W TV Republika plansza Wedla o mowie nienawiści. Sakiewicz: to krytyka obozu rządzącego
Firma Wedel w wykupionym wcześniej czasie reklamowym na antenie Telewizji Republika pokazuje planszę z definicją mowy nienawiści. Szef stacji Tomasz Sakiewicz zapewnia, że bardzo podoba mu się ta akcja. - Odbieram to jako krytykę osób z obozu rządzącego, które szczególnie atakują ludzi za sposób wyznawania wiary - mówi.
Od kilku dni w Telewizji Republika pojawia się spot, w którym na niebieskim tle wyświetlana jest definicja mowy nienawiści. Jak ustalił portal Wirtualnemedia.pl, to akcja producenta słodyczy Wedel, który nietypowym spotem zastąpił zaplanowane wcześniej emisje reklamy swoich produktów.
Biuro prasowe Wedla potwierdziło nam, że firma „zainicjowała publikację planszy edukacyjnej, będącej symbolicznym wyrazem sprzeciwu wobec ksenofobicznych i rasistowskich wypowiedzi prezentowanych na antenie, sprzecznych z naszymi wartościami”. - Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie wykupionego z wyprzedzeniem czasu antenowego na emisję planszy prezentującej definicję mowy nienawiści autorstwa Rady Europy. Będzie ona emitowana do momentu formalnego wycofania naszych reklam ze stacji - zapowiedziało.
Bojkot TV Republika przez reklamodawców
Plansza Wedla to reakcja na szeroko krytykowane komentarze o imigrantach, które pojawiły się w TV Republika na przełomie grudnia i stycznia. Wypowiedzieli je goszczący w stacji satyryk Jan Pietrzak i publicysta Marek Król. W sprawie słów Pietrzaka Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w ciągu kilku dni dostała ponad 130 skarg.
W ciągu kilku dni od nagłośnienia sprawy emisję swoje spoty z TV Republika wycofału m.in. IKEA, mBank, Tarczyński, Provident, otoDom.pl (należy do Grupy OLX), Adamed Pharma, USP Zdrowie, Pyszne.pl, Media Expert, Żabka Polska, Carrefour, Kaufland i Wedel. W kolejnych dniach tak samo postąpiły SkyShowtime i Storytel, natomiast XTB i STS będą reklamować się tylko do końca stycznia, gdy wygasną obecne umowy.
- Duża liczba reklamodawców się nie wycofała, jedni zastępują drugich. Nie wiemy też, ilu mielibyśmy teraz reklamodawców bez tego wycofywania się, być może byłoby ich tyle samo. To bardzo trudno ocenić - mówił nam kilka dni temu Tomasz Sakiewicz, prezes i naczelny TV Republiki.
CZYTAJ TEŻ: Michał Rachoń w TV Republika szykuje trzeci sezon „Resetu”
W środę opisywaliśmy szczegółowo, na podstawie danych Nielsen Audience Measurement, że dzienna liczba emisji spotów w TV Republika mocno zmalała: z pułapu 550-650 w listopadzie poniżej 500 od 1 do 7 stycznia, a następnie do - 255 spotów 11 stycznia, 277 dzień później i 315 spotów 14 stycznia.
Sakiewicz przekonywał, że już wcześniej stacja zdecydowała o skróceniu bloków reklamowych. - Generalnie bloki reklamowe mają być bardzo krótkie. To zasada, której będziemy się trzymać, bo długie bloki nie służą ani reklamodawcom, ani widzom. Chyba lepiej mieć wyższe ceny niż dużo reklam, zawsze trzeba tu uzyskać kompromis - tłumaczył.
TV Republika „telewizją otwartą na debatę”
Władze Telewizji Republika nie mają nic przeciwko nietypowemu spotowi Wedla. - Jestem zachwycony, bardzo mi się to podoba. Zawsze widziałem Republikę jako telewizję otwartą na debatę, ale nawet nie wiedziałem, że w blokach reklamowych też będzie debata - mówi nam Tomasz Sakiewicz. Deklaruje, że stacja może emitować takie przekazy w porze najwyższej oglądalności, w której czas reklamowy kosztuje najwięcej.
- Odbieram to oczywiście jako krytykę wielu wypowiedzi polityków, którzy na przykład atakowali ludzie wierzących za ich wiarę. Ale każdy może to odbierać jak chce - zaznacza Sakiewicz.
Wielu komentujących ocenia, że komunikat Wedla jest skierowany do Telewizji Republika. - Jakby chcieli (twórcy kampanii Wedla - przyp.) skierować go do nas, to by tak napisali. Myślę, że nie brakuje im odwagi - komentuje szef TV Republika.
- Wyrażają pogląd, z którym generalnie się zgadzam. Odbieram to jako krytykę osób z obozu rządzącego, które szczególnie atakują ludzi za sposób wyznawania wiary - podkreśla.
Rekordowa oglądalność i ceny reklam w TV Republika
Po zmianach władz Telewizji Polskiej i wyłączeniu TVP Info w dniach 20-29 grudnia TV Republika osiąga rekordową w swojej historii oglądalność. Według opracowanych przez Wirtualnemedia.pl danych Nielsen Audience Measurement od 29 grudnia do 14 stycznia jej średnia widownia minutowa wynosiła 216 741 osób, co dało 3,45 proc. udziału w rynku oglądalności i pozycję wicelidera wśród stacji informacyjnych, za TVN24 (7,44 proc. udziału).
Od stycznia ceny reklam w Telewizji Republika podwyższono kilka nawet 22-krotnie, przy programie informacyjnym „Dzisiaj” 30 sekund kosztuje maksymalnie 12 tys. zł, podczas gdy jeszcze na początku miesiąca było to zaledwie 550 zł. W ofercie na lutym stawki są jeszcze wyższe.
Dołącz do dyskusji: W TV Republika plansza Wedla o mowie nienawiści. Sakiewicz: to krytyka obozu rządzącego