Londyn, 30 listopada 2022 r. – Potrzebna była wizja i zaangażowanie, aby rozwinąć koncepcję poolingu nośników CHEP, która obecnie umożliwia firmom współdzielenie i wielokrotne użytkowanie ok. 375 mln palet, skrzyń i pojemników w 60 krajach. Ta charakterystyka opisuje Australijczyka Olivera Richtera (1920–2014), który został pośmiertnie wyróżniony za pionierską pracę na rzecz zrównoważonego i cyrkularnego obiegu palet w branży logistycznej.
Pełniąc funkcję kierowniczą w firmie Brambles, spółce nadrzędnej dla CHEP, Oliver Richter odkrył potencjał, jaki oferował obieg zamknięty nośników na wynajem. Stało się to już w latach 60. ubiegłego wieku i z biegiem lat koncepcja pomyślnie rozwinęła się w formę jednego z najbardziej zrównoważonych i wydajnych modeli logistycznych w skali globalnej. Kai Derda, Country General Manager spółki CHEP Germany oraz Volker Sdunzig, Senior Vice-President spółki CHEP Central and Eastern Europe odebrali nagrodę w imieniu Olivera Richtera i firmy CHEP podczas gali, która odbyła się w renomowanym domu handlowym KaDeWe w Berlinie.
Logistics Hall of Fame, czyli Logistyczna Galeria Sław, to inicjatywa non-profit. Powstała w 2003 r. i obecnie kieruje nią niemiecki minister ds. cyfryzacji i transportu dr Volker Wissing. Celem inicjatywy jest docenianie i wyróżnianie liderów, których niezwykłe osiągnięcia wspierają rozwój logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Ponadto służy ona jako platforma do promowania możliwości i osiągnięć logistyki w zakresie rozwoju społeczeństw. Głosowanie odbyło się w ramach 60-osobowego jury, w którym zasiedli dziennikarze, naukowcy, politycy, przedstawiciele stowarzyszeń i branży logistycznej. Oprócz Olivera Richtera zdecydowano o wyróżnieniu Georga Raymonda Sr., założyciela Raymond Corporation, a także stowarzyszeń UIC oraz EPAL. W ten sposób Logistics Hall of Fame wzbogaciła się o czterech „pionierów gospodarki paletowej”. Dołączyli oni do grupy 41 logistyków, takich jak Jeff Bezos, Henry Ford, czy Gottlieb Daimler.
– Miejsce w galerii Logistics Hall of Fame to ogromny zaszczyt dla CHEP i z pewnością byłby także niezwykłym wyróżnieniem dla Olivera Richtera. Dzięki jego wizji firma CHEP mogła wdrożyć zrównoważony model łańcucha dostaw – podkreśla Volker Sdunzig, Senior Vice-President spółki CHEP Central and Eastern Europe. – Z każdym rokiem producenci palet nieustannie podnoszą możliwości i niezawodność nośników do transportu i ekspozycji towarów. Technologie takie jak Internet of Things (IoT) i Big Data są kolejną rewolucją na naszej drodze do w pełni regeneracyjnych łańcuchów dostaw o zerowej emisji netto – dodaje.
Urodzony w Sydney 23 października 1920 r., Oliver Richter wcześnie opuścił mury szkoły ze względu Wielki Kryzys i rozpoczął wieczorowe studia księgowe. Po dołączeniu do firmy Brambles w 1965 r., zachwycił się wizją odtworzenia australijskiego systemu poolingu palet o nazwie Commonwealth Handling Equipment Pool (CHEP), który pierwotnie był stosowany przez wojska USA stacjonujące w Australii podczas II Wojny Światowej. Spółka joint venture wdrożyła ten model poolingu i wynajmu najpierw w Wielkiej Brytanii w połowie lat 70. XX wieku, a tymczasem Oliver rozwijał swoją karierę, planując wdrożenie CHEP w Europie, RPA i Ameryce Północnej. Po opuszczeniu Brambles w 1992 r., Oliver z powodzeniem pełnił funkcję CEO, przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego oraz nadzorował, jak CHEP rozwija się do pozycji największej firmy oferującej wynajem palet w USA – mimo że jeszcze w latach 60. XX wieku ten ambitny zamiar wydawał się nieosiągalny.
Jakkolwiek na pytanie o to, kto wymyślił „paletę”, nie można jednoznacznie odpowiedzieć, to Oliver bez wątpienia sprawił, że paleta została ulepszona, zoptymalizowana i obecnie niezawodnie służy w zrównoważonych rozwiązaniach logistycznych, służąc do transportu coraz większej ilość towarów.
Kładąc nacisk na standaryzację wymiarów palet – a także pojemników i skrzynek – Oliver przyczynił się do opracowania systemu kontroli palet, który stał się standardem branżowym i umożliwił bardziej wydajny transport towarów. Po raz pierwszy, polegający na współdzieleniu i wielokrotnym użytkowaniu nośników model CHEP pozwolił na efektywne wykorzystanie palet, skrzynek i pojemników, dzięki czemu klienci nie ponosili już nakładów inwestycyjnych na ich zakup, nie musieli samodzielnie zajmować się zarządzaniem nośnikami, a także mogli odciążyć przestrzeń magazynową i znacznie ograniczyć generowanie odpadów. Sześć lat później wizja Olivera Richtera dotycząca logistycznego modelu z wyłącznie cyrkularnym obiegiem opakowań stanowiła fundament ambitnego zamierzenia CHEP, jakim jest realizacja celów zeroemisyjności netto w branży transportowej. Dzięki temu Oliver jest nie tylko pionierem gospodarki paletowej, ale także wizjonerem zrównoważonej logistyki.