Umiejętności twarde i miękkie. Czym są i jaka jest między nimi różnica?
Jeśli rozpoczynasz poszukiwanie pracy, najważniejszym dokumentem, który musisz przygotować, jest curriculum vitae. To pismo, którego celem jest zaprezentowanie sylwetki kandydata o pracę. Tworząc je, powinieneś spełnić pewne wymagania, które określają jego treść oraz wygląd. Jeśli będziesz trzymał się określonych wytycznych, Twój dokument będzie przygotowany profesjonalnie. W prawidłowej strukturze CV znajdziesz sekcję nazwaną „umiejętności”. Czego ona dotyczy? Co dokładnie powinieneś opisać w tym miejscu? I na czym polega popularny podział na umiejętności twarde i miękkie?
Umiejętności w CV
Umiejętności to inaczej kompetencje, które posiadasz. Ta sekcja ma za zadanie udowodnienie rekruterowi, że masz wiedzę, a także zdolności do wykonywania konkretnego zawodu. Jest to także zbiór cech, które powinny zapewnić pracodawcę, że praca na danym stanowisku jest bliska Twojej osobowości.
To bardzo ważne, aby na podstawie informacji umieszczonych w tej sekcji rekruter poczuł, że jesteś kandydatem idealnie skrojonym do wymagań podanych w ogłoszeniu o pracę. Skup się na tym, aby cechy, które opisujesz, odpowiadały na konkretne potrzeby pracodawcy.
Jeśli w ofercie nie ma określonych oczekiwań i nie wiesz, do czego się dostosować, przeszukaj inne ogłoszenia. Sprawdź, czego u kandydatów na podobne stanowiska oczekują inni pracodawcy. Dowiedz się, jakie kompetencje są charakterystyczne dla danego stanowiska.
Poniżej przykład umiejętności dostosowanych do wymagań firmy.
● wykształcenie min. średnie,
● prawo jazdy kat. B,
● umiejętności negocjacyjne,
● znajomość języka angielskiego na poziomie minimum podstawowym,
● uprawnienia do obsługi wózków widłowych,
● rzetelność, sumienność,
● umiejętność organizacji pracy.
Umiejętności w CV:
● prawo jazdy kat. B,
● bardzo dobra znajomość języka angielskiego (C2),
● uprawnienia do obsługi wózków widłowych,
● umiejętne negocjowanie z klientami,
● umiejętność zarządzania czasem,
● sumienne wykonywanie obowiązków,
● wysoka kultura osobista.
W jaki sposób opisać umiejętności?
Najlepiej, gdybyś stworzył listę swoich kompetencji. Wypunktuj je jedno pod drugim. Dzięki temu wyróżniają się one na tle całego dokumentu i będą bardziej czytelne.
Przykładowe umiejętności w CV dla grafika komputerowego:
● znajomość programów: Adobe Photoshop; Adobe Illustrator; Corel Draw,
● umiejętność tworzenia stron www,
● znajomość HTML, CSS, Javascript,
● obsługa programów Sketch i InVision,
● umiejętność pracy pod presją czasu,
● kreatywność i poczucie estetyki,
● dobra organizacja pracy,
● wielozadaniowość.
Możesz także określić poziom swoich umiejętności. Będą to bardziej konkretne informacje. To dotyczy na przykład znajomości języka obcego. Możesz tę informację przedstawić, wykorzystując np:
1. System opisowy:
Podstawowy, komunikatywny, biegły w mowie i w piśmie, język ojczysty (native speaker).
2. Skalę według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego:
A1 – A2 podstawowy,
B1 – B2 średniozaawansowany,
C1 – C2 zaawansowany.
Aby mieć pewność, że osoba rekrutująca nie przeoczy Twoich kompetencji, umieść sekcję umiejętności w CV na pierwszej stronie.
Umiejętności twarde i miękkie
Możesz spotkać się z podziałem umiejętności na twarde i miękkie. Oba rodzaje kompetencji odgrywają tak samo dużą rolę w procesie rekrutacji. Dzięki nim rekruter może ocenić, czy kandydat pasuje do profilu stanowiska, czy też nie. Możesz mieć odpowiednie wykształcenie i doświadczenie, ale bez konkretnych umiejętności Twoje szanse na uzyskanie posady maleją.
