Nowy przewodniczący Rady Nadzorczej Audi Matthias Müller, docenił znaczący wpływ dr Hackenberga na rozwój pionów technicznych spółek koncernu Volkswagen. „Z osobą Ulricha Hackenberga nierozerwalnie łączy się przede wszystkim system modułowej budowy różnych podzespołów. Wpadł on na ten pomysł już na początku lat dziewięćdziesiątych, pracując w Audi. Dziś korzyści z takiego rozwiązania odnosi cały koncern.“ Prezes zarządu Audi AG Rupert Stadler, podkreśla życiowe osiągnięcia Hackenberga: “Ulrich Hackenberg w trakcie 30 lat, które przepracował w koncernie Volkswagen, brał udział w podejmowaniu decyzji kluczowych dla rozwoju przedsiębiorstwa, a także tych, dotyczących poszczególnych modeli. Z elastycznej koncepcji budowy modułowej, rozwinęła się elastyczna, modułowa produkcja. Oba te systemy pomogły nam tak zaplanować produkcję, by była efektywna i charakteryzowała się wysoką jakością. Wiele modeli marek Audi, Volkswagen czy Bentley, nosi znamię jego zaangażowania i fachowych kompetencji. W imieniu całego zarządu dziękuję mu za długoletnie zaangażowanie i zawodową pasję.“ Po ukończeniu studiów inżynierskich w zakresie budowy maszyn na politechnice RWTH w Aachen, Ulrich Hackenberg w latach 1978 – 1985 pracował jako asystent w Instytucie Motoryzacji. Kierował tam m.in. badaniami z zakresu dynamiki pojazdów, stworzył i prowadził cykl wykładów pt. „technika motocyklowa”, a w 1985 roku obronił pracę doktorską poświęconą zachowaniu stabilności przez układ „kierowca-motocykl-jezdnia“. W tym samych 1985 roku, Hackenberg podjął pracę w Audi, gdzie w 1989 objął kierownictwo nad definiowaniem koncepcji, a później techniczne kierownictwo nad projektowaniem całej palety produktów, m.in. modeli Audi 80, A2, A3, A4, A6, A8, TT, wielu pojazdów koncepcyjnych i studyjnych, a także technicznej koncepcji strategii wspólnej platformy oraz stworzenia struktur projektowania symultanicznego. W latach 1998 – 2002, pracował w Volkswagen AG. Kierował tam pracami z dziedziny „rozwój nadwozia“, a od końca 1998 roku dodatkowo zawiadywał rozwojem koncepcji. Od 2002 do stycznia 2007, Hackenberg ponownie pracował w Audi AG i kierował pionem „rozwój koncepcji, rozwój nadwozia, elektryczność/elektronika“. W tym czasie stworzył system modułowej platformy dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdłużnie. 1 lutego 2007 roku został członkiem zarządu marki Volkswagen ds. rozwoju. Kontynuował prace nad rozwojem i odnowieniem palety produktów marki Volkswagen oraz nad rozwojem modułowej platformy dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie. Inne jego osiągnięcia to pierwszy seryjny samochód zużywający średnio jeden litr paliwa na 100 km – model XL1, a także wejście marki Volkswagen do świata sportu motorowego. Od 1 lipca 2013, dr Ulrich Hackenberg był członkiem zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. Dodatkowo odpowiadał też, niezależne od marek, za koordynację rozwoju koncernu Volkswagen.