Strategię badań, rozwoju i innowacyjności ma tylko jedna trzecia polskich firm
48 proc. polskich firm przeznaczyło w 2014 roku na działalność B+R (prace badawczo-rozwojowe) więcej niż 3 proc. swoich obrotów, a 67 proc. przedsiębiorców deklaruje, że w ciągu najbliższych 3-5 lat zwiększą wydatki na ten cel. Jednocześnie wpływ na te optymistyczne prognozy ma przede wszystkim uruchomienie funduszy z Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Tylko co trzecia polska firm ma przemyślaną i wypracowaną strategię badań, rozwoju i wspierania innowacyjności - wynika z badania Deloitte.
Wydatki na B+R w Polsce rosną. Jeszcze w 2006 roku przeznaczaliśmy na ten cel 0,55 proc. polskiego PKB. W 2013 roku było to już 0,87 proc., co oznacza wzrost o 58 proc.
Wciąż jednak pozostajemy pod tym względem w tyle za Czechami i Węgrami, które na działalność badawczo-rozwojową w 2013 roku przeznaczyły odpowiednio 1,91 i 1,41 proc. swojego PKB. Średnia dla Unii Europejskiej wynosiła w tym samym czasie 2,02 proc.
Źródłem finansowania prac B+R w Polsce są przede wszystkim środki publiczne (54,3 proc.). Wskaźnik BERD (ang. Business Expenditures on R&D), czyli wydatki badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw w stosunku do PKB, wyniosły w roku 2013 w Polsce 0,38 proc.
Badanie Deloitte wykazało, że udział firm, których wydatki na badania i rozwój przekroczyły 3 proc. obrotów, zwiększył się z 26,3 proc. w 2013 roku do 48 proc. rok później. Średnia dla całego regionu Europy Środkowej wyniosła 51 proc.
Krajem, w którym najwięcej firm (47 proc.) przeznacza na B+R więcej niż 10 proc. swoich obrotów jest Estonia. Z kolei udział polskich firm nieponoszących wydatków na B+R lub ponoszących wydatki mniejsze niż 1 proc. obrotów praktycznie nie uległ zmianie (31,9 proc. w 2013 r. w porównaniu do 31 proc. w 2014 r.).
Tylko nieco ponad 1/3 firm w Polsce deklaruje, że posiada strategię badań, rozwoju i innowacji. W pozostałych przypadkach decyzje związane z działalnością badawczo–rozwojową podejmowane są doraźnie przed zarząd. 64 proc. badanych przyznało, że w ich firmach nie wdrożono żadnej strategii w tym zakresie.
Pozytywne sygnały pojawiają się w obszarze finansowania działalności naukowo-badawczej. 67 proc. firm wierzy, że ich wydatki na B+R wzrosną w przeciągu 3-5 lat. Jeszcze dwa lata temu o takim zamiarze mówiło 51,2 proc. badanych. W tej materii polskie firmy są jednymi z najbardziej optymistycznych w Europie Środkowej, gdzie wzrost w tym samym okresie zadeklarowało 53,4 proc. respondentów.
Jakie zewnętrzne czynniki wpływają na poziom finansowania działalności badawczo-rozwojowej w polskich przedsiębiorstwach? Czynnikiem, który kolejny rok z rzędu miał największy wpływ na wzrost wydatków na B+R w Polsce, była dostępność kilku różnych form korzyści dla firm, w tym dotacji pieniężnych i ulg podatkowych. Tegoroczne wyniki badania dowodzą również ciągłego wzrostu znaczenia innych czynników zewnętrznych: dostępności wykwalifikowanej i doświadczonej kadry badawczej, większej liczby dotacji niż ulg podatkowych oraz dostępu do uniwersytetów i jednostek badawczych, a także współpracy z nimi. W regionie największe znaczenie miała dostępność do większej liczby rodzajów wsparcia (75 proc.) oraz dostępność wykwalifikowanej i doświadczonej kadry B+R (71 proc.).
Ponad 2/3 spośród polskich firm (68 proc.), które decydują się na współpracę ze stronami trzecimi (w tym ośrodkami akademickimi i jednostkami badawczymi) przy realizacji projektów B+R, czyni to, ponieważ jest to niezbędne dla przeprowadzenia projektów badawczych. Dla połowy firm takim powodem są wymagania systemu wsparcia, a dla 41 proc. chęć otrzymania wyższego dofinansowania.
W innych krajach Europy Środkowej czynniki te w znacznie mniejszym stopniu decydują o podejmowaniu współpracy. W Polsce rośnie potrzeba współpracy z uniwersytetami i jednostkami badawczymi, ale nadal wykorzystywanie tej formy wsparcia działalności B+R jest niewystarczające. Deklaruje ją 53 proc. badanych firm, podczas gdy średnia dla całego regionu wynosi 66 proc.
1 2
Dołącz do dyskusji: Strategię badań, rozwoju i innowacyjności ma tylko jedna trzecia polskich firm