Więcej reklam farmaceutyków w prasie, mniej w kinach i na outdoorze. Aflofarm zdecydowanym liderem (TOP 10)
W I kwartale br. firmy farmaceutyczne zwiększył wydatki reklamowe w dziennikach, magazynach i radiu, ograniczając jednocześnie nakłady na telewizję, kina i outdoor. Swoje budżety marketingowe zwiększyły m.in. Olimp Laboratories, Natur Produkt Zdrovit i Aflofarm, a obcięły - USP Zdrowie i Novascon.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych w tzw. tradycyjnych kanałach komunikacji (bez internetu) w I kwartale br. wyniosły ponad 1,24 mld zł. Było to 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl .
Najwięcej branża ta wydała w telewizji - bo 826,1 mln zł. Było to jednak 2,4 proc. mniej niż rok temu. Koncerny farmaceutyczne zmniejszyły też nakłady na reklamy na outdoorze (o 56,5 proc., do 2,8 mln zł) oraz w kinach (o 74,2 proc., do 2,3 mln zł).
Chętniej niż rok temu inwestowały natomiast w reklamy w prasie. Na te w dziennikach przeznaczyły blisko 16 mln zł, o 182 proc. więcej w niż rok wcześniej, zaś na wsparcie na łamach magazynów wydały o 49 proc. więcej - 62,1 mln zł. Tradycyjnie już wzrosły też wydatki farmaceutyków w radiu - o 21,9 proc., do 333,4 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2014 | I-III 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 846 697 280 zł | 826 118 321 zł | -2.4 |
Radio | 273 483 593 zł | 333 369 856 zł | 21,9 |
Gazety | 5 668 634 zł | 15 984 109 zł | 182.0 |
Magazyny | 41 720 685 zł | 62 147 294 zł | 49.0 |
Outdoor | 6 347 713 zł | 2 764 143 zł | -56,5 |
Kina | 9 031 931 zł | 2 330 822 zł | -74.2 |
Indoor | 264 640 zł | b.d. | b.d. |
Razem | 1 183 215 176 zł | 1 242 714 545 zł | 5 |
Największym reklamodawcą firm farmaceutycznych niezmiennie już od dłuższego czasu jest Aflofarm Farmacja Polska, którego budżet jest kilka razy większy niż głównych konkurentów. W pierwszych trzech miesiącach br. cennikowo zainwestował w reklamy ponad 397 mln zł, o 27,7 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Największy wzrost wydatków reklamowych w branży farmaceutycznej miała w tym roku firma Olimp Laboratories - zwiększyła je o 70 proc. do 86,2 mln zł. Niewiele mniejszy wzrost zanotował Natur Produkt Zdrovit, który zainwestował w reklamęy 63,1 proc. więcej - 34,2 mln zł.
W omawianym okresie wzrosły też wydatki Polpharmy (o 21,4 proc., do 59,2 mln zł) oraz Sanofi-Aventis (o 7,6 proc., do 28,6 mln zł).
Kilka firm farmaceutycznych w pierwszych trzech miesiącach br. mocno zmniejszyło cennikowe wydatki w mediach tradycyjnych: USP Zdrowie - o 40,1 proc. do 83 mln zł, Herbapol Lublin - o 27,8 proc. do 25,1 mln zł, a Novascon Pharmacuticals - o 20,7 proc. do 24,2 mln zł.
Mniej wydali też Reckitt Benckiser Polska i Novartis Poland. Pierwsza firma zmniejszyła inwestycje reklamowe o 16,5 proc. do 30,3 mln zł, a druga - o 13,4 proc. do 30,5 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2014 | I-III 2015 | zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 311 234 964 zł | 397 365 377 zł | 27,7 |
OLIMP LABORATORIES | 50 678 696 zł | 86 178 649 zł | 70 |
USP ZDROWIE | 138 506 327 zł | 82 954 861 zł | -40.1 |
POLPHARMA | 48 776 037 zł | 59 208 576 zł | 21,4 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT | 20 955 237 zł | 34 172 032 zł | 63.1 |
NOVARTIS POLAND | 38 678 292 zł | 33 503 809 zł | -13.4 |
RECKITT BENCKISER POLAND | 36 317 437 zł | 30 323 989 zł | -16.5 |
SANOFI-AVENTIS | 26 541 337 zł | 28 564 529 zł | 7,6 |
HERBAPOL LUBLIN | 34 844 103 zł | 25 141 097 zł | -27.8 |
NOVASCON PHARMACEUTICALS | 30 559 483 zł | 24 238 818 zł | -20.7 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam farmaceutyków w prasie, mniej w kinach i na outdoorze. Aflofarm zdecydowanym liderem (TOP 10)