Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontra Amadeus Polska
Narzucanie nieuczciwych cen, dyskryminowanie innych przedsiębiorcówczy niejednolite warunki umów są zabronione rynkowym dominantom.Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejnepostępowanie podczas którego sprawdzi, czy nie doszło doograniczenia konkurencji.
Najnowsze postępowanie prowadzone przez UOKiK jest przeciwkoAmadeus Polska - spółce, która jest największym w Polsceprzedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów iusług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowegosystemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróżydostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych,dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np.biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześniejednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurompodróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS.
Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć good Amadeus Polska bądź jego konkurentów. UOKiK sprawdza czyprzedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczeniakonkurencji.
Z informacji zebranych do tej pory przez Urząd wynika, żeAmadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazydanych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystającychz programów mid-office innych producentów. Taka praktyka możeuniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynkusprzedaży oprogramowania mid-office.
Powoduje bowiem, że biurom podróży nie opłaca się korzystać zoferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić dowyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukaranysankcją finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego wroku poprzedzającym wydanie decyzji.
Dołącz do dyskusji: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontra Amadeus Polska