Szwedzi przygotowali kampanię przeciwko uprzedzeniom i dezinformacji
W ramach szwedzkiej kampanii "Visible Thoughts" przeprowadzono nietypowy eksperyment społeczny. Jego celem jest pokazanie, że warto wyzbyć się swoich uprzedzeń i poznawać ludzi, zanim się ich oceni.
Firma Stampen Media przeprowadziła w szwedzkim Göteborgu eksperyment społeczny. W szklanej witrynie na wzór sklepowej, siadali ludzie o różnym pochodzeniu i wyglądzie. Przechodnie oraz śledzący wydarzenie internauci mogli ich oceniać tylko na podstawie zewnętrznej aparycji. Komentarze z ocenami wyświetlały się w czasie rzeczywistym obok witryny - widzieli je uczestnicy eksperymentu i publika.
Później uczestnicy eksperymentu z witryny zostali poproszeni o komentarz do ocen, jakie wystawiali im oby ludzie. - Ludzie myślą, że jestem słabo wykształcony, niebezpieczny, że jestem przestępcą. Spotykam się z tym codziennie - gorzko stwierdził jeden z mężczyzn pochodzenia arabskiego. - Ludzie widzą tylko co, co na zewnątrz. Poznajmy, co kryje się w środku. Tylko to ma znaczenie - puentował inny uczestnik.
Kampania miała zainicjować rozmowy na temat uprzedzeń, z których potem bierze się dezinformacja - media często bazują bowiem na społecznych lękach przed konkretnymi grupami społecznymi. Zdaniem autorów kampanii ze Stampen Media, z uprzedzeniami można walczyć, wspierając bezstronne, rzetelne dziennikarstwo. Dzięki temu szerokie masy obywateli mogą choćby spróbować zmienić swoje postrzeganie świata.
Dołącz do dyskusji: Szwedzi przygotowali kampanię przeciwko uprzedzeniom i dezinformacji