W 2021 r. polska branża hotelarska zaczęła się odbudowywać po pandemii
W 2021 r. w Polsce o 29 proc. wzrosła liczba gości hotelowych wobec 2020 r; jednak w stosunku do 2019 r. liczba gości była nadal mniejsza o 39 proc. - wynika z najnowszego raportu. Wyzwaniem dla branży w tym roku jest presja inflacyjna i zwiększone koszty działalności operacyjnej - dodano.
Jak zauważają autorzy raportu "Rynek hoteli i condohoteli w Polsce", tegoroczny sezon wakacyjny będzie ważny dla polskiej branży hotelarskiej.
"W 2021 r. sektor zaczął się sukcesywnie odbudowywać. Wciąż jednak obłożenie było dalekie od poziomu sprzed pandemii. W stosunku do 2019 r. liczba gości była nadal mniejsza o 39 proc. A na horyzoncie piętrzą się nowe wyzwania, jak wysoka inflacja i wzrost kosztów działalności oraz efekt wojny w Ukrainie" - przekazano w raporcie przygotowanym przez Emmerson Evaluation, który przeanalizował sytuację obiektów skategoryzowanych stricte jako hotele w 2021 r., ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych dla branży rynków.
W tegorocznej edycji opracowania analitycy zestawili dane w ujęciu rocznym, a także dodatkowo porównali je z okresem poprzedzającym pandemię, czyli rokiem 2019.
Według autorów raportu, ubiegły rok był kolejnym, w którym pandemia dyktowała warunki funkcjonowania hoteli.
"Jednym z najcięższych okresów dla polskiego rynku hotelowego okazało się pierwsze półrocze 2021 r. Ferie zimowe zostały skrócone i odbywały się w jednakowym dla wszystkich województw terminie, ograniczono możliwość przyjmowania gości do 50 proc. pokoi, co przełożyło się na bardzo niską podaż turystów w Polsce" - przekazano.
Trzeci kwartał ub. r. okazał się bardzo dobry dla hotelarzy. Odnotowano średnią liczbę odwiedzających oscylującą na poziomie 2 milionów miesięcznie, w tym blisko 300 tysięcy gości z zagranicy.
W czwartym kwartale względem ostatniego kwartału roku 2020 widać było wzrost liczby turystów, który wyniósł 172 proc., co przełożyło się na 1 590 419 gości w tym 267 098 turystów zagranicznych. W porównaniu do czwartego kwartału 2019 r. była to liczba mniejsza o 17 proc.
"Poddając ogólnej analizie rok 2021 w stosunku do roku poprzedniego widać wzrost liczby wszystkich turystów, którzy odwiedzili hotele o 29 proc., co daje łącznie 3 230 061 więcej gości. Natomiast liczba klientów z zagranicy poszła w tym czasie w górę o 15 proc., czyli o 260 753 osoby" - wskazano.
Liczba osób odwiedzających hotele nie wróciła do stanu sprzed pandemii
Jak dodano, analiza 2021 r. względem roku 2019, pokazuje jednak, że liczba osób odwiedzających hotele nie wróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii. "Zmniejszenie liczby gości wynosi 39 proc., czyli o 9 150 104 osoby. W 2021 r. do polskich hoteli przyjechało o 67 proc. mniej zagranicznych turystów niż w roku 2019, co w przeliczeniu stanowi ubytek 4 009 357 gości" - podano.
W ocenie autorów raportu, dostępność szczepionek i mniejszy poziom zakażeń Covid-19 sprawiły, że rynek oczekiwał ożywienia w 2022 r., "a przynajmniej pewnej stabilizacji". "Okazało się jednak, że po dwóch trudnych latach dla branży hotelowej pojawiło się kolejne wyzwanie, związane z atakiem wojsk rosyjskich na Ukrainę. Od 24 lutego w sektorze znów zagościł duży niepokój" - podkreślono.
Jak zaznacza prezes Emmerson Evaluation Dariusz Książak, konflikt zbrojny tuż za wschodnią granicą niesie za sobą negatywne skutki dla polskiego rynku hotelowego.
"Zagraniczni turyści postrzegając Polskę jako kraj przyfrontowy w obawie przed potencjalnym zagrożeniem zaczęli rezygnować z planowanych wyjazdów do naszego kraju i pobytu w lokalnych hotelach. Obecnie, rezerwacje dokonywane są bardzo późno, nawet bezpośrednio przed przyjazdem. Polscy turyści w obawie przed skutkami ekonomicznego konfliktu oraz galopującą inflacją również wstrzymują się z decyzją o rezerwacji miejsc noclegowych" – tłumaczy Książak.
Jak wskazano, dodatkowym problemem jest także rekordowo wysoka inflacja.
"Wszyscy przedsiębiorcy, w tym także hotelarze, borykają się z dotkliwym problemem jakim są podwyżki cen energii. Presja inflacyjna i zwiększone koszty działalności operacyjnej hoteli wymuszają na branży podwyżki swoich usług. Z niepokojem patrzymy na sytuację konsumentów, których pieniądze tracą na wartości, co w dłuższej perspektywie może ograniczyć popyt na usługi hotelarskie i gastronomiczne" - oceniono.
Emmerson Evaluation to spółka, która istnieje od 2008 r.; świadczy usługi wycen nieruchomości mieszkaniowych, komercyjnych jak m.in. biura, hotele.
Dołącz do dyskusji: W 2021 r. polska branża hotelarska zaczęła się odbudowywać po pandemii