Tomasz Czechowicz: Na celowniku MCI Management e-commerce, usługi finansowe i internet rzeczy
Inwestycje w internetowe usługi finansowe oraz w e-commerce planuje w tym roku MCI Management. Jeden z największych polskich funduszy private equity przymierza się także do kupna firmy zajmującej się internetem rzeczy. W portfelu inwestycyjnym MCI Management ma się pojawiać coraz więcej firm o zasięgu paneuropejskim, a nawet globalnym.
– W Polsce widzimy jedno podstawowe ryzyko, że za mało jest projektów, które są dla nas atrakcyjne – ocenia Tomasz Czechowicz, prezes zarządu MCI Management. – Inwestujemy w trend digitalizacji, a tutaj zdarza się jedna duża transakcja rocznie. Stąd od samego początku w bardzo dużym stopniu jesteśmy obecni jeszcze regionalnie, a w tej chwili już na rynku europejskim. Jeżeli patrzymy z perspektywy europejskiej, to oczywiście to ryzyko związane z nowymi miejscami jest znacząco mniejsze, bo mamy bardzo szeroki przegląd tego rynku, bardzo dużo możliwości inwestycyjnych i je selektywnie wybieramy.
W pierwszym półroczu zysk netto z inwestycji MCI Management był bliski 103 mln zł, przy ponad 301 mln zł rok wcześniej. Tomasz Czechowicz jest jednak zadowolony z wyniku i podkreśla, że jest on zgodny z planami.
– Mieliśmy bardzo dobre półrocze, jeżeli chodzi o wyjście z inwestycji, 6 transakcji wyjścia, m.in. sprzedaliśmy Netię – 160 mln zł, debiut Wirtualnej Polski na giełdzie, częściowe wyjście, debiut Private Equity Managers na giełdzie – częściowe wyjście, debiut Windelna na giełdzie we Frankfurcie – częściowe wyjście, sprzedaż eBrokera, sprzedaż Feedo, gdzie zanotowaliśmy blisko 500 proc. stopy zwrotu, więc bardzo dużo takich historycznie bardzo wysokich, bardzo udanych transakcji wyjścia. Dwie rekordowe dywidendy: ABC Data i Index, które otrzymaliśmy w I półroczu, więc mamy na pewno historyczny rekord, jeżeli chodzi o wartość wyjść. Dużo nowych inwestycji, oczekujemy też, że będziemy w planie, jeżeli chodzi o nowe inwestycje. Ogólnie było to dla nas bardzo dobre półrocze – podsumowuje prezes MCI Management.
Spółka zapowiada, że ma ambitny program inwestycyjny. W Polsce fundusz dostrzega m.in. bardzo dynamiczny rozwój e-commerce i liczy na zyski z już posiadanych spółek, takich jak Answear czy Morele. Ocenia też, że branża FinTech (internetowe usługi finansowe) będzie się dynamicznie w Polsce rozwijała.
– W tej chwili interesuje nas przede wszystkim FinTech – deklaruje prezes zarządu MCI Management. – Ciągle inwestujemy w e-commerce i myślę, że bardzo dobrze rozumiemy tę branżę. To też są market places. Myślę jednak, że w tej chwili najciekawszym dla nas segmentem jest jednak FinTech i tutaj widzimy największe szanse. Internetu rzeczy się dopiero uczymy. W drugiej połowie roku pojawi się prawdopodobnie jedna inwestycja w tym obszarze, taka o szansach globalnych, nad którą pracujemy już od dłuższego czasu.
MCI Management ocenia, że obecnie bardzo dynamicznie rozwijają się jego trzy podstawowe fundusze: EuroVentures, TechVentures i CreditVentures. Prezes Tomasz Czechowicz zakłada, że EuroVentures i TechVentures mogą w perspektywie roku, dwóch mieć ponad miliard złotych aktywów każdy.
– W tej chwili mamy dużo pootwieranych projektów, sądzimy, że pojawi się także dużo nowych inwestycji, poza tym I półrocze było bardzo dobre, jeżeli chodzi o nowe inwestycje. Oczekujemy zatem raczej przekroczenia naszych celów, jeżeli chodzi o realizację rocznych inwestycji i realizujemy inwestycje zgodnie z naszą strategią, czyli tutaj w regionie Europy Centralnej i Wschodniej, w coraz większym stopniu również w Europie Zachodniej. Myślimy, że to też będzie bardzo udane półrocze pod względem nowych inwestycji.
Dołącz do dyskusji: Tomasz Czechowicz: Na celowniku MCI Management e-commerce, usługi finansowe i internet rzeczy