Nowe technologie – stare przyzwyczajenia
Brytyjskie centrum badawcze TRL przeprowadziło w 2012 roku badania w irlandzkich warsztatach specjalizujących się w wymianie szyb samochodowych. Powodem były spostrzeżenia tamtejszych mechaników, którzy zwracali uwagę na niską jakość uprzednio wymienianych szyb i nieprofesjonalny sposób ich montażu. Wyniki badań były niepokojące. Okazało się, że około 35% wymienianych szyb nie spełniało przyjętych standardów. Zarówno produkty, jak i sama usługa pozostawiały bowiem wiele do życzenia w zakresie jakości i obowiązujących norm bezpieczeństwa. Co istotne, ponad 14% szyb posiadało uszczerbki powodujące zagrożenie dla bezpieczeństwa określone jako „wysokie” lub „średnie”. Wniosek jest wiec szokujący. Szacunkowo w okresie 5 lat na irlandzkich drogach pojawiło się około 180 000 samochodów z niepoprawnie zamontowanymi, niskiej jakości szybami, wykazującymi wady konstrukcyjne. Aż około 70-80 tysięcy z nich posiadało uszkodzenia mogące poważnie zagrażać bezpieczeństwu podróżujących.
„W Polsce sytuacja może wyglądać podobnie albo nawet jeszcze gorzej. Niestety w całej Europie wiedza kierowców na temat szyb samochodowych jest bardzo powierzchowna. Niepokojące jest również to, że rynek w ostatnich latach zalewają tanie szyby produkowane w Chinach. Kuszą kierowców niższą ceną, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Powszechną praktyką jest też „oszczędzanie” na wymianie, poprzez korzystanie z usług warsztatów, które nie zawsze dysponują odpowiednią technologią.” – ocenia ekspert z firmy NordGlass i dodaje „Dzisiejsze konstrukcje samochodów wymagają od szyb znacznie więcej niż 20-30 lat temu. Obecnie wymiana bez zastosowania najnowocześniejszej technologii i posiadania odpowiednich umiejętności stanowi poważne ryzyko dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.”
Jedna szyba, wiele zadań
Mocno osadzona szyba przednia pełni bardzo istotną rolę z punktu widzenia prawidłowego działania poduszki powietrznej pasażera. Jeśli szyba wypadnie z ramy lub ulegnie całkowitemu rozbiciu, poduszka powietrzna nie znajdzie odpowiedniego oparcia, przez co nie spełni swojej podstawowej funkcji. Stwarza to dodatkowe zagrożenie znacznego obniżenia poziomu ochrony, który został przecież szczegółowo zaplanowany przez producenta samochodu.
Badania brytyjskich naukowców jednoznacznie wskazują, że źle zamontowana lub nieodpowiedniej jakości szyba jest bardziej podatna na zniszczenie i wypadnięcie w trakcie kolizji, a więc nie spełnia jakże kluczowej z punktu widzenia kierowcy i pasażerów roli ochronnej co – może nieść ze sobą tragiczne konsekwencje. Przeprowadzane symulacje komputerowe wykazały bowiem, że szyba czołowa odpowiada w blisko 40% za sztywność konstrukcyjną auta, zwłaszcza w obszarze klatki przedziału pasażerskiego. Jedynie poprawnie osadzona szyba znacznie poprawia bezpieczeństwo i chroni pasażerów przed wypadnięciem z pojazdu, zwłaszcza wtedy, gdy nie są oni przypięci pasami bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że ryzyko poważnych i śmiertelnych urazów jest w takich przypadkach od 3 do 40 razy większe.
Materiał i montaż – komfort i bezpieczeństwo
Niefachowa wymiana szyby czołowej może prowadzić do zwiększonej emisji hałasu i wnikania wody do przedziału pasażerskiego. „Takie sytuacje mogą wystąpić, gdy nie uzyska się idealnego, pełnego przylegania szyby na całej długości jej obwodu i otworu szybowego.” – zauważa ekspert z NordGlass. Takie spostrzeżenia wskazują, że wymiana nie została przeprowadzona z należytą starannością i profesjonalizmem. Niepoprawnie zamontowane niskiej jakości szyby wpływają na bezpieczeństwo. Warto podkreślić, że ich wadliwość może ujawnić się dopiero po jakimś czasie od montażu. Nawet niewielka i pierwotnie nieistotna nieszczelność może w pewnym momencie doprowadzić do
zagrażającego bezpieczeństwu osłabienia całej konstrukcji, nie wspominając o często pojawiającej się w takich miejscach korozji.
Chcąc uniknąć tego typu zagrożeń, warto skorzystać z usług profesjonalnych stacji serwisowych, które zapewniają wysoki standard i kompleksowość oferowanych usług. Kierowcy w Polsce coraz bardziej doceniają tego typu rozwiązania, czego dowodem jest szybki rozwój największej w Polsce sieci serwisów szyb samochodowych, należącej do produkującej wysokiej jakości szyby firmy NordGlass. „Wymiana szyby samochodowej to zabieg, z którego kierowcy korzystają tylko w sytuacji, gdy szyby nie można poddać naprawie. Nie jest to więc sytuacja częsta. To dodatkowy argument, by wykonując taka usługę zwrócić szczególną uwagę na jakość szyby oraz poprawność dokonanego montażu. Korzystając z usług sprawdzonych punktów serwisowych zyskamy pewność, że obie te kwestie pozostają bez zarzutu. Na szczęście kierowcy coraz lepiej to rozumieją. Taka zmiana myślenia to efekt wzrostu świadomości znaczenia i wpływu stanu technicznego auta na bezpieczeństwo, uczestników ruchu drogowego” – kończy ekspert z firmy NordGlass.
NordGlass Sp. z o.o.
ul. Bohaterów Warszawy 11
75-211 Koszalin
e-mail: sekretariat@nordglass.pl
http://www.nordglass.pl
Zlokalizowana w Koszalinie firma NordGlass to właściciel największej i najbardziej rozpoznawalnej w Polsce sieci serwisowej, która świadczy usługi w zakresie naprawy i wymiany szyb samochodowych na terenie całego kraju. NordGlass to również wiodący europejski producent szyb dla branży motoryzacyjnej. Firma produkuje najwyższej klasy szyby czołowe do ponad 1300 najpopularniejszych modeli samochodów i dystrybuuje je w całej Europie i poza jej granicami.