Subskrypcje coraz popularniejsze w Polsce, ale prawdziwy boom dopiero nadejdzie
Polacy coraz częściej korzystają z modelu subskrypcyjnego, ale prawdziwy boom dopiero nadejdzie - wraz ze wzrostem siły nabywczej najmłodszych konsumentów. Póki co, wciąż w tym segmencie jesteśmy tradycjonalistami - ponad 1/3 płaci za nie w oddziale banku.
Obecnie już ponad 90 proc. Polaków korzysta z modelu subskrypcji - wynika z raportu „Subskrypcje PL”, opublikowanego przez fundację Digital Poland i firmę Straal we współpracy z Visa, TVN Player, UPC oraz MCI Capital.
Rozkwit tego segmentu rynku dopiero jednak nadejdzie - według ekspertów odpowiedzialni będą za to milenialsi i pokolenie Z.
Jak wynika z badania, Polacy mają średnio po ok. 3,9 zobowiązań subskrypcyjnych. W modelu abonamentowym korzystają najczęściej z usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (75 proc.), opłacają rachunki za usługi dla domu: energię elektryczną, wodę czy gaz (69 proc.), składki ubezpieczeniowe (48 proc.) oraz dostęp do platform VoD (42 proc.).
- Wyraźnie widać, że mamy w Polsce do czynienia z trzema segmentami usług abonamentowych - tłumaczy Michał Jędraszak, szef firmy Straal. - Pierwszym są usługi powszechne – dobrze wszystkim znane i tradycyjnie oferowane w modelu abonamentowym. Drugi stanowią dobra i usługi cyfrowe oraz związane ze zdrowiem i rozrywką – obecne na polskim rynku od jakiegoś czasu, jednak cieszące się popularnością głównie wśród osób stosunkowo młodych i świadomych technologicznie. Trzeci tworzą usługi wschodzące – dopiero od niedawna oferowane polskiemu konsumentowi, często kosztowne i dostępne w ograniczonym zakresie - wyjaśnia Jędraszak.
Z usług cyfrowych w tym modelu płatności korzystają rzadziej: z oprogramowani komputerowych korzysta 22 proc. użytkowników, dostęp do platform muzycznych (19 proc.), aplikacje/gry mobilne (18 proc.) czy gry komputerowe/na konsolę (15 proc.), jak również członkostwo w klubach fitness (16 proc.), prenumeraty prasowe/serwisy informacyjne (14 proc.), pakiety prywatnej opieki zdrowotnej (14 proc.) czy usługi z szeroko rozumianego segmentu rozrywkowego, jak np. karnety do kina czy teatru (11 proc.).
Rzadziej konsumenci płacą w tym systemie za produkty spożywcze, np. diety pudełkowe (7 proc.), usługi związane z transportem, np. wynajem długoterminowy samochodu (6 proc.), pudełka z kosmetykami, odzieżą lub akcesoriami (5 proc.) oraz platformy edukacyjne (3 proc.).
Polacy konserwatystami w korzystaniu z subskrypcji
Polacy korzystają z subskrypcji w konserwatywny sposób i opłacają swoje zobowiązania abonamentowe za pomocą tradycyjnych przelewów online (67 proc.) i szybkie przelewów typu pay by link (45 proc.). Automatyczne płatności kartowe (tzw. card on file) zostały wskazane przez 23 proc. respondentów. To mniej niż płatności mobilne BLIK/PeoPay (28 proc.) oraz płatności w placówce/oddziale (36 proc.). Portfele elektroniczne (e-wallety) uzyskały wynik zaledwie 7 proc.
Najczęściej z usług subskrypcyjnych korzystają młodzi w wieku 25-34 lat - wydają na ten cel najwięcej pieniędzy i korzystają z największej liczby usług. Z kolei najmłodsi - w wieku 18-24 lat najlepiej znają oferty subskrypcyjne, co sprawi, że najbardziej będą wpływać na ten rynek w przyszłości.
To właśnie milenialsi i pokolenie Z nabywają usługi cyfrowe najchętniej. W obydwu grupach automatyczne płatności kartowe cieszą się popularnością na poziomie powyżej średniej – dla 18-25 (31 proc.), dla 25-34 (26 proc.). Najchętniej wybierają też płatności mobilne BLIK/PeoPay – odpowiednio 33 proc. i 36 proc. młodych.
Nadchodzi boom subskrypcyjny
Fundacja Digital Poland prognozuje, że użytkownicy w wieku 25-34 lat, którzy obecnie korzystają już z usług subskrypcji, będą robić to nadal i na coraz większą skalę, w wyniku przyzwyczajenia.
- Najmłodsi konsumenci – w wieku 18-25 lat – będą wkraczać na rynek pracy, zakładać własne gospodarstwa domowe, dysponować coraz większymi środkami finansowymi, a to, w połączeniu z najlepszą w tym gronie wiedzą na temat oferty i entuzjazmem do nowoczesnych płatności, przełoży się na przyspieszony rozwój segmentów dziś określanych jako rozwijające się i niszowe - wyjaśnia Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacją Digital Poland.
- Deklaracje najmłodszych konsumentów pokazują, że w Polsce mamy dwa wielkie segmenty rynku subskrypcyjnego, które lada moment zaczną rosnąć w tempie nieosiągalnym dla tradycyjnych biznesów - dodaje Aleksander Kutela, prezes Rady Fundacji Digital Poland.
Raport „Subskrypcje PL” powstał z inicjatywy fundacji Digital Poland we współpracy z firmą Straal, Visa, TVN Player, UPC i MCI Capital.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 2 tys. dorosłych respondentów, którzy w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wypełnienie ankiety, choć raz dokonali dowolnego zakupu przez internet. Opracowanie przygotowano w oparciu o badanie konsumenckie zrealizowane w styczniu 2019 r. przez firmę IQS na zlecenie fundacji Digital Poland.
Dołącz do dyskusji: Subskrypcje coraz popularniejsze w Polsce, ale prawdziwy boom dopiero nadejdzie