ZenithOptimedia: polska reklama urośnie w br. o 2,4 proc.
Dom mediowy ZenithOptimedia Group ocenia, że wartość polskiego rynku reklamowego zwiększy się w br. o 2,4 proc. Natomiast w 2012 roku - m.in. dzięki Euro 2012 - ten wzrost ma wynieść 5,6 proc.
Wzrost na poziomie 2,4 proc., który w całym bieżącym roku dla polskiego rynku reklamowego prognozuje ZenithOptimedia Group, to dwa razy mniej niż dane firmy za I kwartał br. Wzrost za ten okres Jakub Potrzebowski, prezes ZOG Polska, szacował w rozmowie z Wirtualnemedia.pl na 5 proc. (przeczytaj cały wywiad).
Według prognoz ZOG w całym br. roku najbardziej zwiększą się w Polsce wydatki reklamowe w internecie - o 15,4 proc. - Internet od dłuższego czasu jest najbardziej rozwijającym się medium pod względem reklamy i ten trend utrzyma się przez kolejnych kilka lat - komentuje Jakub Potrzebowski. Z kolei reklama kinowa zyska 5,8 proc., a radiowa - 5,3 proc. Natomiast wartość reklamy telewizyjnej zwiększy się o 2,6 proc. - Odpowiedzialne będą za to przede wszystkim coraz większe wydatki reklamowe w stacjach tematycznych - opisuje Potrzebowski.
Przy czym wzrosty reklamowe w internecie, radiu, kinach i telewizji spowodują spadki w prasie i na outdoorze. I tak wydatki na reklamę w dziennikach spadną w skali roku o 8,1 proc., w magazynach - o 6,1 proc., a na nośnikach out-of-home - o 2,9 proc.
>>> ZenithOptimedia obniża prognozę dla globalnego rynku reklamowego
W przyszłym roku według prognoz ZOG polski rynek reklamowy zwiększy się w skali roku o 5,6 proc., a w 2013 roku - o 4,5 proc. Spory wzrost w 2012 roku będzie związany m.in. z Euro 2012.
Rozwój polskiego rynku reklamowego w 2012 i 2013 roku prognozuje Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Group Polska
Kolejne lata nie przyniosą większych zmian w odniesieniu do trendów obserwowanych w poszczególnych mediach dzisiaj. Pozytywna dynamika wartości wydatków reklamych będzie się utrzymywać w telewizji i internecie, w miarę stabilna pozycję utrzymają radio i kino, natomiast prasa i reklama zewnętrzna w ciągu kolejnych dwóch lat będą miały trudności z zahamowaniem trendu spadkowego.
Szczególnie w 2012 roku znaczący wpływ na rosnące inwestycje w telewizji i internecie będzie miało Euro 2012, związane z dużą ilością relacji z poszczególnych imprez oraz zwiększoną aktywnością reklamodawców związanych z branżą sportową. Na podobnym poziomie zmian co w bieżącym roku utrzyma się także radio i kino. Prasa i reklama zewnętrzna co prawda również będą beneficjentem Euro, jednak zysk osiągnięty przy tej okazji nie zdoła przewyższyć notowanych strat.
W 2013 roku utrzyma się dynamika wzrostu wydatków na telewizję. Zmieni się jedynie ich struktura - ze stacji ogólnopolskich bardziej na tematyczne, co będzie związane z rozwojem cyfryzacji oraz coraz większym ukierunkowaniem widza na programy specjalistyczne. Inwestycje na reklamę w internecie dalej będą się rosnąć w największym stopniu i będzie się to odbywać kosztem tradycyjnych mediów papierowych oraz OOH.
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: polska reklama urośnie w br. o 2,4 proc.