Pracodawcy poszukują osób, które mają odpowiednią kombinację dwóch rodzajów umiejętności – odpowiednich cech charakteru i wyuczonych kompetencji. Tak najczęściej wygląda sylwetka idealnego kandydata. Na nic zda się ratownikowi umiejętność udzielenia pierwszej pomocy, jeśli nie potrafi pracować w stresie i pod presją czasu. W drugą stronę – nawet najmilsza Pani pracująca w sklepie odzieżowym nie sprzeda wymaganej ilości towaru, jeśli nie będzie znała technik sprzedażowych i zasad pracy z klientem.
Umiejętności twarde
Są to kompetencje, które można dokładnie zmierzyć i ocenić np. za pomocą stopni znajomości danego zagadnienia (języki obce, obsługa programów). Umiejętności twarde w CV pokażą pracodawcy, że potrafisz skutecznie wykorzystywać posiadaną wiedzę w praktyce. Nie mają one związku z osobowością kandydata, tylko z tym, co konkretnie potrafi i co może być istotne dla danego stanowiska.
Pracodawca może zweryfikować, czy posiadasz dane umiejętności, prosząc Cię np. o wypełnienie testu lub wykonanie zadania praktycznego. Kompetencje twarde możesz potwierdzić, dołączając do podania pracę dyplomy, licencje i certyfikaty.
Przykłady kompetencji twardych:
● certyfikat CSSLP – w obszarze bezpiecznego programowania,
● bardzo dobra znajomość programu Adobe Photoshop,
● znajomość języków programowania Java, Python i Ruby,
● język angielski – poziom średnio-zaawansowany (C1),
● doskonała znajomość zasad SEO,
● znajomość narzędzi pakietu Office,
● prawo jazdy kat. B,
● znajomość narzędzi do e-mail marketingu (np. MailChimp),
● przygotowywanie planów sprzedażowych (miesięcznych i rocznych),
● znajomość programów modelowania 3D.
Umiejętności miękkie
Są to kompetencje osobiste, społeczne, interpersonalne i komunikacyjne. Określają m.in. to, jak się zachowujemy, jak organizujemy swoją pracę, jak integrujemy się z innymi ludźmi. Wynikają one z cech osobowości jednostki. Części kompetencji możemy się nauczyć, ale są też takie, które są wrodzone i nie podlegają treningowi.
Unikaj wpisywania do CV oklepanych cech, takich jak np. punktualność – ponieważ akurat ta kwestia jest wymagana od każdego pracownika. Bardzo prawdopodobne, że rekruter poruszy temat Twoich umiejętności miękkich na rozmowie kwalifikacyjnej. Dlatego warto wybrać te kompetencje, które faktycznie są Twoją mocną stroną, a następnie przygotować przykłady sytuacji, w których miałeś okazję się nimi wykazać.
Przykłady umiejętności miękkich:
● umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres,
● logiczne myślenie,
● duża kreatywność i innowacyjność,
● świetna organizacja pracy (także przy pracy zdalnej),
● komunikatywność i umiejętność pracy w grupie,
● delegowanie zadań i skuteczne ich egzekwowanie,
● duża motywacja do pracy,
● łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu,
● zdolności perswazyjne,
● łatwość w nawiązywaniu relacji z klientem,
● życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi,
● doskonałe zarządzanie czasem i terminowość,
● wysoka kultura osobista.
Umiejętności twarde czy miękkie – które z nich są ważniejsze?
Dotychczas umiejętności twarde były traktowane przez pracodawców z większym zainteresowaniem niż miękkie. Sytuacja ta ulega stopniowej zmianie i wartość kompetencji miękkich jest coraz bardziej doceniana. Z pewnością umiejętności twarde są podstawą do zdobycia pracy w konkretnym zawodzie. Jednak coraz częściej zdarza się, że firma większą uwagę zwraca na kompetencje interpersonalne kandydatów, ich szybką zdolność opanowywania nowych zagadnień oraz kreatywność. Dlatego warto, abyś oprócz skupiania się na poszerzaniu swoich zawodowych umiejętności zainwestował także w rozwój osobisty i kompetencje miękkie.
Dołącz do dyskusji: Umiejętności twarde i miękkie. Czym są i jaka jest między nimi różnica?