Towarzystwo Dziennikarskie: propaganda TVP i Polskiego Radia pozwala mówić o fałszerstwie całych wyborów
Według Towarzystwa Dziennikarskiego sposób relacjonowania przez Telewizję Polską i Polskie Radio kampanii przed wyborami prezydenckimi „pozwala mówić o fałszerstwie całych wyborów”. Organizacja przypomina zapowiedź Rafała Trzaskowskiego dotyczącą likwidacji TVP Info i „Wiadomości”.
- Kampania wyborcza w mediach rządowych pozwala mówić o fałszerstwie całych wyborów. Zamiast pluralizmu, bezstronności i wyważenia mieliśmy w tych mediach apoteozę jednego kandydata i zohydzanie jego głównego konkurenta przez cały czas kampanii, a nawet podczas ciszy wyborczej - stwierdziło Towarzystwo Dziennikarskie w oświadczeniu wydanym w poniedziałek.
- Kłamstwa, przeinaczenia i opuszczenia; manipulacje językowe i wizualne; inwektywy i język nienawiści; podziały na swoich i obcych; szczucie na mniejszości, w tym LGBT, osoby wykształcone, elity społeczne i mieszkańców wielkich miast; napędzanie narodowej pychy; wyższość i pogarda wobec innych narodów; rozbudzanie antysemityzmu – to składniki propagandy „Wiadomości” TVP, TVP Info i serwisów informacyjnych Polskiego Radia, których stosowanie udokumentował monitoring Towarzystwa Dziennikarskiego - wyliczyła organizacja. Zapowiedziała, że wkrótce opublikuje raport z tego monitoringu.
Towarzystwo Dziennikarskie przypomniało, że Rafał Trzaskowski, który w drugiej turze wyborów przegrał z obecnym prezydentem Andrzejem Dudą, kilkakrotnie zapowiadał, że po objęciu władzy doprowadzi do dużych zmian w pionie informacyjnym Telewizji Polskiej. Trzaskowski ogłosił to już w połowie maja na pierwszej konferencji w ramach jego kampanii wyborczej. - Spieszcie się państwo zadawać pytania z TVP Info, bo niewiele tygodni zostało - stwierdził.
- Rafał Trzaskowski na początku swojej kampanii mówił o konieczności radykalnych zmian w „Wiadomościach” i TVP Info. Przypominamy o tym, ponieważ utrzymywanie rozsadników kłamstwa i nienawiści w mediach podających się za publiczne prowadzi do fałszowania kolejnych wyborów - skomentowało Towarzystwo Dziennikarskie.
Równie krytyczne wobec mediów publicznych Towarzystwo Dziennikarskie było po pierwszej turze wyborów prezydenckich. - „Wiadomości” prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w wyborach i przeciwko najsilniejszemu kandydatowi opozycji. Komercyjni nadawcy: Polsat i TVN przedstawiali kampanię wyborczą nie tak stronniczo jak TVP - oceniła organizacja na podstawie monitoringu realizowanego w drugiej połowie czerwca.
W poniedziałek wybrane wnioski ze swojego raportu o drugiej turze wyborów przedstawili obserwatorzy z Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE. - Niepokoją nas przykłady nietolerancji pełnej ksenofobicznych, homofobicznych i antysemickich treści, zwłaszcza po stronie kampanii prezydenta i telewizji publicznej - stwierdzili.
Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów
Dołącz do dyskusji: Towarzystwo Dziennikarskie: propaganda TVP i Polskiego Radia pozwala mówić o fałszerstwie całych wyborów