- Tradycyjny, drukowany kwestionariusz zastępuje się wersją elektroniczną. Ankieter odczytuje pytania i notuje uzyskiwane odpowiedzi korzystając ze specjalnego komputerowego skryptu. Jest na bieżąco informowany przez system o stopniu realizacji założonej próby. Zaraz po przeprowadzeniu wywiadów dane zostają poddane dalszej obróbce przez programy statystyczne. Z tego względu czas przeprowadzenia badania typu CATI jest krótszy niż w przypadku tradycyjnych wywiadów face-to-face – mówi Ryszard Karolczyk z firmy CETEKOM, oferującej kompleksowe rozwiązanie systemu teleinformatycznego do obsługi CATI.
Wśród zalet CATI możemy wymienić możliwość szybkiego dotarcia do respondenta, nawet w przypadku grup trudno dostępnych, jak osoby na wysokich stanowiskach. Standaryzacja procesu prowadzenia wywiadów zapewnia zebranie rzetelnego materiału badawczego. Wywiad nie zajmuje wiele czasu, w związku z tym zyskujemy szybkość realizacji badania. Dane uzyskane za pośrednictwem ankiet CATI mogą być poddane dalszej obróbce przez programy statystyczne. Wywiady telefoniczne znajdują zastosowanie w takich dziedzinach, jak badania świadomości istnienia marki, skuteczności akcji promocyjnych i badania satysfakcji klientów.
Badanie typu CATI może również zostać przeprowadzone w sposób automatyczny, bez udziału ankieterów. Na jakiej zasadzie przebiega tego typu wywiad?
- System samoczynnie zestawia połączenia głosowe i wprowadza respondentów do menu obsługi głosowej IVR, które stanowi ankietę. Pytania są odczytywane automatycznie, a odbiorca udziela na nie odpowiedzi wciskając odpowiednie cyfry na klawiaturze telefonu. Odpowiedzi zebrane systemowo podlegają takim samym możliwościom technicznym, jak raportowanie odpowiedzi notowanych przez ankieterów – dodaje Ryszard Karolczyk.
Wybór odpowiedniej metody realizacji badań ilościowych ma znaczący wpływ na efektywność wydatkowania środków na badania i możliwości wykorzystania ich w celu kształtowania skutecznych strategii marketingowych. Wdrożenie technologii CATI prowadzić może do znacznej redukcji kosztów badania i wzrostu wiarygodności otrzymanych danych.
Iwona Suwara