
Komisja Etyki Reklamy odrzuciła skargę zarzucającą spotowi farb Beckers dyskryminowanie mężczyzn. Reklama zgodnie ze swoim hasłem "Kobiety widzą kolory" pokazuje różnicę między płciami w postrzeganiu barw.
Telewizyjny spot farb Beckers pokazuje trzy krótkie historie połączone motywem kolorów. W pierwszym wątku dwóch policjantów otrzymuje komunikat o przestępstwie niezrozumiały dla nich z powodu zawartych w nim wymyślnych nazw barw. W kolejnym trzy kobiety wspominają randkę jednej z nich, szczegółowo opisując kolory jej ubrania, które relacjonujący to spotkanie mężczyzna określa niepewnie jako białe. Z kolei w trzecim zdezorientowany mężczyzna na sklepowych półkach szuka z łososiem w ręku farby o morskiej barwie. "Kobiety widzą kolory" - komentuje lektor, dodając "Farby Beckers Designer. W kobiecej gamie barw".
W opinii jednego z odbiorców spotu nadesłanej do Komisji Etyki Reklamy spot przedstawia mężczyzn jako osoby nierozumiejące języka polskiego, a nawet niepełnosprawne umysłowo. "Przyczynia się tym samym do utrwalania krzywdzących stereotypów, nie znajdujących najmniejszego odzwierciedlenia w badaniach naukowych" - zaznaczył autor skargi.
Na podstawie protestu reklamie postawiono zarzut sprzeczności z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej. Przede wszystkim jednak zarzucono spotowi dyskryminowanie ze względu na płeć i używanie cytatów z publikacji naukowych w sposób wprowadzający w błąd. Firma Tikkurila produkująca farby Beckers argumentowała, że w reklamie chciała żartobliwie pokazać odmienność płci ujawniającą się przy wyborze koloru farby, a nie dyskryminować kogokolwiek z tego względu ani utrwalać jakichkolwiek stereotypów. Przedsiębiorstwo zaznaczyło, że podaną w spocie informację o decydującym głosie kobiet w tej sprawie oparło na badaniach rynkowych przeprowadzonych w ubiegłym roku.
Po rozpatrzeniu protestu Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot nie dyskryminuje mężczyzn, ponieważ podkreśla inność płci, ale wartościuje ani nie ocenia, która z nich jest lepsza. W związku z tym instytucja zdecydowała, że nie narusza on Kodeksu Etyki Reklamy.
Dołącz do dyskusji: Reklama farb nie dyskryminuje mężczyzn (wideo)