Kampania "Świeć się na święta - z ENERGĄ!” zdobyła nagrodę Impactor 2010 w kategorii "Niestandardowy Marketingowy Projekt Roku”.
Nagrodzona w organizowanym od 12 lat konkursie kampania Grupy ENERGA to ogólnopolski plebiscyt na najpiękniejsze iluminacje świąteczne miast i domów. Zorganizowany po raz drugi projekt propaguje bezpieczne i energooszczędnych rozwiązania do oświetlania domów i przestrzeni miejskich. Ma on także na celu budowanie wśród mieszkańców średnich i dużych miast rozpoznawalności oraz świadomości marki ENERGA jako nowoczesnej firmy, której atutem jest dostarczanie najbardziej ekologicznej energii elektrycznej w Polsce oraz produktów i usług w standardzie Smart Eco.
- Realizując projekt „Świeć się” do budowania wizerunku ENERGI jako eksperta w dziedzinie innowacyjnych i energooszczędnych rozwiązań, sięgnęliśmy po zintegrowane działania marketingowe. Obok aktywności reklamowej duży nacisk położyliśmy na multikomunikację - działania PR, ePR oraz wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych. Sukcesem okazało się wzbudzenie zainteresowania mediów okołoświątecznym tematem i zaangażowanie ich w pobudzanie lokalnego patriotyzmu oraz relacjonowanie akcji.– mówi Ireneusz Kulka, dyrektor Centrum Marketingu i Komunikacji ENERGA SA.
„Świeć Się” to dwa konkursy - plebiscyt miast i konkurs fotograficzny dla osób indywidualnych. Świąteczna zabawa ENERGI odbiła się szerokim echem zarówno w mediach tradycyjnych, internetowych, jak i w serwisie Facebook. W 17 dni od startu akcji informowano o niej w ponad 30 artykułach w 26 tytułach prasowych oraz na 300 stronach internetowych, zarówno w serwisach lokalnych, jak i na oficjalnych stronach miast. Facebookowy profil „Świeć się” odnotował ponad 29.000 fanów, natomiast z zachęcającej do udziału w akcji aplikacji „Świetlna mapa Polski” skorzystało aż 261.000 osób. Oficjalny serwis konkursu www.SwiecSie.pl odwiedziło ponad 150.000 osób, zaś 8.000 internautów włączyło się do współzawodnictwa o nagrody rzeczowe. Strona, obok informacji konkursowych, zawierała m.in. poradnik z artykułami i filmami o tym, jak przystroić choinkę na święta, jak oszczędzać energię oraz jak przygotować bezpieczne iluminacje.
Najwięcej emocji wywołał pojedynek miast. Internauci na www.SwiecSie.pl wybierali spośród ponad 100 miejscowości 16 – po jednej z każdego województwa. Ostatecznie zwyciężył Szczecin, który obok tytułu, otrzymał ufundowany przez spółkę ENERGA Oświetlenie sprzęt AGD, do przekazania na wybrany przez siebie cel społeczny. Osoby głosujące w plebiscycie oraz zgłaszające w konkursie fotograficznym zdjęcia choinek, domów, ogrodów i balkonów, miały szanse wygrać atrakcyjne nagrody rzeczowe.
Jak czytamy w uzasadnieniu nagrody ENERGĘ doceniono za: Kampanię odnoszącą się do poprawy jakości otoczenia, w jakim żyjemy; świetny pomysł wspierający nie tylko markę, ale i nastroje Polaków; za niezwykle efektowną i estetyczną kampanię, za stworzenie świetlnej mapy Polski.
- Wyróżnienie przyznającej Impactory Akademii Mediów i Reklamy to nagroda dla wszystkich członków zespołu pracującego nad projektem. Współpraca wielu wyspecjalizowanych podmiotów przyniosła doskonałe efekty. Mam nadzieję, że „Świeć się” stanie się doroczną akcją ENERGI, która jednoczyć będzie w świątecznym okresie coraz więcej ludzi z pozytywną energią – mówi Jarosław Kozłowski, koordynator projektu z Centrum Marketingu i Komunikacji ENERGA SA.
Do realizacji konkursu "Świeć Się" ENERGA, obok spółki ENERGA Oświetlenie, zaprosiła kilku partnerów. Projekt wspierany był działaniami w mediach grupy Agora (m.in. lokalne strony serwisu gazeta.pl, lokalne dodatki Gazety Wyborczej). Za zakup mediów odpowiedzialny był dom mediowy PanMedia Western, działania PR prowadziła agencją Neuron APR, zaś facebookowe aplikacje przygotowała agencja Ideacto. W kampanii wykorzystano także przygotowane w 2009 roku kreacje agencji Martis SA.
***
Impactor jest najstarszym polskim konkursem marketingowym, organizowanym od 12 lat. Konkursowi towarzyszy konferencja merytoryczna, podsumowująca miniony rok w mediach i reklamie. Patronują mu najważniejsze media marketingowe oraz organizacje branżowe. Do konkursu zgłaszane są firmy oraz projekty marketingowe i pr-owe. Najwięcej statuetek Impactora zdobyły firmy PZL, Millward Brown SMG/KRC, Starcom, Tequila Polska, Rowland Communication. Wśród laureatów minionych edycji znajdują się także m.in. Zygmunt Solorz-Żak, Piotr Walter, Kot Przybora, Iwo Zaniewski, Wanda Rapaczyńska, Jakub Bierzyński, Bogdan Rymanowski, Tomasz Lis, Andrzej Morozowski, Tomasz Sekielski i Kamil Durczok. Laureaci są równocześnie w kapitule konkursu. Podczas gali, obok Impactorów, partner konkursu Centrum im. Adama Smitha wręcza Nagrodę im. Krzysztofa Dzierżawskiego. W tym roku nagrodę za propagowanie idei wolności i rozsądku otrzymał redaktor Jakub Strzyczkowski.
***
Grupa ENERGA jest jednym z polskich holdingów energetycznych. Głównymi obszarami jej działalności są: wytwarzanie, obrót, dystrybucja i przesył energii elektrycznej i ciepła. Energa dostarcza energię elektryczną dla 2,5 mln gospodarstw domowych oraz do ponad 300 tys. firm, co daje jej około 17-procentowy udział w rynku sprzedaży energii elektrycznej.. Jest krajowym liderem w dostawie energii ze źródeł odnawialnych. Grupa Energa posiada 45 elektrowni wodnych. Współpracuje także z lokalnymi producentami energii ze źródeł odnawialnych. Do jej sieci przyłączone są liczne elektrownie wiatrowe, małe elektrownie wodne i biogazownie. Grupa odgrywa również wiodącą rolę na krajowym rynku sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia ze źródeł odnawialnych. Pozwala to jej realizować globalną strategię na rzecz pozyskiwania energii ze źródeł ekologicznych, a zielona energia to już blisko 13 procent energii elektrycznej dostarczanej przez Energę do jej klientów. Grupa Energa to także jeden z największych pracodawców w Polsce - zatrudnia ok. 12 tys. osób.