UOKiK: właściciel serwisów Ale-gratka i Ofertynet zwróci klientom nienależne opłaty
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał firmie Invest-Net Braniewski Tomasz - właścicielowi serwisów ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.com - zwrócenie klientom nienależnych opłat za publikację ogłoszeń dotyczących nieruchomości.
Stron ogłoszeniowych należących do firmy Invest-Net Braniewski Tomasz dotyczyło pierwsze w historii ostrzeżenie konsumenckie sformułowane przez UOKiK w styczniu ub.r. W serwisach można było zlecać publikację ogłoszeń sprzedaży i wynajmu nieruchomości. Przy czym po trzymiesięcznym okresie próbnym taka usługa kosztowała 500 zł miesięcznie, o czym użytkownicy nie byli należycie informowani.
- Aby zamówić ogłoszenie, konsument musiał wejść na jedną ze stron przedsiębiorcy, wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować regulamin i wybrać przycisk „Zgłoś ofertę”. Nie został on jednak oznaczony informacją, że dodanie ogłoszenia wiąże się z jakąkolwiek opłatą. Później miał nastąpić bezpłatny 3-miesięczny okres testowania usługi. Konsumenci nie byli jednak informowani, że po trzech bezpłatnych miesiącach usługa staje się płatna (opłata za każdy kolejny miesiąc wynosiła nawet do ok. 500 zł). Klienci dowiadywali się o tym dopiero z otrzymywanych wezwań do zapłaty. Co więcej, nie mieli możliwości natychmiastowej rezygnacji z usług, ponieważ ustalony przez Tomasza Braniewskiego okres wypowiedzenia wynosił od jednego do trzech miesięcy w zależności od umowy. Oznacza to, że maksymalny koszt usługi mógł wynieść nawet 1 500 zł - opisano w komunikacie UOKiK-u.
- Przedsiębiorca nie oznaczył przycisku „Zgłoś ofertę” informacją o tym, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty, co jest sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta. Niedopełnienie tego obowiązku powoduje, że z mocy prawa nie dochodzi do zawarcia umowy. Ponadto Invest-Net Braniewski Tomasz nie wypełniał obowiązków informacyjnych m.in. w zakresie informowania o nazwie swojej firmy, cenie usług i czasie trwania umowy, co utrudniało konsumentom dochodzenie swoich praw - dodał Urząd.
W trakcie postępowania podjętego przez UOKiK firma Invest-Net Braniewski Tomasz zamknęła wszystkie kwestionowane serwisy. Zobowiązała się też do zwrotu konsumentom pieniędzy za opłacone usługi w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot. Ponadto poinformuje mailowo swoich klientów, że umów w tych serwisach nie zawarto skutecznie, więc nie mają oni z tego tytułu żadnych zobowiązań finansowych i mogą złożyć wniosek o zwrot nienależnie pobranych opłat.
UOKiK zapowiada, że będzie monitorował, jak firma wywiązuje się ze zobowiązania do zwrotu tych opłat.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: właściciel serwisów Ale-gratka i Ofertynet zwróci klientom nienależne opłaty