SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rynek reklamy po trzech kwartałach br. wzrósł o 16 proc.

W pierwszych trzech kwartałach 2008 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 5 miliardów 431 milionów złotych, czyli o 15,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2007 roku - wynika z raportu opublikowanego przez dom mediowy Starlink.

Zdecydowanie najsłabszy pod względem dynamiki był trzeci kwartał br., w którym reklamodawcy zwiększyli wydatki o 12,4 proc., w drugim kwartale wzrost wyniósł 16,9 proc., a w pierwszym - 17,7 proc.

Wykres1

Najwyższą dynamiką (w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2007 roku) cechowały się: reklama kinowa (+51,7 proc.), internet (+38,1 proc.) oraz telewizja (+17,0 proc.). Poniżej średniej rynkowej rosły nakłady na reklamę w dziennikach (+6,1 proc.), w magazynach (+7,8 proc.), w reklamie zewnętrznej (+8,4%) oraz w radiu (+14,5%).

Wykres2

W konsekwencji różnej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów zmienia się ich udział w rynku reklamowym. Spadki udziałów zanotowały magazyny, dzienniki, reklama zewnętrzna oraz radio, zaś wzrost udziałów - internet, telewizja oraz reklama kinowa.

Wykres3

Wśród sektorów największą dynamiką charakteryzowały się: finanse (+46 proc.), telekomunikacja (+25 proc.), pozostałe (+19 proc.) oraz motoryzacja (+19 proc.). Najwyższy wzrost wolumenu inwestycji wystąpił w sektorach: finanse (+194,1 mln zł), telekomunikacja (+129,4 mln zł) oraz motoryzacja (+78,8 mln zł).

Wykres4

Przedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT. Punktem wyjścia są dane monitoringowe dostarczane przez Expert Monitor. Dane o inwestycjach reklamowych netto w internecie pochodzą z szacunków opracowanych wspólnie z Next, agencją interaktywną grupy Starcom Mediavest.

Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy po trzech kwartałach br. wzrósł o 16 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl